Trafikinfo.nu - Trafikinformationsapp med widget - under utveckling

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av woody, 5 apr 2010.

1. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock

Är betydligt mer nöjd med denna. Funderar lite på om "aktiv" knapp skall vara ljusare (inte bara ikonen och texten), men det ser inte helt bra ut då jag leker med det i Photoshop. Ovanstående är definitivt mer cleant, men kanske mindre tydligt.

2. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Det ser verkligen bra ut men den aktiva knappen syns inte så tydligt. Kanske går att lägga en ram runt den så den ser ut att vara nedtryckt?

Kan du få dit en knapp för att välja profil skulle jag bil ännu mer glad :)

3. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Ett alternativ för att få det lite mer tydligt är förstås att köra en annan färg, förslagsvis androidgrönt, på aktiv knapp. Jag lyckas aldrig få det att se bra ut genom att bara göra knappen ljusare, det blir bara kladdigt.

4. Skywriter

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Min tanke var att göra knapparna lite mer 3d och den aktiva nedtryckt.
    Ungefär såhär

5. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Ah, jag förstår, och det är helt klart en god idé. Jag är så analt minimalistisk att jag aldrig ens skulle komma på tanken att göra så. Med det menar jag inte att det ser illa ut, tvärtom, utan att min hjärna inte ens överväger sådant då den sitter och funderar på olika designupplägg. Man blir lite låst i sitt eget tänkande.

6. Skywriter

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Jag är också helt inne på det minimalistiska, less is more.
    Jag använde lagerstil på knapparna (Avfasning och relief). Inre avfasning, Storlek 3px och "uppåt" på dom inaktiva och "ner" på den aktiva.

Du kan nog få det att se bättre ut för jag gjorde bara en slarvbild för att visa min tanke.

7. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Man får ta en funderare på vad som kan tänkas bli bäst. Det är som sagt så lätt att fastna i sitt eget tänk att man inte ens överväger andra, självklara, alternativ.

Nåja, vi får nog vänta på att woody säger sitt också, ingen mening att kasta fram fler och fler förslag innan han har bestämt sig för hur han vill göra :)

8. Vandergrift

Vandergrift Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Precis så jag menade med gråaktig ikon. Håller med senare inlägg om att knappen kan se mer nedtryckt ut, men inte ett måste. Jag är ganska nöjd med det. Kan prova att mer eller mindre bara invertera ljuset på knappen så att det kommer underifrån (som om den vore intryckt)

*Edit*
    Osäker på hur själva ikonen skulle se ut med en "intryckt knapp". Du kan ju prova lite olika funktioner, typ ebossed, outer glow etc.
    Kan även prova att låta dom inaktiva (Karta, Planerade) ha glow/lysa, och att den inrycka knappen har en icke lysande ikon (kan även där prova med lite olika emobssed etc.

*edit2*
    Ber om ursäkt ifall det inte heter ebossed längre, har inte använt photoshop på år och dar. Det är iaf "intryckt" effekten jag syftar på vilken man kan köra ljus från olika vinklar på.

Last edited: 29 aug 2010
  9. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Man skulle kunna låta ikonen på aktiv knapp glöda i androidgrönt också, det är ett alternativ.

Som så:

10. Skywriter

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Det var riktigt snyggt.
    Vad sägs om en kombination av våra idéer?

@Vandergrift
    Min bild ska mer ses som proof of concept än ett seriöst förslag.

11. Vandergrift

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Kan ni prova att dra ljuset underifrån på den aktiva knappen, bara för att se hur det ser ut? Kan även som sagt prova lite effekter på ikonen men inget som behöver komma upp bilder på. Mest bara om nån vill kika vad som blir bäst effekt för underbelyst knapp och tillhörande ikon.

