Trafikinfo.nu - Trafikinformationsapp med widget - under utveckling

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av woody, 5 apr 2010.

  1. 9070

    9070 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej

    En kanske dum fråga, men jag förstår inte hur jag skall få in denna app i min x10a. Den svart/vita rutan längst ner, vad gör den för något?

    En "dummie" förklaring önskas, appen verkar vara riktigt bra

    9070
     
  2. woody

    woody Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2009
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    De första inläggen i den här tråden förklarar hur användargränssnittet är uppbyggt.

    Var har du en svart/vit ruta? I widgeten eller när du startat applikationen? Ser det ut som skä
    rmdumparna i mina tidiga inlägg i tråden? Kan ju finnas grafikbuggar som yttrar sig på x10...
     
  3. woody

    woody Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2009
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Kul med lite "konkurrens" men synd att de tagit samma namn :(.

    Någon som har några kreativa namnförslag som jag kan gå över till för att undvika problem när jag lägger upp min applikation på market?

    Någon som känner till Cybercoms planer för sin applikation? Kommer de att videreutveckla den?
     
  4. Vandergrift

    Vandergrift Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2009
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Underbart att höra!
     
  5. 9070

    9070 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Kanske förklarat lite dåligt... På första sidan, i denna tråd, längst ner i första inlägget så ligger det en "schackbräda". Vad är det för något? Har sett det i flera trådar.

    Sen undrar jag hur jag gör för att få in detta program i min telefon. Alltså en riktig "dummie" förklaring.

    Hoppas det vart lite klarare :)

    9070
     
  6. samster93

    samster93 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2009
    Inlägg:
    651
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Om du installerar barcode reader från market kan du bara skanna av "schackbrädan" och välja öppna i browser och då öppnas en nedladdningslänk i detta fallet men i progam som finns på market öppnas ofta appen i market istället.
     
  7. mates

    mates Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Spelar ingen roll, du har en mycket trevligare app. Får du bara finputsat denna lite så är Cybercom ingen konkurrent. Det är alltid trevligare att ha en människa bakom programmen och inte ett stort företag. Ser med spänning fram emot fortsättningen.
     
  8. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    846
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Bara så att ni vet, den Trafikinfo som ligger på market drar batteri så in i h-vete...
    ...den kör GPSen dygnet runt...
     
  9. Ekofasc

    Ekofasc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    1 888
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Det är ju bara att backa ur programmet när man är klar.
     
  10. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    846
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Det gäller att komma ihåg det också...

    När jag väl upptäcker det så är det oftast för sent...
    ...nu sist hade programmet dragit 89% av batteriet över en förmiddag, bara för att jag fått mail och glömt programmet igång.

    Programmet i denna tråden är egentligen mer adresserat till mig då jag vill ha minimalistisk information. Dock skulle jag gärna vilja ha
    - GPS-filter på avstånd och möjlighet att filtrera på typ av händelse också för att på det sättet kunna begränsa informationen. Jag är till 95% bara intresserad av olyckshändelser mellan mitt hem och mitt jobb. Vill jag ha mer information så kan jag kolla upp det.
    - och stöd för notifiering (i informationslisten, samt med ljud) för nya händelser inom det filtrerade scopet. Med denna funktionalitet på plats skulle detta vara ett av de mest användbara programmen i telefonen.

    Vill man ha en karta (som i denna applikationens namne) så kan man ju lägga till det stödet, men för min del så är det irrelevant till och från jobbet då jag i praktiken kommer att använda programmet mest. Jag tycker att det vore bra med funktionaliteten för semestern också, men då är jag ju begränsad av att den inte täcker hela Sverige...
     
  11. suzpel

    suzpel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    För mig så funkade det inte att backa ur, den låg i bakgrunden med GPSn på hela tiden. Även i Flight Mode !

    // Suzpel
     
  12. Vandergrift

    Vandergrift Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2009
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Bumpar tråden och frågar vänligt hur det går :)
     
  13. woody

    woody Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2009
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Jo det går framåt. Det har tagit ganska mycket tid att få till serverapplikationen men nu är den ganska klar. Jag väntar nu på att Vägverket ska få igång min prenumeration av meddelanden till servern.

