Transformer Prime bekräftad av Asus

Diskussion i 'ASUS' startad av gurral, 19 okt 2011.

  1. ChipZ

    ChipZ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Posten

    Jo, så kan det ju självklart vara, men någon måste ju lämna ut paketet från sorteringscentralen väl?
     
  2. Faust

    Faust Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har äntligen börjat leka med min Prime, and I love it. :) Även om den gamla Transformern var toppen så är denna sleeka och lätta platten i princip en perfektionerad version av sin föregångare.

    Är det någon som testat My Desktop som ingår i Asus Cloud-suiten? Det är alltså en remote desktop-app och ska tydligen vara en maskerad Splashtop HD. Var inne på att köpa den på Market, så det var en glad överraskning. Det var Splashtop THD som de använda för att spela Skyrim på mässan på en Prime om ni minns det. THD är inte släppt än men är speciellt optimerad för remote gaming med Tegra 3. HD ska dock fungera riktigt riktigt fint med, även för att göra tunga saker som att redigera raws i Photoshop och spela Old Republic m.m. Ska testa imorgon i alla fall, skall bli spännande! :)))

    Annat som ska in är Dosbox (lemulera DOS-spel, oh yeah) och GemRB (Baldurs Gate, Icewind Dale, Planescape Torment etc).

    Jag använder också ACV för att läsa manga och den inbygga e-boksläsaren (bästa jag använt) för böcker. MX player för TV-serier om jag skulle befinna mig övernatt någonstans.

    Och det är väl egentligen mina användningsområden, även Polaris Office också för lite anteckningar då och då. Vad använder ni själva för apps och dylikt?
     
  3. Johannes

    Johannes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2009
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    OnePlus 3T
    Telefon 3:
    LG G4, LG G2
    Platta:
    Asus Transformer Prime
    Har mejlat webhallen i helgen men ännu inte fått svar så provar här.

    De har ju konstant uppdaterat sitt leveransdatum (det är bra att de uppdateras när de får mera information), just nu är det den 22/2.

    Men underligt nog så står det nere i beskrivningen: "14:e Feb kommer vi ha på lager och ingen backorder!!!"

    Dålig svenska och varför står det ens där och inte i leveransdatum-fältet?

    Har som sagt var inte fått något svar på min mail och frågan är om någon annan sitter på info?

    Det jag är rädd för är att det är returer som återkommer, eller kanske reserverade som ej hämtats ut.
     
  4. Johannes

    Johannes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2009
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    OnePlus 3T
    Telefon 3:
    LG G4, LG G2
    Platta:
    Asus Transformer Prime
    Jag tog smällen i telefonkön nu istället och den 14:e februari som står i beskrivningen gäller inte, och kommer snart försvinna.
    Utan det är den 22:a som stå på korrekt ställe (vid lagersaldot) som är aktuellt datum för leverans.
     
  5. Johannes

    Johannes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2009
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    OnePlus 3T
    Telefon 3:
    LG G4, LG G2
    Platta:
    Asus Transformer Prime
    Mycket underligt så fick jag ett mail nu på eftermiddagen att min prime finns att hämta.
    Och nu sitter jag med den i knät.

    Underligt men det var en rolig överraskning!
     
  6. Noiz

    Noiz Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2011
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej!

    Har försökt att följa denna tråd med flera i det tysta ända sedan utannonseringen av asus transformer prime...

    På pappret har denna padda kryssat i alla de rätta lådorna:
    Metall chassie.
    Tunn & lätt.
    Snabb.
    Ska klara MKV HP.
    Hdmi ut.
    Tangentbords docka.

