Train Status Sweden - En pendlares bästa vän

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av RickardP, 11 jan 2011.

1. Arias

Arias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Inte hunnit testa updaten så mycket än, men verkar vara en klar förbättring! Känns stabilare och skönt att kunna klicka på texten där uppe.

Hittills inte stött på några problem alls och det känns som att laddningstiden är förbättrad!

Sent from my HTC Desire

2. RickardP

RickardP Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Låter bra!

Laddningstiden kommer förhopningsvis vara förbättrad men kanske inte alltid, Google AppEngine fungerar så att den stänger ner allt när ingen använder den och så fort någon anropar servern så öppnar den up allt och upstarten kan ta lite tid men när den kör så ska den vara lite snabbare tror jag.

Inte säker på ovanstående men fått för mig det är så den fungerar.

3. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

En liten updatering släppt på Market som fixar några Force close samt ett nytt samarbete med MapFriends AB som har en app som just nu är Beta.

I denna version är samarbetet bara en knapp från TSS för att välja tågstationer på deras karta och från deras app kan man klicka på en tågstation och se tågtider för den valda stationer i TSS.

Finns fler planer på funktioner i detta samarbete men vi tar några steg i taget då både jag och dem har en del annat runt våra appar också.

4. Arias

Arias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

vart finns den knappen i TSS?

5. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

på vyn där du väljer station ur listan a-ö (den högra ikonen uppe i actionbar)

6. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Tyvärr måste jag idag meddela att Train Status Sweden projektet läggs på is, detta då jag själv slutat pendlat och tappat intresset för projektet.

Jag hade hoppats kunna ha intresset uppe då jag vet att det är många som gillar appen men det går inte, jag har flera andra projekt som ligger och väntar på mig och jag väljer att prioritera dem projekt jag själv har mer intresse i att göra.

Hoppas alla förstår situationen, men jag kommer inte lägga ner appen helt, jag kommer försöka hålla appen vid liv då jag vet att just nu i alla fall är det en av dem bättre apparna och den vad jag vet fungerar väldigt bra just nu.

Men jag vill meddela detta så ingen sitter och hoppas på nyutveckling.

Dessutom vill jag återigen säga att jag är öppen för förslag om sammarbete att driva vidare projektet eller kanske köpa projektet om det nu finns intresse.

Appen används av många varje dag och det märks tydligt när det är problem med tågen används den mycket mera och det är roligt att se.

Men nu går jag vidare med nästa projekt som antagligen så småningom också dycker up här på Swedroid och för dem intresserade bär det av mot spel idèer mer än så avslöjar jag inte i dagsläget.

Tack för alla idèer och komma med bugg rapporter som i storts sätt endast skett genom Swedroid vilket jag antar är ett bra sätt att få support.

7. look2

look2 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Synd, verkar som att de flesta tågappar går detta öde till mötes...

Skulle det inte lite enkelt bara gå att fixa så man ser "orginal avgångstiden" när tåget är försenat?

8. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Mm, jo blir väl så att slutar man pendla eller får andra intressen har man inte som utvecklare kanske lika stort intresse att sitta och göra saker man inte själv använder.

Apropå orginal avgångstid så ser du väl det redan nu?

9. look2

look2 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Nope, ser inte "orginaltiden" har den senaste versionen som finns på market, kanske skall ha en version som finns någon annanstanns ?

10. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Om du går in på tåget och den station där den är försenad så ser du Ordinarie Ankomst, Ordinare avgång.

btw finns ingne senare än den på market.

11. Kentomen

Kentomen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    73

MINA ENHETER

Försök kränga appen till SJ, med alla deras vinterförseningar så borde det ju ligga i deras intresse att tillhandahålla en android-app.

12. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Dem håller på med egna appar så inte så intressant för dem.

13. Kentomen

Kentomen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    73

MINA ENHETER

Å tusan.

14. Arias

Arias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

I deras egna app ska de ha funktion att kunna se om tåget står inne på spåret, vilket är en SJUKT intressant funktion!

RickardP: om ni har slutat utveckla appen, hur kommer det sig att det i stort sett varje dag ger felmeddelande om att förändringar görs på servern?

15. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Intressant om SJs app där, jag personligen tycker dock att det är helt sjukt att dem satsar på egna appar när det redan finns så många bra som dem kunde helldre lägga resurser på att ge bra API:er.

Om det fanns bra API:er skulle nog flera utvecklare kunna tänka sig underhålla sina appar.

