Trasig display på HTC Desire - kostnad?

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av onetoke, 10 maj 2010.

1. linuxares

linuxares Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    210

MINA ENHETER

peppo, jävla undligt att de är så olika priser bland alla. Är du verkligen säker att de bara var glaset som var krackat eller var de något mer som gick åt pipan?

2. peppo

peppo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

De har angett det som Byte av display, i alla fall...

3. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 039
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Det finns en del personer här som har fått sina skärmar fixade. Då har det handlat om 1500kr. Kanske ett vanligt fel så anovo såg möjligheterna att tjäna mer....

4. gurgel

gurgel Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

jag har kollat lite på ebay och där säljer dom displayer till desire,runt 300-400:- inklusive frakt, sedan så är det ju om den passar, och hur svårt det är att byta den, är det någon som har någon länk eller något som visar en sprängskiss/isärtagning av en desire?
    om den skulle passa och det inte är för svårt att byta själv så skulle man köpt en och haft på lager.

här är en länk till en av alla desire displayer på ebay:http://cgi.ebay.com/Original-Touch-...ewItem&pt=PDA_Accessories&hash=item3effcf89d2

5. peppo

peppo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Jo. Hade jag hittat en tydlig guide på byte av display så skulle jag lätt undersökt det... men det verkar inte finnas nån publicerad på intarwebz...

6. Pablo

Pablo Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

1500 kostar det om det är glaset (digitazern) som har gått sönder endast, om displayen spricker kostar det från 2600:-
    Telia och andra lägger på en avgift därför blir det dyrare

7. f0u

f0u Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Kostade 2800 kr. Det var endast en ytlig spricka i själva glaset och så vitt jag kunde bedöma så var inte själva displayen trasig. Men dom kollade på och justerade antennen samtidigt då jag skrivit med att samtalen bryts i felbeskrivningen. 2800 kr i kostnad och 3-4 20krs samtal 3 1/2 veckor och ifyllandes av blanketter senare så kom den tebax som ny. Dom hade visst slarvat bort telefonen så fick fylla i blanketer så dom visste vad dom skulle leta efter. Men som sagt så har den börjat krångla rejält med att tappa samtalen som jag skrev om i en annan tråd så service igen. Får hoppas detta täcks av garantin denna gången :)

8. ocke

ocke Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Bombade min i backen imorse. Och jag tänker beställa hem en display och byta. Om jag kommer ihåg så lägger jag upp en guide på det sedan när jag är klar.
    Förövrigt så gick min desire sönder på exakt samma sätt som min klocka gjorde förut. Dock hade jag helförsäkring på klockan .. :(

9. cnord

cnord Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Skickar ni era telefoner direkt till Anovo när ni får dessa kostnadsförslag på 2600-2800? Om man kliver in på Phonehouse, har de fasta priser på reparationer och det är då som mest 1299, vilket inkluderar byte av display. Ingen förstahandserfarenhet av detta, men så är det skrivet! Fanns nått ställe i Göteborg som bytte display för 800, dock inte en auktoriserad verkstad då :)

10. beversvans

beversvans Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

altså, blir det inte billigare om ni tar telefonen på drulle? min självrisk är då 1200.

11. la-.-bamba

la-.-bamba Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jahopp..

Fick just ett telefonsamtal från Noyes.se efter att jag skickat in min telefon med spindelnät på glaset. Notan blev på 2900. 2600 för själva glaset (digitazern). Displayen var fortfarande intakt och touchen funkade som vanligt. Så det var bara glaset som var sprucket.

Jag ifrågasatte detta då jag vet att för flera andra har det bara kostat ca 1300-1500.
    Han säger då att bara själva glaset, samt digitazern kostar 2600 kr för anovo. sedan tar dom 300 för arbetet. Så är väldigt konstigt att det skiljer så mycket i priserna för samma reparation.

12. Mr ed

Mr ed Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

jag teknade tack o lov en försäkring på the phonehouse så min gick bara lös på 500sek .
    Typiskt att man skulle tappa den sista dagen innan semestern bara.

13. marot729

marot729 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det känns som om inte alla är helt tydliga med vad som ska bytas egentligen. Att benämna ett simpelt byte av digitizern att "byta skärm" känns väldigt fel.

Det låter i mina öron som Anovo ändå offererat LCD-skärmen. Den kostar iofs inga 2600 den heller, men är ju dyrare än de enstaka hundringar som man får ge för digitizern.

