Träningsapplikationer - För dig som vill ha koll på din träning

Diskussion i 'Applikationer' startad av plexuz, 12 sept 2009.

?

Vilket program använder du i träningsspåret?

  1. BuddyRunner

    21 röst(er)
    3,5%
  2. CardioTrainer

    202 röst(er)
    33,3%
  3. MyTracks

    88 röst(er)
    14,5%
  4. Annat

    295 röst(er)
    48,7%
  1. TetsuBo

    TetsuBo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2009
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag kör med sportypal jag med.
    Testade mytracks men den hade kass statistik, typ att jag sprang i 26 km/h.
    Ska testa cardiotrainer nästa gång.

    Jag har min hero i bakfickan, kanske får bli en armficka.
     
  2. TetsuBo

    TetsuBo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2009
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Testade CardioTrainer idag och det funkade väl bra.
    Det har definitivt mer inställningar, men det mesta spelar inte så stor roll för mig.
    Tycker dock inte om deras konstiga login, man har 2 koder som man måste knappa in för att komma åt ens konto på deras sida.

    SportyPal la nyligen till importering av GPX filer, så jag kunde köra ett testa med CardioTrainer och sen ta ner min springtur därifrån som GPX (finns KML med) och lägga till i SportyPal. SportyPal stödjer export i GPX format med.

    Det enda som är lite negativt med SportyPal är att man inte kan få ner det som finns på ens konto på deras sida på telefon om man tex rensar alla inställningar eller liknande.
    Förhoppningsvis så lägger dom till det i framtiden.

    Jag tror att jag kommer hålla mig till SportyPal så länge.
     
  3. antroid

    antroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2009
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Varför använda telefonen som träningsredskap?

    Såg att några användare använder telefonen för att mäta kaloriförbrukning etc. Men hur exakt klarar telefonen av att göra det utan att mäta puls :confused:

    vi som hänger här är nog alla mer eller mindre pryltokar. Om man dessutom är träningsintresserad så är det långt mycket bättre att köpa en vettig pulsklocka. Då har man en pryl till och har dessutom ett mycket bättre träningsredskap!

    Men det är bara min lilla åsikt. Behöver inte betyda att jag har rätt... :P
     
  4. TetsuBo

    TetsuBo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2009
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag förstår inte din frågeställning direkt, vi diskuterar löpningsapplikationer och då känns telefonens användning uppenbar med gps funktionalitet etc.

    Vissa applikationer visar kaloriförbrukning men det är ingen som nämnt att dom använder sig av det, jag tvivlar på att någon använder den informationen överhuvudtaget.

    Sen att "kalori in, kalori ut" är en näst intill vidrig översimplifiering behöver vi inte gå in på.
     
  5. antroid

    antroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2009
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Visst visst. Ursäkta om jag är off topic. Men frågeställningen kan väl inte vara så svår att förstå? Varför använda telefonen som träningsredskap när det finns mycket bättre träningsredskap att använda?

    Frågan är givetvis tillspetsad, ett givet svar på min frågeställning är att man inte har råd eller inte vill lägga ut pengar på puls/gps-klocka.

    Men om man nu vill ha ett träningsredskap och kan lägga ca 2 000 kr (vilket man förmodligen kan om man just köpt en androidtelefon för minst det dubbla), så varför inte använda ett riktigt träningsredskap?

    Med en gps-funktion på telefonen så kanske man får genomsnittstempo, sträcka etc. Men man missar den kanske viktigaste biten som puls. Vidare finns ingen vettig möjlighet till momentanmätning av tempo, vilket ju begränsar användbarheten som träningsredskap?

    Frågeställningen syftar nog mest till att uppmärksamma de som ännu inte uppmärksammat det utmärkta träningsredskapet puls/pgs-klocka.

    Som sagt, ursäkta om jag är off topic, är bara nyfiken på hur ni tänker (OBS, jag är inte vare sig sarkastisk, ironisk eller"tyken", jag är bara nyfiken!).

    EDIT: Håller helt med om det där med kalori in - kalori ut...
     
    Last edited: 20 okt 2009
  6. backspace

    backspace Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2009
    Inlägg:
    372
    Mottagna gillanden:
    39
    Telefon:
    Google Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 4a
    antroid: Kan det var som så att vi alla är olika och inte har samma behov som dig?
    Jag har med mig min Hero ut för att jag vill se sträckan och tiden. Jag är ingen elitsportare och anser mig inte behöva en pulsklocka för de få funktioner jag använder.
    Så ja, jag är nöjd med mitt "träningsredskap" som du väljer att kalla den.
     
