Träningsapplikationer - För dig som vill ha koll på din träning

Diskussion i 'Applikationer' startad av plexuz, 12 sept 2009.

?

Vilket program använder du i träningsspåret?

1. BuddyRunner

21 röst(er)
    3,5%
  2. CardioTrainer

202 röst(er)
    33,3%
  3. MyTracks

88 röst(er)
    14,5%
  4. Annat

296 röst(er)
    48,8%
  1. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 739
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Gillar också sports tracker (f d nokia sports tracker). Men även för mig uppmätte den sträckan fel. 5,6 km istället för 4,9. Det håller inte!

Söker en app för löpning där man kan se genomsnittlig min/km tempo sedan man började rundan. Sports tracker visar detta. Att se momentant tempo tycker jag inte är så användbart. I gamla nokia sports tracker kunde man även få telefonen att visa mellantider för varje km. Det kom då upp en ruta vid varje km som visade tiden på den senaste km. Mycket användbart när man jagar tider. Finns den funktionen i någon annan app? Söker också en app som har funktioner för intervallträning.Några tips?

2. Sayurii

Sayurii Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

I runkeeper kan man ställa in intervall.
    Det gick också att se tider för varje km, men det funkar av någon anledning inte längre för mig. Men funkar för kompisen som har iphone, inte för sambon som har samma som mig. Har försökt fråga på runkeepers forum, men inte fått svar..

3. Pryltokig

Pryltokig Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    141

MINA ENHETER

Jag gillar Endomondo för att man kan tävla mot en gammal tid på samma runda, men jag lyckas inte få den att posta på facebook! Jag har bockat i att den skall "Share on Facebook", är det nåt mer jag skall göra?

Sent from my LG-P990 using Tapatalk

4. Equality

Equality Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Vilken app anser ni vara bäst för cykling? Jag cyklar mycket och vill kunna möta topphastighet, medlehastighet, sträcka och ja i stort sett så mycket statistik som möjligt.

5. Kiske

Kiske Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Endomondo kör jag till både cykling och när jag springer. Det loggar de flesta statsen och för statistik på hemsidan. Stöd finns även för pulsbälte, själv kör jag med ett Zephyr HxM och det funkar riktigt bra.
    Om du har ett headset med svara-knapp på kan du få dina nuvarande värden upplästa i headsetet vilket kan vara skönt då man slipper fippla med telefonen när man är svettig o jävlig.
    Visst finns det vissa saker man saknar men utvecklingen verkar gå rätt fort och de har ett forum där man kan diskutera med utvecklarna om önskemål.
    Kort o gott, jag är helnöjd!

6. Kiske

Kiske Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Till er som har problem med att apparna visar fel sträcka så råder jag er att skaffa en bluetoothgps att köra med istället för de inbyggda rackarna. De är helt enkelt inte gjorda för att få den noggranhet som behövs. Sen jag gjorde det har jag aldrig haft problem över huvud taget, mina diffar ligger på max runt 1% och det är enligt mig ingen diff alls.

Jag rekommenderar själv Globalsats BT-338, BT-338x och BT-368. Jag har testat dem alla och de funkar riktigt bra. Annars funkar det mesta som har SirfStarIII chipset. Ni behöver dock en app som injectar den externa gpsinfon in i den interna gps'en så att alla program kan använda den och jag har hittat en riktigt bra här: [APP][2011/05/14] Bluetooth GPS for Android : BlueGPS4Droid (version 1.2.2) - xda-developers

Hoppas det hjälper nån!

Last edited: 1 aug 2011
  7. KoktGrus

KoktGrus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nån som vet om man kan köra både bluetoothpulsband och bluetoothheadset samtidigt?

8. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 900
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Det kan man.

9. osmium

osmium Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Jag gör det och för mig funkar det bra.

Edit:
    Oops.. missade att NiklasO redan svarat.

10. Matiros

Matiros Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag har kört med Cardiotrainers gratisversion med min tidigare Desire och var hur nöjd som helst men sen jag bytte till Sensation hör jag inte rösten som anger hastighet etc? Detta på grund av att musiken från Spotify överröstar. Spotifyvolymen blir lägre när rösten kommer men det hörs som sagt inte.

Är det någon som haft samma problem? Jag har provat höja volymen och allt sånt men ändå inte hittat någon lösning.

