Transformer Prime bekräftad av Asus

Diskussion i 'ASUS' startad av gurral, 19 okt 2011.

1. najksorn

najksorn Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Har några snabba frågor om Prime, hoppas någon vänlig själ har svar :)

Funderade först på en samsung tab 10.1, men nu när denna står vid dörren så..

1. jag kan alltså koppla in en extern usb-hd och spela upp tex serier och film från denna - även om filmerna ligger på ca 5-6gb/st? Fungerar det med usb-strömförsörjd då, eller måste jag ha en hd med separat strömförsörjning?

går det även att koppla in andra usb-tillbehör, tex minneskortläsare?
    visst inte att den kommer få en usb-ingång, eller blir det konverter från hdmi eller nåt?

2. 3g kanske man får vara utan?

men om jag nu skaffar samsung galaxy s2 (lte) så har jag ju 4g-möjlighet - dvs om mitt abb. stödjer det. (och i sämsta fall bara 3g), då kan man väl köra den som hotspot och sedan snappa upp nätet med Prime? Blir det sämre än om man kör 3g direkt i en tablet?

..vid avsaknad av 3g-nät, kan man fortfarande använda mobilen som hotspot och surfa på plattan? och isf. blir det sämre upplevelse än vid surfningen direkt i mobilen?

3. batteritid med docka, ca 18h - great! men batteritiden utan dockan då?

2. Julmust

Julmust Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Glowball Shows Up In The Tegra Zone As The First Nvidia Tegra 3 App hoppas detta betyder att prime släpps samtidigt :) som dem tror

Batteritiden blir ju ca 12h om jag inte har helt fel.

2. 3G vet man väll inget om än? Men just nu så finns där ingen ned 3G att beställa iallafall.

Om du använder mobilen som hotspot antar jag att den "gör om" din 3g/4g till wifi så man får väll samma snabbhet som den man har till mobilen. Och har du då ingen täckning till mobilen alls så blir där väll inget internet.Rätta mig om jag har fel.(inte helt säker)

Last edited: 29 nov 2011
  3. Affe_

Affe_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

1. Kan ej svara på hela din fråga, men ja, du kan koppla in en extern HDD med filer över 4GB och föra över till datorn/spela upp. ASUS provade detta på sidan innan.

2. Du ska kunna koppla upp plattan mot mobilen så länge du har internet-uppkoppling på telefonen. Det kan vara trögare än att använda mobilen, beroende på vad du laddar för något (flash osv). Är dock ej helt hundra på hur bra det fungerar.

3. Batteritid utan docka ska vara 12h om jag inte minns helt fel.

4. dhanjel

dhanjel Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    280
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Andreas527: Bra val, BHPhoto är en riktigt bra butik. Aldrig testat att skicka till Sverige dock.

2. 4g är ju snabbare än 3g om du är på rätt ställe, så då begränsas du bara av WIFI-hastigheten. Antar att hotspoten lägger sig på BG nätet? Isf 54mbit/s

5. tobias84

tobias84 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    149
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro
    Platta:
    Samsung galaxy tab s7
    Övrigt:
    Samsung Galaxy watch 5 pro
    8/12 säger vissa rykten att den släpps..

6. Affe_

Affe_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Känns ju allmänt som att 8/12 inte direkt gäller för Sverige. Hoppas att jag har fel och på en release innan jul.

7. Phrost

Phrost Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

docka+32gb beställt från BHPhoto!
    Kommer bli sweet i samband med min Galexus..

Min chromebook och laptops dagar är räknade (ipad2an får leva en stund tills det släpps en android app som är lika bra som xbmc commander :P)

8. dhanjel

Mottagna gillanden:
    280
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Phrost, inte värt att vänta med docka och köpa med svensk layout?

Updt: Körde ni att BH betalar tull/moms eller att ni själva gör det.

9. Andreas527

Andreas527 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    170

MINA ENHETER

Skönt att höra. Var osäker vilken butik man skulle välja då inte Amazon fanns som alternativ.
    Vet inte om USA butikerna kör med samma knep som de i sverige, dvs sätter ett tidigt datum och sedan flyttar fram det flera gånger.
    Så hoppas de i USA har kött på benen då de har satt 8-12 december som datum då den ska finnas i lager.

Kanske inte betyder något, men var först i helgen som de större teknik/mobil sidorna uppmärksammade att Asus Prime ska säljas runt den 8-12. De datum som cirkulerade runt tidigare brydde de sig inte om. Så hoppas att den skickas nästa vecka.

@dhanjel
    på min beställning så sköter jag själv moms/tull. Valde det pga att då kanske den kan smita igenom och man slipper betala, gör den inte det så blir det. ändå samma kostnad som om jag hade valt. att B&H skulle sköta det. Nu har jag iallafall chans att slippa moms men tror dock inte att jag kommer undan:rolleyes:

Riktigt fint med internationel frakt. Men det ska funka från fler butiker med då det är tack vare Asus. Då jag chattade med supporten så nämnde det att Nikon ej kan skickas.