    Men då jag inte varit så jätte imponerad av Tegra 2 på LG Optimus 2x, är det kanske dumt att hoppa på Tegra 3?
    Då de (nvidia) verkar köra med låst källkod, speciellt då Asus valde att låsa bootloadern från början och sedan (efter ramaskri) låta användarna låsa upp den mot att garantin går förlorad, så känns det lite LG över det hela.
    Och det vill jag slippa.
    Det enda jag igentligen vill är att det fungerar, att WiFi fungerar, tänkte att jag isf tethrar från mobilen eller surfar från min router på övervåningen, dvs att den skall orka med signalen från en våning åvanför, och att den är smidig i android. Inte att den segar ner efter X antal timmars/dagars användande.
    Är Asus stabila med mjukvaruuppdateringar? Och klarar de att hantera Nvidia? Eller kommer de att bli begränsade av Nvidia?
    Kommer det att finnas mjukvarualternativ på communityn som kommer vara stabila eller kommer det hos Asus community hakas upp på källkoder och halvmesyrar som hos LG? Vad jag förstår är det ingen som lyckats att få till en smidig upplevelse hos LG än. Vill inte hamna i samma situation med en surfplatta med som behöver startas om varannan dag för att flyta smidigt.

    Vad säger ni?
    Är Nvidia något att oroa sig över? Har Asus bättre programerare?
    Är WiFi/bluetooth, mm, låst bootloader, bara smärre skönhetsfel som faktiskt inte påverkar slutupplevelsen nämnvärt?
    Nu skall ni veta att jag INTE tänkt Roota och installera olika ROMs, utan jag vill bara att den skall fungera smidigt. Att den skall kännas uppdaterad, snabb och upplåst/fri med möjligheter att ändra det som kan förbättre användar upplevelsen (möjligen estetiskt på homeskärmar mm)..

    Så jag får ursäkta mitt långa inlägg men jag skall bara summera vad jag vill åt. Jag vill ha en smidig surf upplevelse som jag kan njuta av i hemma i soffan, kunna ta med mig paddan (med docka) för att föra anteckningar på möten mm, Använda paddan som en portabel och semi-stationär hem media center, där jag kan spela upp MKV med srt texter eller dyligt från en media server.

    Tack för eder hjälp och insikter.
     
  7. Ultura

    Ultura Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2012
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Platta:
    ASUS Transformer Prime
    Har testat det lite nu, är glad att man slipper betala, för mig laggar det alldeles för mycket, datorn får tänka så den håller på att dö, mitt windows fick lite ryck o ändrade färgschema o grejs, inte så farligt men enligt mig är det inte speciellt användbart.
    Titta på video gick inget vidare, lågupplöst och 720p funkade ungefär lika illa.
    Min dator är inte nån slöhög men den är lite hallt, har man mycket minne bör det funka bättre då datorn fick jobba ordentligt.

    Edit: även om ajg frigjorde en hel del minne så tyckte jag det laggade rätt bra ändå, låg på stadigt 1gb ledigt men spelade ingen roll, så i mitt fall är det bara för att köra igång en nedladdning eller liknande små saker.
     
    Last edited: 15 feb 2012
  8. Faust

    Faust Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Fungerade utmärkt för mig iaf, snabbt och smidigt. Naturligtvis inte 100% speed som om du satt vid datorn, men 90-95% i alla fall. Snabbare att använda webbläsaren på datorn än i Android (om än inte lika bra användarvänlighet) och det gick bra att titta på video. Testade även lite spel i windowed mode. Knappast något som man kör seriöst men det fungerar helt klart. Perfekt för det jag tänker använda den till i alla fall, spela eroge och visual novels på plattan. Att redigera tunga filer i Photoshop och dylikt ska fungera utmärkt med, har inte hunnit testa än dock. :)

    Väntar ivrigt på den tegra 3 optimerade THD-versionen, men så länge kör jag den medföljande. Splashtop har fått mycket positiv kritik på XDA och alla andra stora forum.

    Edit: Vad exakt är det som laggar för dig då? Delay i allt du gör? Det kan ju vara så att ditt nätverk inte hänger med.
     
    Last edited: 15 feb 2012
  9. Boegas

    Boegas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2010
    Inlägg:
    892
    Mottagna gillanden:
    177
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Pixel 5
    En fundering...

    Har inte ASUS Sverige sagt att US importerade plattor inte har world wide garanti?