Angående felmeddelandet om "förändringar görs på servern" så är det ett automatiskt meddelande när vissa saker går fel det är lite miss visande meddelande men har försökt visa flera felmeddelanden för olika fel men tydligen något som är kvar.

Kan också meddela att det antalet som använder Train Status Sweden har ökar för varje vecka som går, inget jätte stort men tycker det är roligt och hade jag haft tid att göra både Train Status Sweden och andra projekt hade jag nog fortsatt men har projekt som för mig personligen blivit mycket mer intressanta när jag slutat åka tåg.

Men tillsvidare kommer jag låta appen leva vidare som den är.

16. Arias

Arias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jo, men SJ har aldrig tänkt logiskt när det kommer till något, så är inte direkt förvånad att de väljer den konstiga vägen..

17. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Måste dra up tråden igen då jag sitter och funderar på en prioriterings ändring av min fritid och funderar på TSS om jag ska dra igång utvecklingen igen.

Det jag undrar är om det finns någon funktion som finns idag som inte fungerar något bra som jag inte hört talas om?

Att det finns funktioner som "saknas" och som kan göra appen bättre är jag helt med på men tänkte vi kan koncentrera oss på förbättringar av det som finns redan, några idèer eller bugg rapporter?

Vore roligt att se hur många som här använder appen, tidigare varit väldigt få som rapporterat något överhuvud taget.

Vad som fått mig att fundera på att ta up utvecklingen igen är att användarantalet i princip fördubblats sedan jag la utvecklingen på is i April.

Statistik just nu:

3098 total installs
    1959 active installs (63 %)

5 stjärna 22
    4 stjärna 7
    3 stjärna 0
    2 stjärna 0
    1 stjärna 2

Medelbetyg
    4.5

Och många bra konstruktiva kommentarer

18. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Jag tycker absolut att du ska ta upp utvecklingen igen. Jag åker tåg väldigt mycket och har stor användning av en sådan app. Jag har dock bara haft möjlighet att prova appen en gång men det var något jag tänkte på då som jag inte var helt nöjd med... Kommer dock inte ihåg vad :) Jag tror att det kan ha varit något om tiden som visas om ett tåg ankommer före angiven tid... Tror det att det kan ha varit att inte båda tiderna visades. Jag vill ha båda tiderna, alltså när tåget ska komma enligt tabellen och när tåget faktiskt ankom.

Vidare har jag ett förslag på en ny funktion som kanske redan har nämnts (jag har inte orkar läsa hela tråden :) ) och det är att jag skulle vilja få en notifikation om ett valt tåg är försenat. Jag skulle också vilja få en notifikation när tåget ankommer/avgår från en vald hållplats.

Men fortsätt utvecklingen av appen! :D

Edit: Jag kom på en sak till som jag noterade: Om jag trycker på maps-nålen står det bara "Loading. Please wait..." Dock slutar den aldrig att ladda och bakåtknappen funkar inte. Jag måste då trycka på hemknappen och stänga av appen med min taskmanager. Det kanske har något att göra med att jag inte har MapFriends installerat?

Edit 2: Nu kom jag på vad det var! Om man trycker på en station och väljer ankommande står det bara "Ankom". Det står inte vilken tid tåget ankom. Det skule jag vilja ha :)

Last edited: 10 aug 2011
  19. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Tack för visat intresse!

Låter som ett par bra idèer, notifieringssystem är det som står på tur sedan länge i utvecklingen om jag fortsätter, det kommer bli en av funktionerna i en betalapp som kommer bli om jag fortsätter utvecklingen.

Angånde MapFriends om du inte har Mapfriends ska det komma en installera knapp som låter dig ladda ner det från market, men låter om något galet där.

Angående ankomst tid minns jag inte hur det ser ut men ska ta en titt på det om utvecklingen upptas igen.

Återigen tack för kommentarer! Hoppas fler har lust att kommentera något, nya funktioner finns egentligen ingen anledning att skriva om men har ni något som ni inte tror någon annan kommit på så är jag öppen för förslag men har en lista på 30-40 funktioner som är intressanta att få in på ett eller annat sätt.

20. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Det kommer upp en liten ruta som frågar om jag vill installera MapFriends om jag trycker på "Välj från karta med MapFriends" men om jag trycker på maps-nålen längst upp på skärmen börjar den bara att ladda och slutar aldrig.

Får jag bara fråga när appen vill visa mina konton? Det är inte det att jag inte litar på appen för det gör jag. 5 av 5 stjärnor i Market sedan länge men jag är bara lite nyfiken på vad kontot ska användas till :)