10. dhanjel

Mottagna gillanden:
    280
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    BHPhoto är världens största foto-butik, åtminstonde den i New York. Vet inte om de har fler. Riktigt trevligt med internationell frakt med, har varit nära att köpa objektiv där flera gånger.

11. spyvingen

spyvingen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Note 3
    ROM:
    CM 13
    Om man beställer från ett annat land och inte betalar tull blir det samma avgift om dom märker det eller blir det nån straff avgift?
    Vad går tullen på när dom kollar paket finns det inte firmor som kan skicka varor med annan logga eller nått så det inte finns anledning för tullen att kolla :)

12. Andreas527

Mottagna gillanden:
    170

MINA ENHETER

Blir samma avgift tror jag, vore konstigt annars. Att man kan betala momsen direkt är mest för att göra det enklare så man inte behöver betala hörmi sverige utan allt är redan klart då du får den.

http://www.tullverket.se/innehallao...denformular.4.3cf19d0112524cb00188000173.html

13. dhanjel

Mottagna gillanden:
    280
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Det går lite fortare om BH betalar det då det inte blir någon fördröjning i tullen.
    Tror inte man kan "slippa" tull på så dyra paket om det är via de större kjedorna tex FedEx och DHL.

Har för mig tullgränsen går på $20. Frågan är vad en surfplatta klassas som dock.

14. brian45

brian45 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

uppdatera med nordisk firmware?

Om man köper plattan från USA går det då inte att uppdatera den med
    nordisk firmware??
    Om det inte går vad är skillnaden? Går det t.ex inte att få svenskt språk och
    tangentbord på plattan?

/brian

15. najksorn

najksorn Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

ingen som hade koll på det här med inkopplingsbara tillbehör?

har prime en usb - eller blir det nån typ av konverter från hdmi?

och kan man koppla in hårddiskar som inte behöver separat strömförsörjning?
    vore ju lite bortkastat annars, då är man ju låst till ett el-uttag, för strömmen dvs :)

16. Affe_

Affe_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Prime har en USB-port i dockan, ej i själva plattan. Det andra får ASUS svara på.

17. Lenax

Lenax Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    47

MINA ENHETER

Finns svar på allt på tidigare sidor (direkt från ASUS). Finns en adapter som gör att man får USB direkt in i plattan (dvs utan dockan). Ska även fungera med HDD utan egen strömförsörjning men det lär ju påverka batteritiden på plattan istället.

Affe_ gillar detta.
  18. Andreas527

Mottagna gillanden:
    170

MINA ENHETER

Asus Nordic testar att spela in 1080p video.

http://www.youtube.com/watch?v=F_7thh_KUzs&feature=youtube_gdata_player

Ritchie’s Room som gjorde en liten review för några dagar sedan. Sa att han skulle posta en längre video i måndags men den video här inte kommit än och hittade nu anledningen varför.

" Ok hi everyone, the response to the article and the video has been overwhelming to say the least. However during this same time we have also been in discussions with ASUS Australia (about??? I can’t really say) and have agreed to hold back releasing the follow up video until DEC 1. We appologise for any inconvenience but rest assured the video is ready to go and will be released on that date. A little frustrating I know, but will be worth the wait. Thanks for all your support guys, keep the conversation going."

Så även i Australien så är det i December som verkar vara månaden då Asus börjar snacka.

19. zippiz

zippiz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

@Andreas

Såg ju riktigt bra ut det där, bra länk.

Blir bara mer och mer sugen på denna maskin, den är snygg och verkar riktigt kompetent. Hoppas vi får den redan i början av december, då får det nog bli en tidig julklapp till mig själv.

Gillar verkligen hur utsidan, och insidan på samma gång. Får hoppas på ett vettigt pris, det faktum att Asus är aktiva här är också ett stort plus. Tack för det Asus :)

Hoppas man kan förboka den snart...

20. shoo

shoo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

För mig kommer det bli en sån här platta. Har spanat in sen i sommras nu och jag har inte varit nöjd med de androidplattor som funnits ute på marknaden. Men den här ser ut att ha prestandan som jag vill ha samt att Asus support verkar riktigt bra när man läser omkring på sidor som XDA med mera. Sen när man läser här blir man glad att Asus intresserar sig så för sina kunder.
    Vet ej ännu om jag kommer att köpa tangentbordet till till börja med, men en USB adapter samt den där Asus smart cover som går att fälla ihop som ett ställ. Asus Transformer Prime gets its Smart Cover

Nu till frågan, är fodralet gjort för endast plattan eller är det för både plattan och tangentbordet?