Jag tycker det flesta förslagen hittils i tråden är skitbra. Själv sitter jag bara och brainstormar, med 6 timmars sömn på tre dygn och några öl innanför västen till folk som jag gissar är bra mycket mer grafiskt kunnande än vad jag är :)

*edit*
    Låter som nån jävla projektledare. Vill bara understryka att det inte är något jag försöker med ;)

12. Sportmats

Sportmats Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nu hänger jag inte alls med här. Jag har laddat ned appen trafikinfo och den ser inte alls ut som den ni visar här med en massa textinfo. Jag får bara fram en Sverigekarta med en massa i och varningsskyltar på och inget annat - ingen textinfo som ovan. Hur får man fram det? Har tryckt på knappen längst ned till vänster (har X10) som ju fungerar som en sorts menyknapp men inte heller där verkar man kunna hitta något.

13. Vandergrift

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

@Sportmats
    Bilderna här är än så länge bara förslag som diskuteras på hur det kan se ut i framtida versioner.
    Listan ska du få fram ifall du går in på "Pågåendefliken" längst upp och sen meny uppdatera. Vet inte om det kan vara nån bug på X10 annars?

14. Ekofasc

Ekofasc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Det är nog fel app. Denna heter väl i butiken trafikinfo.nu.

15. woody

woody Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

16. Skywriter

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Fick FC när jag uppdaterade med widgeten. Ska se om jag kan få ut en logg eller återupprepa felet.

17. Sportmats

Sportmats Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Den jag har heter bara trafikinfo. Så det finns en som heter trafikinfo.nu också? Förvirrande att döpa en app så snarlikt som en redan existerande app och helt onödigt att göra en ny när det redan finns en som fyller alla behov.

18. Vandergrift

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Funkar som vanligt perfa. Widgeten ser riktigt trevlig ut (är effekten när man trycker på uppdatera ny och rutan som åker "upp mot skärmen", eller är det bara jag som har missat det i tidigare versioner? :) )

Två feedbacks förutom de grafiska förslag som ligger tidigare i tråden:

• Tycker att storleken på texten i listan över trafikevens är lagom, men det kanske kan vara en idé att göra rubriken lite lite ljusare för att enklare kunna snabbt läsa var det är och ifall det berör en själv. (blir ju en del text att läsa igenom när det är 40-50 händelser) Texten under med närmare beskrivning tycker jag kan vara kvar som den är nu.

• Möjlighet att ta bort händelser i sin lista och inte få in dom igen när man uppdaterar, såtillvida inte händelsen i sig har blivit uppdaterad (typ fått en ny tid eller liknande)
    Har suttit och tänkt lite på hur man enklast skulle implementera det, och jag antar att det enklaste för dig är att lägga till det som en funktion när man är inne på respektive händelse och sen trycker på menyknappen och typ "Ta bort händelse".

För användaren tror jag dock att det enklaste skulle vara om man kunde långtrycka på respektive händelse i listan (Pågående/Planerade) så att den på något sätt blev markerad (kanske med en ikon, eller med en ljusare/mörkare nyans av den gröna som blir när man trycker på en händelse). När man sedan hade markerat alla händelser man vill ta bort (skulle altså bli samma funktion som att trycka ctrl och markera filer i windows), kunde man bara trycka Meny - "Ta bort valda händelser".
    Och implementerar man det så att dom verkligen blir markerade ur programmets synvinkel också (förlåt mig för mina obefintliga programmeringskunskaper :) ), kanske det i framtiden går att lägga till yttligare funktioner för de markerade händelserna och då skulle du slippa göra om markera funktionen.

Mycket där på slutet, hoppas jag inte var allt för luddig :)

19. Skywriter

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Jag kan inte återupprepa felet nu och nån logg blev det inte. Ska se till att köra logcat nästa gång jag uppdaterar.

20. woody

woody Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

När fick de felet? Direkt när du tryckte på uppdatera-knappen i widgeten eller först du du fått upp popuprutan och valt uppdatera nu? Hade widgeten hunnit bytas ut mot den nya?