Train Status Sweden - En pendlares bästa vän

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av RickardP, 11 januari 2011.

1. look2

look2 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

@RickardP

Lite önskemål, då jag tillbringar en hel del tid på tågen och väntande på stationerna.

En widget, det är det som är den största dealbreakern för mig just nu, skulle vara otroligt smidigt om man tex kunde placera den på sin låsskärm eller liknande. Widgeten skall ju då endast visa avgångar mellan mina favoritstationer, så att man inte druknar i info där.

filtrering/favoritstationer
    Då jag pendlar mellan 2 stationer, Arboga och Stockholm, så är avgångarna från stockholm till uppsala högst ointressanta för mig, så möjligheten att filtrera bort dessa är väldigt trevligt. Detta har tydligen varit ett problem i tidigare, liknande appar. Då Arboga oftast inte är en slutstation, utan slutstationen ofta är örebro, hallsberg, eller göteborg. Men, det fungerar ju inte heller att använda dessa stationer, då det ibland finns direkttåg som går dit, och dessa är jag inte intresserad av.

Möjligheten att dela förseningar verkar ju också väldigt smidig, att med ett enkelt klick så skickas det ett mail till en mail lista där de på jobbet som kan tänkas vilja vet detta ligger med.

Notifieringar låter också väldigt trevligt...
    Och då gärna lite olika alternativ, att man tex endast får notifieringar vissa tider, mellan 06-08 och 16-18 då det är då man oftast skall försöka hinna med ett tåg. Möjlighet att kanske endast få notifiering på vissa avgångar. Inställningar för när det skall notifieras, om det tex bara är 5 min sent så kanske man inte behöver en notifiering, men gärna om det är mer än 5 min sent.
    Olika natifierings ljud, beroende på om tåget endast är försenat, eller inställt. Skall man vara riktigt noga, så kanske man skall kunna välja olika ljud beroende på hur många minuter tåget är sent, inte så viktigt, men kanske en kul grej om du har för mycket tid över.

Kanske har mycket/omöjliga krav, men jag har testat de flesta appar av denna typ, och inte hittat någon som jag är riktigt nöjd med, och det verkar som att utvecklingen avstannat på de flesta, så nu när möjligheten med önskemål finns så tar jag chansen.

Sedan så har jag en fundering, funktionen att se närliggande stationer, vad skall man egentligen ha den till? Har aldrig riktigt sett något praktiskt användningsområde för det.

Last edited: 7 februari 2011
  2. RickardP

RickardP Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Vill börja med att tacka för önskemålen, jag hade verkligen trott att jag skulle få flera önskemål än vad jag har fått men verkar mer som att folk är rädda för att ge förslag eller så vill dem bara vänta och se vem som först kommer på samma som dem själva gjort.

Jag är alltid öppen för förslag och måste säga att även om det nästan liknande förslag tagits up så vill jag ju självklart veta att fler är intresserade av förslagen som ges.

När det gäller dina förslag så är alla på todo listan redan men jag hade inte tänkt så djupt på alla som du gjort med vissa av förslagen.

Så jag hoppas kunna ta fram lösningar för alla dina förslag inom rimlig framtid, då jag gör detta som mer en hobby så kan det ta tid att få allt färdigt men kommer försöka ta en funktion i taget.

När jag ändå skriver så kommer några av funktionerna du nämnt antagligen finnas i den betalapp jag kommer lansera framöver, har inte bestämt exakt vilka funktioner som kommer finnas i gratis varianten ännu men när det är klart med vilka det blir kommer jag meddela det.

Angående "närliggande stationer" så är det enda jag kan se för nytta av funktionen är att man lätt filtrerar ut och får tag på dem stationer som är nära en istället för att söka dem i listan, jag har implementerat den för det är en återkommande önskemål.

Tack åter igen för förslag och kom gärna med fler om du kommer på några saker som kan förbättras.

Jag kommer antagligen förbättra appen så länge jag pendlar själv vilket jag i dagsläget inte har några planer på att sluta med närmaste tiden.

Sen kanske jag fortsätter i alla fall vid önskemål.