    Min är köpt på Best buy och jag satt och läste warranty card och där står det att den har ASUS Global Service vilket jag tolkar som garanti i hela världen ink.Sverige....

    Eller tänker jag fel?
     
  10. Andreas527

    Andreas527 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2011
    Inlägg:
    685
    Mottagna gillanden:
    170

    MINA ENHETER

    My desktop/Splashtop är inte tänkt för att stream film. Det är tänkt för tex fippla på i program eller göra enklare saker som du nämner.
    Då Splashtop klonar/kopierar din dators skärm så är den tvungen att tex andra upplösningen, färger för att det ska fungera på Prime. Det samma gäller ljudet.

    Tycker Splashtop fungerar riktigt bra. Är då det bästa programmet i denna kategori.

    Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk
     
    Last edited: 15 feb 2012
  11. Lobo

    Lobo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    646
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Du kommer nog att blil nöjd vad det lider. Idag är det lite för tidigt för att den ska funka helt fläckfritt.
    Det enda jag kan komma på som inte funkar är srt över HDMI. Hittar ingen sån spelare och har ingen aning om varför. Kan vara nåt som bara inte går i Android.
     
  12. Ultura

    Ultura Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2012
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Platta:
    ASUS Transformer Prime
    jag läste nånstans (har jag för mig om jagi nte drömde) att det skulle fungera också, men hade väl inga förhoppningar om det.

    Visst fungerar det smidigt osv, men i mitt tycke laggar det lite mycket för att göra för stora saker, men som sagt, min dator är inte helt kry och den får tänka rätt mycket :P
     
  13. Ijey

    Ijey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2010
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    srt som i subtitle-filer? funkar utmärkt med mx video player, menu overflow knappen - subtitle, välj srt-filen.


    Och angående splashtop så måste marketversionen vara nyare än den som finns installerad från början, flyter bättre för mig med den samt att den klarar av att tracka muspekaren från tablet till dator. Men någon otrolig skillnad i flyt är det dock inte
     
  14. Faust

    Faust Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Vad menar du med att tracka muspekaren? När jag använder programmet så är windowsmuspekaren där jag flyttar den i tableten.
     
  15. Ijey

    Ijey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2010
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Följer windowsmuspekaren med tabletens muspekare även om du inte trycker på skärmen? alltså om du flyttar tabletens muspekare med en usbmus eller trackpaden utan att klicka nånting? Fick för mig att den inte gjorde det för mig med det splashtop som var med från början, men kan ha fel
     
  16. Faust

    Faust Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nej, du har rätt. Testade det nu och muspekaren rör sig bara när man trycker. Hade bara testat med platta utan trackpad innan, därför jag inte noterat det.

    Kan man matcha trackpaden till Splashtop med den vanliga versionen på market, inte HD d.v.s? För vad jag förstått så kan man inte zooma i HD och eftersom jag måste använda windowed mode så vill jag ju kunna fylla ut skärmen med pinch på vissa spel som inte kör fullscreen windowed.
     
  17. Lobo

    Lobo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    646
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Subs visas inte på tvn, utan på plattan.
     
  18. Ijey

    Ijey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2010
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Det vet jag inte om man kan, dock ska det gå att köra fullscreen spel när splashtop THD kommer (tegraoptimerad variant som nvidia använde för att dema skyrim på primen). När det kommer hända verkar dock ingen veta

    För mig syns de på tvn också, har du konstig bildskala på tvn så att mycket av skärmen klipps bort? För mig hamnade texten för långt ner först men man kan flytta upp i subtitle settings. Detta gäller fortfarande mx player
     
    Last edited: 16 feb 2012
    Lobo gillar detta.
  19. Lobo

    Lobo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    646
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Det ska jag testa. Bra tips.
     
  20. brian45

    brian45 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2011
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vad har hänt med leveranstiderna?
    De flesta webhandlare har tagit bort primen p.g.a de inte har några leveranstider.
    Komplett och Inwarehouse har obekräftat leveransdatum 18 april.
    Håller Asus på och åtgärda felen inför nästa leverans?