Trafikinfo.nu - Trafikinformationsapp med widget - under utveckling

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av woody, 5 april 2010.

1. itundret

itundret Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kalas app:) Woody? du har inte möjlighet att skapa en RSS länk med trafikinfo också ifall man vill vara update via datorn?

2. TpS

TpS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Finns det möjlighet att skicka en data-sträng till appen för att slå på respektive av automatisk uppdatering?

Anledningen till att jag undrar är att jag använder Tasker och har där skapat en "Car mode"-widget som gör vissa tasks som jag vill använda när jag kör bil. (Slår på speakerphone, höjer ljus på skärm, m.m.)
    I Tasker så finns en task som heter "Load App" och där har man även möjlighet att skriva in en data-sträng som skickas vidare till appen.
    Skulle alltså vilja lägga till att Trafikinfo-appen laddas och sen skickas en sträng som aktiverar den automatiska uppdateringen.

Nåt som redan finns eller finns det möjlighet att lägga till det i "Att-göra"-listan?

3. woody

woody Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Finns inget stöd för det idag. Jag vet inte hur tasker fungerar. Har du någon dokumentation så kan jag titta på om det är möjligt.

4. TpS

TpS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Dessvärre så är informationen kring denna funktion väldigt vag... Hittar inget på hemsidan (http://tasker.dinglisch.net) utan det enda jag kan se är en liten help-del i appen som säger följande:
    "If data i specified, it is passed to the application when launched. Not all applications examine the data field, however."

Är tyvärr det enda jag har att gå på.. :(

5. Vandergrift

Vandergrift Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Bumpar tråden i hopp om att det inte har dött helt och tipsar om att Trafikinfo nämns i senaste "Allt om Android" (sida 68, Navigering och sök)

6. woody

woody Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Av personliga skäl har utvecklingen av denna applikation stått still ett tag men nu har jag kommit igång lite igen.

Har gjort en version 0.8.3 med ett par mindre nya funktioner som finns tillgänglig för beta-test.
    • Möjlighet att radera meddelanden som man inte vill se igen.
    • GPS:en används inte man inte uttryckligen vill det.

FInns här:
    http://android.trafikinfo.nu/downloads/TrafikInfo0.8.3.apk

Jag kan även meddela att Trafikverket sedan en tid tillbaka planerat en uppgradering av sina system som jag får data från. Tiden för uppgraderingen har dock skjutits på ett par gånger men den är för närvarande inplanerad till den 9/11 kl 19.00. Uppgraderingen "ska" enligt dokumentation inte påverka min serverapplikation så det bör inte bli mer driftstörningar än under de timmar Trafikverkets tjänst ligger nere under själva uppgraderingen.

Trafikverkets nya api ska innehålla möjlighet att få ut information om vägkameror. Jag har ännu inte satt mig in i exakt vilken infrmation som kommer finnas tillgänglig och om det gäller alla Trafikverkets kameror men jag håller tummarna.

7. Vandergrift

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Du gör en gammal man mycket lycklig

8. Pzycic

Pzycic Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    356
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    Du kan vara lugn iallafall året ut, uppdateringen kommer inte till de datorer som kör det system som vi skriver in händelser i. Har väldigt svårt att tro att det då kommer att gå ut till våra servrar som har hand om läget på vägarna blandannat. Kan återkomma strax innan uppdateringen kommer.
    Angående vägkamerorna så finns dom redan ute dom som skall vara ute, vissa av våra kameror kan av vissa anledningar inte visas ut till allmänheten.
    Du kan kolla mer på http://trafikinfo.vv.se/triniMenu/trinimenu.html?startmenu=2 vilka kameror som finns tillgängliga. Ska kolla om det kommer ut någon mer.

9. woody

woody Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Det jag saknar är api för att få ut en lista på alla kameror med, namn,beskrivning, bild-url, koordinater etc.

Namn, beskrivning och url kan jag få ut från hemsidan du länkar till antingen genom manuellt jobb eller genom att skriva kod som extraherar ut infon ur html-koden. Koordinaterna däremot har jag ingen tillgång till.

