Train Status Sweden - En pendlares bästa vän

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av RickardP, 11 jan 2011.

1. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
  2. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Skulle bara lägga till mina stationer när jag hittade buggen som du kan se på bilden. Andra bilden är från Trafikverkets mobilsida.

3. RickardP

RickardP Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Intressant, tack för rapporteringen, efter kollat lite så har jag hittat att dem 2 som det står i TSS null på är 2 ankommande tåg, som inte borde visas på avgående, ska fixas.

Att tåget 20:31 inte visades måste gransaks mera på, stöter någon på detta så rapportera gärna denna bug igen, jag skulle behöva lite tid innan tåget som inte syns i TSS avgår, som nu hade 20:31 redan avgått och svårt att felsöka då men ska kolla lite på det så gott jag kan.

Tack återigen, jag hoppas detta inspirerar fler att rapportera buggar om det nu finns, har varit inte allt för många som rapporterat saker.

4. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Train Status Sweden version 1.5.1 uppladdad på Market, borde dycka up som updatering när som helst.

Den fixar 2 buggar, den ena gav "Force Close" och den andra fixar så appen inte visar inkommande tåg på avgående vyn, det som gjorde att på lassekongo screenshot visar 2 st med null som stationsnamn.

Även lagt till 6st tågstationer som fattades, en var rapporterad och när jag kollade up det hittade jag 6st, kanske finns fler, säg gärna till om det är så.

Stationerna som är tillagda i 1.5.1 är: Triangeln, Kalvebod, Hell, Kramfors, Lycksele och Sösdala

5. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Jag gjorde ikväll ca kl 19:15 en uppdatering av backend servern, ska fixa några få buggar, läs mer på Backend server uppdaterad - Train Status Sweden

Rapportera gärna om ni hittar något som inte är bra med appen eller även det om ni tycker något är bra.

6. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Jag har inte sett något mer ännu. Verkar funka bra hittills. Hur går det med de nya funktionerna förresten? T.ex. notifikation vid förändringar av ett tåg, t.ex. försening, inställning eller kanske till och med spårändring? :)

Det är kul att se att du har börjat med utvecklingen igen :)

7. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Jag kan just nu inte svara på om det kommer komma nya funktioner, med nya backend kan jag mycket lättare göra saker men samtidigt så är jag fortfarande i sitsen att jag själv inte har användning för appen.

Det som drivit dessa uppdateringar är ju att så många är nöjda med appen och använder den.

Market säger vid skrivande stund 6395 installationer, sedan i lördags har 1114 enheter uppdaterat TSS och det gjorts över 7000 requests mot nya backend.

Så jag är jätte glad över att se hur många som använder appen.

Detta är drivande men inte helt tillräckligt för att släppa allt annat.

Vi får ta lite i taget och se vad som händer.

8. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Om man väljer ett tåg och trycker på menyknappen, kommer det upp ett alternativ som heter prenumerera. Jag misstänker att det kanske inte ska vara där då det inte har nämnts i någon change log, det funkar inte heller att prenumerera, men det hade ju varit roligt med en sådan funktion :)

9. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

ojdå :P nej, den ska inte synas, blev någon miss.

Är påbörjat som du ser men inte färdigställt.

Varazir gillar detta.
  10. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Då var det dags, sitter och planerar i detalj funktionen "prenumerera på tåg" som kommer innebära en lista av tåg man prenumererar på likt, historiska stationer och även notifikationer när prenumerera tåg blir försenade.

Det kommer ske i ett par steg, antagligen olika versioner av TSS.

Jag vill dock kolla så att jag tänkt rätt och om ni har fler idèer.

När man prenumererar på ett tåg och vill ha förseningsrapporter så kan man välja när TSS ska börja kolla förseningar, detta är vad jag kommit fram till för alternativ:

1. x antal stationer före vald station
    2. x antal minuter före avgång
    3. Mellan valda stationer
    4. Oavsett station och tid, så snart någon typ av försening sker vilket kräver någon typ av tid när tåget ska börjas kolas

Något alternativ som absolut inte passar och vilken anser ni att jag ska prioritera implementation på om jag nu inte implementerar alla...

Sen vad anser ni en försening är?

Trafikverket säger att ett tåg som är 5 minuter sent är försenat när dem räknar försenings statistik, jag personligen tycker det är en ganska rimlig tid för en försening men vad tycker ni, ska den vara justerbar per prenumeration?

11. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Trevligt att det är på gång :) en efterlängtad funktion! Jag tycker alla 4 förslag är bra, men de jag anser är viktigast är nog alternativ 1 och 2. Men om jag har förstått det här rätt så behöver appen inte vara igång eller ens startad via launchern över huvud taget för att man ska få en notifikation? Och den behöver inte kolla mot internet utan om något händer med ett tåg så pushas notifikationen till telefonen? Jag tror att du har skrivit det någonstans :) om det är så att den måste kolla mot internet skulle jag uppskatta om du kunde göra så man kunde välja ett uppdateringsintervall från ett par sekunder till ett par minuter. Kanske, om det är möjligt och inte för jobbigt, till och med göra så att uppdateringsintervallet förkortas när tåget har avgått från stationen före vald station?

Jag skulle vilja få en notifikation så snart det händer något med tåget över huvud taget. D.v.s. så snart Trafikverket skriver något t.ex. "Lokfel" eller något annat så får man reda på det :)

12. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Tack för snabbt svar Lassekongo, lite mer förklaring hur det kommer fungera.

Man väljer prenumeration i appen och min backend server sparar dem inställningarna och har sen har jag ett programvara på min server som sitter och kollar om någon försening sker och skickar ut notifikations genom C2DM (Android Cloud to Device Messaging Framework)

Det krävs då inte att din telefon har mottagning hela tiden för att kolla så tåget är i tid däremot så för att få meddelandena krävs mottagning, det kommer man inte ifrån.

Däremot kommer jag i ett senare skede antagligen implementera SMS och e-mail meddelanden också, men blir nog inte förens jag skriver om hela appen till HTML5 och alltså en webbraserad variant kommer släppas för tex iOS eller WP7.

Angående alternativen ovan så kommer det nog vara förändringar överhuvud taget så om det blir försening, inställt, lokfel eller byte av perrong etc. så kommer det skickas meddelande.

13. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Det låter bra! Så telefonen får alltså reda på att något har hänt och först då kopplar den upp sig? Kräver det att den håller sig vaken hela tiden?

En sak till: när tåget har ankommit till vald station skulle det vara bra om man inte fick fler notifikationer. Det är väl kanske inte nödvändigt att få notifikationer om att tåget är försenat när man sitter i det? Men det har du säkert tänkt på.

14. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Telefonen använder ignen data från min app så när den inte är på förens den får notifikationen.

Jao, kommer vara inställning för om man vill att den ska sluta när den kommer till sin station eller om man vill få mer info..

15. Kentomen

Kentomen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    73

MINA ENHETER

Joo, om man har någon som ska hämta en på stationen så kan det ju vara bra att kunna förvarna dom om försening.

16. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Jag tänker mig att det kommer bli inställningar för vilka stationer som ska övervakas mm.

Sen kommer man lätt kunna hitta sitt tåg i appen och se realtids info om tåget vilket idag inte är speciellt lätt.

17. Kentomen

Mottagna gillanden:
    73

MINA ENHETER

widget :P

18. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Senare kanske det kommer widget.

19. Kentomen

Mottagna gillanden:
    73

MINA ENHETER

Gött mos, du gör ett bra jobb i alla fall.

20. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Kommer möjligheten att välja olika tåg olika dagar att finnas?