3. look2

look2 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Låter riktigt trevligt...
    En widget skulle vara riktigt trevligt, så jag hoppas att den ligger högst upp :)
    Om du får till detta så kan jag mycket väl tänka mig att betala en liten slant...

4. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Om fler vill ha Widget före notifieringar så kanske det går att prioritera den, hade annars tänkt mig prenumeration och notifieringar på ändringar som nästa stora grej.

5. Arias

Arias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag är ledsen, men kommer säga tvärtom..

Jag har sett tåg appar med widgets, ger inte så mycket mer än dålig batteritid..
    Går appen tillräckligt snabbt att öppna så har det ingen direkt betydelse.

Eller nu kanske jag överdrev lite, widgets är nog väldigt bra. Men jag tycker nog nästan att notifieringar är viktigare!

Jag tänker mig att man går in på en station, väljer ett tåg som man planerar att åka med, meny -> övervaka, sen så får man notifikation om något händer med tåget på vägen.

För att spara batteri kan appen kanske läsa av första avgången och bara hämta uppdateringar efter det klockslaget, eller om man får välja manuellt vilken tid den ska börja kolla efter förseningar för ett tåg.

Eftersom att jag oftast åker med samma tåg hem, så är det praktiskt att fokusera på ett tåg, det som är viktigt för mig.

MEN, om tåget är sent så är det inte prioriterat längre kanske, då det finns andra bättre tåg och då är man nog mer intresserad över stationen i helhet, därför är widget bra.

Jag bryr mig inte så mycket om vilket som kommer först, men båda är grymt eftersökta!

Men notifikation vore sjukt skönt, då slipper man öppna appen hela eftermiddagen.
    Man får en liten varning om att ens tåg är försenat någonstans på vägen uppe i toppen av mobilen, vore väldigt smidigt och bra!

6. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Intressant det blev, någon mer åsikt innan jag bestämmer mig för vad det blir härnäst :-)

7. Arias

Arias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Vet ju inte exakt hur du hade tänkt göra en widget/notifikation.

Men om widgeten är tänkt på ungefär samma sätt som det ser ut när man öppnar appen så tycker nog jag att det inte borde prioriteras, då du enkelt kan få samma info genom att öppna appen och kolla. Du kanske förlorar 5 sekunder på det, max.

Däremot en funktion att kunna sätta "prenumeration" på ett tåg och sen få notifikation på om tåget får "problem" på vägen, det vore sjukt trevligt!

På så sätt slipper du starta appen och då får info om förändring, när förändringen sker.

8. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Jag har tänkt mig denna ordning och funktioner just nu, detta är grovt, kommer finnas små detaljer jag inte går in på här men som kommer också:

- Prenumeration av avgångar (detta är för dem som åker samma tåg varje dag)
    - - Visa en lista på sina prenumerationer
    - - Notifieringar på ändringar av prenumerationer (förseningar, ändrat spår etc)

- Filtrering av avgångar (välja från och till station)
    - - Kunna spara favoriter ut av detta i en lista även detta

- Widget
    - - Kunna visa prenumerationer
    - - Kunna visa filtrerade avgångar från en station

Några synpunkter på detta?

Har även en fråga om notifieringarna, vill man ha notifieringar bara om sin avgång blir försenad eller ändrad eller vill man veta om tåget från varit försenad från en tidigare station trots att Trafikverket inte säger att just avgången från en station är i tid?

Skulle man även vilja välja vilken station man ska till och få förseningar mellan från och till station?

9. Johnny

Johnny Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Hehe, om merparten av tågen är SJtåg, så borde ju appen heta "delayed" istället :D

10. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Det finns redan en app här på swedroid som heter Delayed, annars hade jag säkert använt det namnet.

11. look2

look2 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

@RickardP:

Jag tycker nog att det kan räcka med att få en notering om tåget har någon förändring på just de stationer som jag är intresserad av. Om ett tåg tex går mellan uppsala och göteborg och jag skall hoppa på det tåget i stockholm. Tåget kanske är 6 minuter sent från uppsala, men det kommer i vilketfall stå i stockholm i 10 min, alltså kommer ju inte avgångstiden från stockholm att bli förändrad, vilket innebär att förseningen från uppsala inte kommer att påverka mig...

12. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Håller med, så om ingen kommer med fler input innan jag börjar jobba på detta, antagligen under helgen så blir det nog så.

13. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Tänkte testa denna nu, meneeh, jag får force close @ android 2.3 HTC desire :S

14. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Det låter inte bra, testa stänga av appen, rensa data och sedan testa starta den igen och se om det fungerar bättre?

15. Arias

Arias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Ordningen ser mycket bra ut enligt mig!

Vad gäller notifikationer så tänkte jag mig följande;
    Man går in på appen som vanligt, trycker på en avgång (som man brukar åka med), väljer mer info om tåget, (nu är man inne i "tåg info") här kan man trycka meny-knapp och sen välja att prenumerera..
    Här vet jag inte hur avancerat du vill göra det till en början, men ultimata vore väl om du nu fick välja mellan vilka stationer den ska ge notifikationer om förändringar.
    Sen så kollar den då och då efter förändringar, hittar den någon försening inom stationerna du valt så skickar den ut notifikation om detta.

På det sättet kan du även slippa mängden trafik, man kollar upp avgångstiden som första stationen man valde har och sen börjar den bara leta efter förändringar från och med den tiden, oavsett när du sätter prenumerationen..

Om jag uppfatta det rätt, så N-E-J !

Det räcker tyvärr inte med tanke på hur efterblivna trafikverket är.. Nästan varje dag så står det att tåget kommer komma i tid även fast det är 40min sent från stationen som ligger 10min tidigare.. trafikverket tror ofta att de kan åka tillbaka i tiden när de kör mellan stationerna, vanliga människor vet att detta är omöjligt.

Så trots att det står att ens tåg är i tid på sin egna station så kan man omöjligt lita på detta utan att titta på föregående stationer, tyvärr!

Edit: som jag skrev ovan, så vore det ultimat att kunna välja mellan vilka stationer man ska bry sig om.. så om man väljer mellan stockholm och stockholm i det här fallet så struntar den i uppsala förseningen.
    Detta vore väl den bästa lösningen, så blir alla lyckliga? ;)

Fungerar bra för mig, hade 2.2 först. Nu kör jag 2.3 utan några problem.

16. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Låter som en vettig lösning så får alla välja själva hur man vill ha det.

Tänker mig även här att man kommer få ställa in x antal minuter försening man vill ha notifiering för, kommer även lägga in en sådan i hela appen så småningom så man kan slippa röd bakgrund för 1 minut förseningar.

17. Arias

Arias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

låter som en bra ide!

18. look2

look2 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Sädär...
    Helgen är slut...
    Har det hänt något? *hoppas hoppas hoppas*

I fredags, när man stod i kylan på centralen så upptäckte jag dock någrta saker som "störde" mig. När ett tåg blir försenat, så såg mena endast den nya avgångstiden, inte orginaltiden, vilket kan vara bra att veta ibland...

19. Svinkall

Svinkall Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

riktigt fin design på appen men jag stöter genast på ett problem med den..
    Jag pendlar mycket mellan Lidköping och Mariestad men jag hittar inte Mariestad i denna app och det var jsut den stationen jag var intresserad av då jag jobbar i Mariestad och vill kunna ta mig hem. :)

Är det något jag missar eller något som är på G iframtida uppdateringar?

20. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Tyvärr inget mer än planering skett, lovar inget närmaste veckorna men kommer börja jobba snart på saker och ting.

Angående orginal tiden vid försening kommer det att lösas, har fått förfrågningar om det tidigare, den visar ju antal minuter förseningen var men kommer försöka få in klockslag och försening i minuter alternativt att man i inställningar får välja vilket man vill se.

Jag använder den stationslista som finns på trafikverket.se och dem har inte Mariestad med på sin lista, antar det inte är något bolag som Trafikverket sammarbetar med eller något som kör där?

Ska undersöka saken närmare vid tillfälle.