10. Pzycic

Mottagna gillanden:
    356
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    Ok, då e jag med. Ska kolla med folket som jobbar med sånt här. Återkommer

11. woody

woody Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Efter många avbrutna försök har nu Trafikverket uppgraderat sina system under kvällen. Uppgraderingen bör som sagt inte påverka mina saker men om ni ser något som förändrats så säg till.

Jag har ännu inte fått något klarhet i hur jag får ut kamerainfon som borde vara tillgänglig nu.

12. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    744

MINA ENHETER

Nu har jag inte läst hela tråden men det jag saknar är val av vägar,välja flera län samtidigt

13. Nisse Järnet

Nisse Järnet Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Telefon:
    Pixel 9 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 pro
    Denna måste testas! :)

14. woody

woody Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Det är tyvärr inte helt lätt att få till val av vägar, mestadels eftersom Trafikverket inte har något strukturerat sätt att ange vägnamn. E4:an kan exemplevis benämnas på följande vis E4, E 4, Väg 4.

Det är en efterfrågad funktion så jag får försöka få till någon lösning.

Hoppas få lite tid över närmsta dagarna och släppa lite nyimplementerad funktionalitet för beta-test
    • Ikoner i listan
    • Val av vilka ketegorier av meddelanden man är intresserad av
    Dessutom följande förbättringar/buggfixar
    • Meddelande som saknar koordinater visas ej i kartan. Visas i dag i vid ekvatorn/nollmeridianen
    • Väglagsmeddelanden i vissa län saknar rubrik och får i dag rubriken NULL.
    • Widgeten uppdateras när det meddelande som visas i den blir inaktuellt så att det alltid är så aktuell information som möjligt.

15. Vandergrift

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Alltid lika kul att se att utvecklingen på det här går frammåt Woody, du vet vem som står först på betatest-kön :)

16. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    744

MINA ENHETER

Då jag inte kan ett smack om kodning,programering å sånt så kan jag inte säga emot dig men på trafikinfo.vv.se i textrapporter så listas vägarna som följer:

Europavägar
    Riksvägar
    Länsvägar
    Övriga vägar
    Alla vägar

17. roger_f

roger_f Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Bara lite nyfiken, men varför är vissa kameror "hemliga"?

18. woody

woody Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Då finns en version 0.9 klar för betatest!
    • Ikoner i listan
    • Val av vilka kategorier av meddelanden man är intresserad av
    Dessutom följande förbättringar/buggfixar
    • Meddelande som saknar koordinater visas ej i kartan. Visas i dag i vid ekvatorn/nollmeridianen
    • Väglagsmeddelanden i vissa län saknar rubrik och får i dag rubriken NULL.
    • Widgeten uppdateras när det meddelande som visas i den blir inaktuellt så att det alltid är så aktuell information som möjligt.
    http://android.trafikinfo.nu/downloads/TrafikInfo0.9.apk

19. Vandergrift

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

tankat

*Edit*
    Verkar funka kalas, ikonerna ser jättebra ut och kategorierna uppdaterar smidigt (gillar att man inte behöver uppdatera efter att man har valt kategorier)

Små skönhets fläckar:
    Relativt viktigt - Jag får in gamla meddelande som verkar vara inaktuella, som säger [gammalt datum] - tills vidare. Framförallt konstigt på olyckor som är flera månader gamla. Jag kan inte se dessa events på trafiken.nu, men det kanske bara är jag som kollar på fel ställe.

Mindre viktigt - Färgen på texten i den "aktiva fliken" längst upp är ganska svår att urskilja från färgen på fliken vilket gör att det är svårt att läsa.

Ännu mindre viktigt - Jag har nämnt det nån gång tidigare, men att typ sätta en svagt svagt mörkare mörkare färg på "brödtexten" bland händelser, skulle göra det enklare att läsa och urskilja event när man scrollar i listan över händelser.

Last edited: 4 december 2010
  20. Pzycic

Mottagna gillanden:
    356
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    Det gäller kameror som på något sätt inte får visas för vem som helst pga PUL.