    Jag håller nu på och ändrar i applikationen så att den ska hämta info från min server i stället för de olika html-sidorna. Snart borde jag kunna ha en version som hämtar data så i stället och därmed också får stöd för hela Sverige. Jag har inte gjort några förändringar i användargränssnittet efter de synpunketer jag fått in på senaste versionen då jag jobbat på med serverapplikationen. Min tanke är att få den biten klar så att det kan börja beta-testas och därefter modifiera gui:et och börja fylla på med mer funktioner. Först ut bland funktionerna blir nog att hålla koll på vilka meddelanden som är nya/ändrade så att dessa visas överst i listan.
     
  14. Vandergrift

    Vandergrift Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2009
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Underbart att höra, det här är definitivt en app som jag kommer använda dagligen när den kommer i något senare release
     
  15. woody

    woody Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2009
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Nu har jag släppt en version 0.5 som hämtar data från min webservice och därmed stödjer hela Sverige.

    Jag har även döpt om applikationen till Trafikinfo.nu för att den inte ska förväxlas med Cybercoms applikation och för att förydliga realtidsbiten.

    Applikationen ligger nu på Market då jag inte vill behöva döpa om applikationen igen...

    [​IMG]

    Jag har uppdaterat informationen i första inlägget i denna tråd.

    Jag har inte gjort något med de föslag på gränssnittsförändrinar som kommit upp då jag fokuserat på datahanteringen.

    Följande är på att-göra-listan
    2*1 widget
    Markering i listan om vilka meddelanden som ändrats sedan man läste det
    Notifieringar vid ny/ändrad info
    Filtrering på position/typ
    Kartöversikt.
    Koppling till kameror.
     
  16. gnutten

    gnutten Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har du panik medans du väntar på woody så fungerar det ju att använda... :innocent:

    http://www.trafiken.nu/sv/mobil/

    [​IMG]



    Samtliga kameror finns redan upplagda där i mobilformat... :)
     
  17. Vandergrift

    Vandergrift Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2009
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    JAA!! Underbart, sitter och går in på den här tråden samt google code sidan ett par gånger i veckan för att se om det har uppdaterats något :)
    "Koppling till kameror." Gjorde min morgon.

    gnutten:
    Ska ärligt säga att jag inte visste om att det fanns en mobilversion, men det spelar ingen roll. Jag är så sjukt sugen på att ha all trafikinfo samt kameror smidigt ifrån ett program/widget, som jag dessutom kan visa mina iTard vänner (som bara kan drömma widgets) :)
    Tack ändå för tipset.

    *edit*
    Kan inte bidra med mycket, men om du skulle behöva någon hjälp med grafik så sätter jag min bäste photoshop-kille på det :)

    *edit 2*
    Förslag på en feature långt in i framtiden:
    Vet inte hur möjligt det är, men om det skulle gå att länka ihop meddelanden med Google Navigate? Nu är det ju förstås inte ens släppt i Sverige officiellt än (går att tanka Brut's version från XDA), men man kanske kan kika på om det ens är möjligt att lägga in egna saker där. Förmodligen kommer Google att ha egna trafikmeddelanden där när det väl släpps i Sverige, men skulle inte skada att kika på dom möjligheter som det skulle innebära att få in saker i Navigate (meddelanden, kameror etc etc). Menar det är ju baserat på Google Maps som har ett öppet API?
     
    Last edited: 8 jul 2010
  18. woody

    woody Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2009
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

  19. woody

    woody Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2009
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Om du har några förslag på grafiskt utseende är jag öppen. Själv är jag inte så bra på den biten.

    En annan sak du skulle kunna hjälpa till med är att försöka få kontakt med någon på trafikverket för att se om det finns något api med förteckning över kamerorna som visas på http://trafikinfo.vv.se/LPVMobile/CustomerTemplates/Mobile/Pages/TrafficCamera.aspx.

    Bilderna verkar ligga på en server med namn http://orion.vv.se

    Om det inte finns något api får jag skriva lite kod som extraherar info från den sidan och lägger i en databas på min server.

    För varje kamera vill man veta:
    Namn
    Position
    Län
    Beskrivning
    Url till bild
    Eventuell url till bild som beskriver läge och riktning
     
  20. Vandergrift

    Vandergrift Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2009
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    I'm on it