Train Status Sweden - En pendlares bästa vän

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av RickardP, 11 jan 2011.

1. Arias

Arias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Felmeddelandet för timeout borde ändras, står att inga avgångar hittades.

Du borde även lägga till en sån där popup som andra appar har som säger till om du inte har datanät uppkoppling..

Som det är nu så försöker den leta efter avgångar på en stationen, utan något Felmeddelande, trots att jag inte hade något mobilt datanät alls.

2. RickardP

RickardP Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Japp, sätt massa konstiga mönster som måste försöka bli bättre felmeddelanden.

3. look2

look2 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Jag tänkte att man till vänster ser orginal tiden, och till höger den nya "förseningstiden" tiden, med röda siffror eller liknande.
    Har ingen riktigt förklaring att att jag vill se orginal tiden också, bara tycker att det känns bättre på nått vis, att man får bättre koll då...

4. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Ska se vad jag hittar på.

5. Svinkall

Svinkall Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har jag förstått saken rätt så är det Västtrafik http://www.vasttrafik.se som trafikerar den stationen och i dagsläget så använder dom Arriva, http://www.arriva.se som "leverantör"

6. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Japp, ser så ut.

Och Trafikverket verkar inte ha data för dem förutom när dem går ifrån stationer som Trafikverket har.

Däremot har jag planer att lägga till flera databaser för trafiken men inget jag prioriterar då jag med Trafikverket täcker större delen av Sverige men tydligen inte allt.

Så om flera kommer och vill ha det kan det kanske skyndas på.

7. Svinkall

Svinkall Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Då avvaktar jag med spänning :)

8. look2

look2 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Upptäckte en ganska konstig sak de senaste dagarna...
    JAg tittade på ett tåg som skulle gå nästa dag. Men det var redan försenat, verkade som tiderna från avgången samma dag som jag kollade låg kvar...

9. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Japp, om du går in på tåg infon om tåget så tar den dagens datum och hämtar data för är en bug som ska kollas på framöver.

10. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Vill updatera lite vad som händer.

Jag har kommit underfund med att ha en egen hostad server inte är så stabilt och har därför nu portat hela min backend server till Google AppEngine som gör att från nästa version av TSS kommer appen vara ännu mer stabil och kanske en aningen snabbare, men ingen jätte skillnad i laddningstid tyvärr av data då det som tar mest tid är att hämta data från Trafikverket och så länge dem inte kommer med ett API så kommer den laddningstiden inte gå så mycket snabbare.

Vad som står på tur nu är prenumeration av avgångar och att kunna få någon typ av notifikationer när prenumererade tåg blir ändrade/försenade av någon anledning, har även några små buggar som ska lösas.

Mer info om kommande version kommer framöver.

Jag har dock problem med att jag inte har den tid som jag skulle vilja ha för att bygga på denna app med alla möjliga funktioner som finns på önskelistan så jag är öppen för sommarbeten i alla dess former om någon utvecklare skulle kunna tänka sig hjälpa till med en av Sveriges bästa tåg appar.

Appen är vanlig Android app gjord i Eclipse, backend är numera en AppEngine Java servlet.

Kontakta mig genom PM för vidare diskution om samarbete.

Sen skulle jag gärna vilja se en jämförelse mellan dem tågappar som finns ute på Market, har mailat några tidningar och bloggare men ingen som svarat och jag kan inte göra detta själv då jag skulle tycka min app är bäst :-) så om någon känner sig manad vore det roligt med en artikel här på Swedroid eller någon blog att läsa vad för och nackdelar är med olika tåg apparna.

Ett måste i ett sånt här test är ju att se vad för appar man testar, det är trots allt skillnad på tex en app som har både tåg och bussar jämfört med en som bara har tåg osv.

Arias gillar detta.
  11. Arias

Arias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Hunnit med någon kodning?

Känns som att den inte kan "öppna" tåg allt oftare och oftare.. får felmeddelande att avgången inte existerar, fast jag kan öppna den utan problem på trafikverket.se.

Känns som felmeddelandena inte stämmer riktigt med vad som är fel och att de kommer upp lite för ofta

12. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Jag har inte kommit så långt ännu eller beror på hur man ser på det men inga färdiga funktioner ännu.

Felmeddelandena är väldigt fel ibland och har på todo listan att försöka ordna det.

Har även hittat andra buggar som kommer förbättra lite i systemet.

Hoppas inom ett par veckor ha någon typ av uppdatering, har mest ägnat tid åt resarch och tester av hur jag ska bygga det hela, har tex fått C2DM (push notifications) att fungera så nu vet jag hur det fungerar och kommer antagligen köra med det för notifieringar på försenade tåg.

Har inte så mycket mer att säga just nu men hoppas kunna komma med lite uppdateringar framöver.

Arias gillar detta.
  13. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

14. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

För er som undrar hur framtiden ser ut så har jag bestämt för följande tillsvidare:

Jag jobbar på en ny version av bugg fixar + flytten av backend från egen hostad server till Google AppEngine.

Denna version kommer nog lösa det mesta av buggar som dykt up på sistone + bättre error hantering och stabilare backend server.

Efter detta kommer jag jobba på att få koden så "snygg" som möjligt för att sedan släppa den open source.

Sen kommer jag jobba vidare på prenumerations funktionerna som jag redan påbörjat men under den utvecklingen stöt på ett gäng buggar som måste lösas först och då jag inte vet hur lång tid prenumerations funktionerna tar så tycker jag det är bättre släppa en bugg fix version till.

15. Arias

Arias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Tack för info, uppskattas!

Hoppas det löser de flesta problemen, som det ser ut nu är appen näst intill oanvändbar. Får hela tiden upp att tåg inte finns eller att den inte hittar några avgångar på stationer.

16. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Vilka stationer åker du mellan?

Jag åker mellan Nyköping och Flemingsberg och har inte alls så mycket problem som du verkar ha, kanske är något scenario jag missat..

17. Arias

Arias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Uppsala - Stockholm - Flemingsberg

Kan hålla utkik efter om det är något särskilt tåg eller om jag kan se något mönster.

18. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Ska bli intressant att höra vad du tycker efter updateringen som kommer inom kort, gjort väldigt mycket förbättringar, inga nya funktioner men stabilare i och med bugg fixar och byte av backend mm.

Arias gillar detta.
  19. Arias

Arias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Låter riktigt intressant!

20. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Train Status Sweden 1.3 ute på Google Market

Då det inte går att skriva allt för långt på market beskrivningen för vad som ändrats förkortade jag det där men tänkte här kan ni ju få den "långa" listan som ändå är ganska förkortad för finns ingen anledning att nämna vissa detaljer.

- Byte av backend till AppEngine Java Servlet

- Titlebaren klickbar (öppnar förvald start vy)

- Några små design buggar är fixade

- Buggen som gjorde att vissa tåg inte kunde hittas

- Antal minuter försenad borttagen och istället visas ordinarie ankomst/avgångs tid

- Internet åtkomst check, ger meddelande om internet uppkopplingen är nere

- Bättre felmeddelanden visas numera

- Allmänt små buggar är fixade och i och med backend bytet så kommer det förhopningsvis bli mycket stabilare

- Push notifieringar implementerat men används inte ännu (kommer funktioner framöver) men därav nya "behörigheter"

Hoppas denna uppdatering löser era problem.

Edit: Något jag glömde nämna men jag tror det är mer för att jag testar utvecklings versionen och byter mellan den releasade och utvecklings versionen ibland så får ibland databas problem, men då avinstallerar jag hela appen och installerar igen så är det löst.

Last edited: 27 mar 2011