Train Info Sweden

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av rogermadsen, 29 maj 2010.

1. Gambleputti

Gambleputti Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag pendlar dagligen mellan Västerås och Stockholm och använder idag Train Tracker som jag hittade här på forumet. https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=2282

I den appen kan man skapa favoriter som listar tåg mellan vissa stationer vilket jag tycker är väldigt användbart då Stockholm C har en hel del avgångar på eftermiddagen när jag ska hem.

Finns den funktionen i Tåginfo eller finns det planer att införa det?

2. sandos

sandos Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Du med? Åker du direkttågen så har vi nog setts ;)

3. Gambleputti

Gambleputti Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Sandos// Haha, det händer att jag tar direkttågen, men inte så ofta. Men jag kan inte minnas att jag sett någon Magic på tåget så jag tror inte att vi setts ;)

4. rogermadsen

rogermadsen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Nu är version 1.2 släppt. Lite buggfixar och framförallt så kan man få info om ett specifikt tåg, var och när det stannar osv. Man klickar helt enkelt på en avgång eller ankomst i listan så ser man var det tåget stannar bl.a. Fick göra om UI:t som visar info för en viss station lite så det blev enklare att klicka på ett tåg, det var lite plottrigt innan.

In på Android Market och uppdatera! :-)

I nästa version kommer förhoppningsvis favorites.

5. Sportmats

Sportmats Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Laddade precis ner den. Ser suveränt bra ut funktionsmässigt men en fråga som infinner sig direkt. Vad är anledningen till att Stockholm C är uteslutet från stationslistan? Det är ju ändå Sveriges största station med klart flest tågrörelser på ett dygn.
    Och rent layoutmässigt skulle jag vilja efterlysa mörk text längst upp på flikarna. Syns inte så bra med vit text på vit/grå bakgrund.
    Sen scrollade jag runt på lite stationer och såg att ett tåg som var på väg till en station som hette Erikslund skulle komma in på spår null. Tror knappast att ett spår heter null...

6. rogermadsen

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Appen listar bara stationer som det är nån aktivitet i. Kollar man mitt i natten så är det väldigt få stationer som visas. Det är så tåg.info's api:er funkar. Men som jag sagt innan så funderar jag på att cache:a stationer på nått sätt så att alla alltid kommer upp även om det inte finns några avgående eller ankomande tåg. Jag får några mail om dan från folk som undrar varför en viss station saknas så jag får nog fixa det snart :-)

Sen vad gäller färgen på texten i tabbarna.. Kör du en X10? Appen kör android standard-tema till 100% och det ser bra ut i emulatorn och i G1:an. Tyvärr så följer inte alla telefontillverkare standardtemat så man kan aldrig riktigt veta hur appen ser ut på olika telefoner. Lösningen är att göra ett helt eget custom-tema för appen så att man själv ställer in exakt hur allting ska se ut och det ligger på todo-listan.

Jag har också sett det där med null-spår. Det är API:t som helt enkelt inte returnerar nått spår. Ska fixa så att den skriver ut nått snyggare än null. Kommer en v1.2.1 om nån dag :-)

7. Sportmats

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Japp det är en X10:a jag kör. (Vad annars? ;-) ) Du har något riktigt, riktigt bra på gång här. Så fortsätt gärna utvecklingen :-) Jag hade hoppats på att "tågtavlan" skulle släppas till Android men den här appen kan ju bli betydligt bättre på sikt.

8. Sportmats

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Upptäckte nu när jag gick igenom appen att det på ett par ställen saknas hela stationsnamn... arbenning står där det ska vara Karbenning och mnäs där det ska vara Ramnäs. Det var bara dessa två grejer. Annars är det en helt suverän app. Den här ska jag använda mycket ofta och har redan lagt upp den på skrivbordet på min lur :-) Bra jobbat!

9. look2

look2 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Som en tidigare skribet skrev... En lista där man ser alla tåg mellan tex stockholm och örebro och tvärt om. Och då inte bara tåg som har har slutstation örebro utan alla tåg som går förbi där...

Gärna en liten enkel widget som visar de 2 kommande avgångarna, kanske rödflaggar dem om det är någon försening... Kanske tom kan göra en liten ljudavisering om en viss avgång är mer än x minuter sent...

10. Sportmats

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Förseningar står redan med röda siffror. Tycker det är hur tydligt som helst.

11. Arias

Arias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Riktigt trevligt efter uppdateringen, nu saknar jag bara Widget som man kan ha på ett specifikt tåg. Då jag oftast pendlar med samma tåg varje dag så vore det underbart.

12. look2

look2 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Har klarat mig ifrån förseningar än så länge. men jag menade att i widgeten så kunde förseningar ha visats på det sättet.
    tanken med nån ljudsignal signal var att om man väljer ett tåg som man brukar åka med så typ tåg nr 955 och händer det något med detta tåg så varnar telefonen automatiskt..

13. Arias

Arias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

notifikationer vore trevligt, ja :)

14. roxpace

roxpace Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tycker att enkelheten som denna app hade från början inte får förstöras, det var det som gjorde den underbar.

Nu t.o.m med två flikar blir den genast för avancerad. Det var underbart man hade allt på en skärm och inte måste gå till andra fliken.

Annars tack igen för en bra app :)

15. rogermadsen

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

ja, lite håller jag nog med faktiskt men i.o.m att jag ville få in så att man skulle kunna trycka på ett specifikt tåg och få upp mer info om det så fick jag göra det lite större. Det var för smått för att trycka på innan. Och nu får man ju även plats med vilket bolag det är som kör tåget vilket kan va intressant så man vet om ens eventuella månadskort funkar osv. Men vissa tycker den nya layouten är bättre, svårt att göra alla nöjda :-)

16. roxpace

roxpace Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är helt sant, svårt att göra alla nöjda om inte det går lägga till Inställningar så man kan välja kompakt-vy och standard-vy ? :)

17. bonath

bonath Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Mycket bra app. Nya modellen är jättebra om man vill se ett sent tåg när klockan passerat avgångstid. Hittar man inte tåget kan man kolla på en "senare" station och där klicka på tåget och få hela körplanen. (Hette tidtabell förut) o_O

En fråga...
    Flera (alla) dagar fungerar inte appen före kl. 6:00?
    Nånting om "com.claycuckoo.traininfosweden, server nånting" står det...

Hemsidan för tåginfo funkar normalt vid dessa tider.

18. look2

look2 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Om det blir för avancerat för vissa kanske man fan göra flera vyer? Eller kanske dela upp den i 2.appar, train info basic och train info pendlare. Måste faktiskt.säga att det saknas en bra app för oss pendlare så det skulle uppskattas enormt om det kom något sådant..

19. rogermadsen

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Nu ska ni stackare som fortfarande kör Android 1.5 också kunna hitta appen i Android Market. Jag har inte kollat själv så att den verkligen dyker upp på en 1.5 device så nån som testar får gärna informera om hur det gick. Det var det enda nya i v1.2.1 som jag slängde upp precis.

20. Kentomen

Kentomen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    73

MINA ENHETER

Jorå, jag fick in den i min Hero 1.5 :)