  7. antroid

    antroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2009
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja, visst är vi alla olika. Klokt skrivet! Sorry om jag rörde upp lite damm, det var inte meningen.
     
  8. Anders

    Anders Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2009
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Förutom att telefonen är något stor(har en Galaxy) att ta med sig tycker jag den är perfekt. Mäter tid och distans, spelar utvald spellista med rätt blanding av musik(bpm/motivationsfaktor), ger feedback i hörlurarna, går att köra intervallträning och träna mot tidigare träningar. Träningskalender och uppladdning av resultaten är också smidigt genom telefonen.

    Men visst är det klart att använder man en telefon eller pulsklocka så tycker man om prylar eftersom man med lite fantasi skulle kunna köra med enklaste stoppur eller klocka och uppnå nästan samma sak.
     
  9. tobbe69

    tobbe69 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2009
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    får jag låna tråden till detta :

    springer ni och håller i era mobiler (som jag gör med min n95a nu) ?

    får min Hero om någon dag och skulle vilja ha ett alternativ...
     
  10. domino

    domino Guest

  11. n3rox

    n3rox Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2009
    Inlägg:
    515
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Jag får inte korrekt datum när jag använder mig av sportypal, får 1 januari 1970? Någon som är vart man kan ställa in det? Sedan fick jag väldigt hög hastighet, 5279.68 km/h i snitt :P Någon som vet vad det kan vara? Kan man ha flera GPS program igång samtidigt? Typ Google Maps och Sportypal?
     
  12. n3rox

    n3rox Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2009
    Inlägg:
    515
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Ingen som har upplevt något liknande?
     
  13. Byskebon

    Byskebon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2009
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    hittar inte sportypal i butiken, finns på androlib som gratisapp dock? nån som vet?
     
  14. CwL

    CwL Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Hittar inte tillägget till cardiotrainer. Inlägget i citatet är ju dock lite gammalt så dom kanske har tagit bort den möjligheten. Om tillägget finns kvar så skriv gärna var jag hittar det. Antar att man laddar ner det från deras hemsida? Verkar kul att löpa mot sig själv. Provade programmet idag. Ska prova race funktionen nästa gång och funkar den bra blir det nog cardiotrainer. Annars blir det nog Buddyrunner som har trevligare webbpresentation i vilken man kan lägga upp till tre grafer över varandra. Dessutom har Buddyrunner trevligare röst som meddelar löpinfon än Cardiotrainer. Gps datan var noggrannare men det borde väl inte bero på programmet.

    Edit: Jag hittar sportypal och jag ser ju inte protected apps så du borde ju få upp sportypal på market. Har du tatoo? har för mig att dessa ägare inte får upp program på market som inte stöder tatoos lägre upplösning.
     
    Last edited: 14 jan 2010
  15. Byskebon

    Byskebon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2009
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nope, har en Samsung Spica... Tycker det var himla konstigt jag med!
     
  16. Ontrose

    Ontrose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2009
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Kommer det bara ett pulsbälte som snackar BT så skulle jag påstå att heron är ett mkt. komplett redskap.
    Och man tycker väll att det inte skall vara allt för långt borta i smartphonernas framfart...Så om någon får nys om ett sådant hojta till på forumet någon stans
     
  17. Danqwish

    Danqwish Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2009
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu har jag testat att köra med SportyPal sedan årskiftet och tycker den fungerar kanon. Jag importerade mina löprundor from My tracks som jag har i mobilen via GPX format. Men tyvärr så har jag ca 40 lörundor från tiden innan jag uppdaterade telefonen som nu bara ligger på google docs. Finns inte något sätt att få tillbaka dem till My tracks eller?
     
  18. n3rox

    n3rox Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2009
    Inlägg:
    515
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Testade nu även med "softrace" och där får jag också Top speed på 6846.6 Km/h.. Tycker det är väldigt konstigt. Sedan står det 1970 1 som datum vilket det också gjorde i Sportypal. Någon som har stöt på något liknande?
     
  19. sih

    sih Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2009
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Använder ni dom tillsammans med SportsTracks eller räcker det med programmen som nämns i tråden?
     
  20. cribbe8

    cribbe8 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    170
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    vad hände med buddyrunner? finns inte i market längre