11. Sten

Sten Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Detta låter intressant. Hur fungerar det i praktiken när man ska ut och springa? Drar man igång appen ovan och så "tar den över" gps-funktionen, och sen startar man träningsprogrammet och den läser från den externa antennen istället? Är det lätt att få detta att fungera smidigt?

12. Kiske

Kiske Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Ja ungefär

1. Slå på externa GPSen
    2. Aktivera bluetooth och den interna gpsen i telefonens inställningar.
    3. Starta blue4droid och connecta mot den externa gpsen
    4. Starta lämpligt träningsprogram
    5. Kuta av bara fan
    6. spy!

Last edited: 4 aug 2011
  13. Sten

Sten Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

OK, tack.

En fråga angående punkt 2. Hur slår man på gps:en? Den drar normalt igång så fort jag startar ett träningsprogram. Eller menar du bara att man ska se till att gps:en är aktiverad i Inställningar?

14. Kiske

Kiske Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Ja precis, aktiverade i inställningarna.

15. Nickman

Nickman Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Får ta tillbaka det där. Pulsmätningen är helt värdelös. Pulsen försvinner lite då och då. Senast jag tränade fick jag bara pulsmätningar 10% av tiden. Två dagar tidigare fick jag puls 100% av tiden. Verkar väldigt slumpmässigt.
    Detta har jag testat:
    - Sett till att kontaktytorna är fuktiga
    - Spänt fast pulsbandet hårdare.
    - Flyttat runt pulsbandet.
    - Bytt till nytt batteri. (verkar dock inte ha varit något fel på det gamla)

Ett mönster har jag upptäckt. Ju mer jag anstränger mig (springer snabbare) ju sämre blir det. Är jag stilla får jag alltid pulsmätningar.

Ibland verkar Endomondo tappa kontakt med enheten, men då ansluter den snabbt igen. Men under det senaste löppasset var den ansluten och gav ändå ingen puls (den fastnade på ett visst värde)

Någon med Polar Wearlink+ som har något tips? Eller är det bara skräp?

Last edited: 6 aug 2011
  16. osmium

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Jag har en Polar Wearlink men kör med Runkeeper. Jag har också märkt att den ibland inte ansluter till pulsmätaren eller tappar signalen en bit in i löprundan. Det är inte ofta för mig men det händer.
    Däremot får jag nästan jämt "störningar" i pulsen. Pulsen hoppar upp (eller ner) till 177bpm under en kort stund och det blir som små spikar på pulskurvan när man kollar efteråt.

Jag har kollat runt lite på forum på nätet och det verkar vara ett relativt vanligt problem och det gäller inte bara Polar utan även användare av Zephyr har liknande problem.

Jag ska prova att springa någon gång utan att ha mitt bluetooth-headset på och även ta bort min "screen off"-profil i setcpu för att utesluta störningar och prestanda problem.

17. Kiske

Kiske Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jag hade problem med mitt Zephyr i början men det har gått över helt med tiden.
    En teori kan vara att salt från svettet har byggts upp i paddarna så att de leder ström bättre nu än vad de gjorde när den var ny. Skillnaden i funktion är iallafall enorm.

18. jepped

jepped Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    Samsung Galaxy s6

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy s6
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z2
    Platta:
    LG G-pad 8.3
    ROM:
    AOSP
    Tja! Testade RunKeeper för första gången idag och blev hyffsat nöjd. Stör mig dock på att man inte kan klicka på staplarna och se mer statistik när man har sprungit klart, t.ex. hastighet osv. Finns det någon app som gör detta möjligt?

19. osmium

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Jag skulle också gärna se bättre grafer i appen men i väntan på det får du logga in på deras hemsida för att se mer utförlig information.

Jag såg förresten i går att man kan använda andra appar mot runkeepers servrar. :)
    RunKeeper
    runstar körde jag innan jag började med runkeeper och jag gillade verkligen hur det såg ut. Tyvärr verkar det inte ha stöd för pulsbälte men klarar du dig utan det så kan det kanske vara värt ett försök.
    https://market.android.com/details?id=se.runstar.pro

20. somfan

somfan Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Använder Endomondo Pro, men fungerar sådär för mig. Brukar göra så här;
    Slår på GPS'n
    Väntar tills det står GPS ok
    Startar

Dessvärre så börjar inte Endomondo mäta sträcka förren man sprungit 1km~, men har ju då givetvis mätt tid för 1km redan. Någon som har någon idé om varför det blir så?

Ska testa något annat program tillsvidare tänkte jag