Jag bytte själv digitizer på min förra lur, en Magic, efter en grundstötning. Enkelt, snabbt och inga problem. Skulle aldrig lämna in den för ett så enkelt ingrepp. Man får vara noga med att inte få in damm mellan skärm och digitizer bara.

Skulle jag knäcka glaset på min Desire skulle jag ju svära lite, men det är ingen kris så länge inget annat går åt.

Jag skulle vidare inte säga att Desires glas är sämre än nåt annat. Inget tyder på det. Många, många, många, många här inne lär ha droppat luren i backen - men vem startar en tråd om det så att säga. Har man otur går glaset, ja.

Last edited: 15 jul 2010
  14. PingviN

PingviN Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Tappade min telefon i backen igår, grusväg. En liten, liten flisa glas lossnade. Touchen fungerar som den ska, men det är lite surt med en 2x1mm spricka som fingret fastnar på lite då och då.

Vet inte riktigt om det är värt att lämna in en sån liten grej på lagning.

15. antihumor

antihumor Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om ni vill fixa det själv..

Min Desire fick för sig att dyka ner i asfalten för ungefär två veckor sedan. Två dagar innan hade den fått för sig att dyka ner i en av Sveriges älvar.

Jag misstänkte att garantin säkerligen inte skulle gälla ifall repnissarna skulle se minsta lilla antydan till fuktskada. Och efter att ha kollat den här tråden så insåg jag att det inte var värt att chansa på att skicka in den till Anovo.

Efter lite Googlande hittade jag fram till en ganska bra sida där någon stackare (som spräckt både displayen och digitizern) lagt upp instruktioner på att demontera och montera luren igen (http://tjworld.net/blog/htc-desire-tear-down). Alltid något! Vidare efterforskningar tog mig till Euromobile (www.euromobile.se) där de saluförde HTC Desire digitizers för 499 kronor.

Jag slog till och kastade in en beställning för fem dagar sedan. Utöver digitizern så beställde jag lite plastverktyg som frekvent figurerade på demonteringssiten. Det visade sig att lagret låg i Hong Kong, men trots detta så fick jag paketet idag (bor i Stockholm). Mindre än en veckas leveranstid är helt okej, enligt mig.

Så, jag tog mig en sväng till Classe O och inhandlade lite dubbelhäftande tejp samt en mattkniv. Sen svängde jag förbi Teknikmagasinet och köpte en Torx 5:a (tror den är 0.5mm) pakteterat i ett "Universal cellular phone de luxe tool kit".. Och efter att ha hämtat ut paketet på postens utlämningställe var det bara att skrida till verket. En vanlig stjärnskruvmejsel i miniformat, tops och rengöringssprit hade jag redan.

Och, har man skruvat och pillat med lite elektronik i sitt liv så var det faktiskt inte någon större grej att fixa det själv. Total tid så tog det mig ungefär en timme. Det svåraste momentet var pillergörat med att få den dubbelhäftande tejpen (som fixerar digitizern) på plats.

Resultatet blev bra! Tipset man får om att försöka hålla sig i en dammfri miljö bör väl iofs följas för fabriksresultat. Jag satt vid köksbordet och lyckades inte så pass bra att den skulle klara en Nasainspektion. Men, det damm som smög sig in är inte något som jag tänker på.

Total kostnad för allt (inklusive verktyg och frakt) var ungefär 800 spänn. En av de mest positiva grejerna var att jag slapp rota fram någon gammal avlagd lur att använda under den, till synes, odefinierbara tid det tar att skicka iväg den på rep. Nackdelen är att garantin är helt bränd. Men, men.. Eftersom min lur hade badat hade den kanske inte gällt ändå.

Bara ett tips om era spruckna displayer börjar gå er på nerverna, och ni vill ta tag i att byta digitizern själva.

16. pebo

pebo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Anovo är ett eländigt "service"-företag

Hade en HTC där skärmen sprack över natten, liggande stilla
    på ett bord med laddaren isatt.

Kostnadsförslag 1: 3500 :- exkl moms
    Ej garanti yttre åverkan enl anovo,
    VA? Skicka erat bevis på yttre åverkan till mig tack
    varpå jag fick en bild tagen med en Nokia N95 där man
    bara såg det spruckna glaset.... :)

"Gapade" vidare på anovo och företaget där jag köpt telefonen gnällde
    också på dem att det självklart skall vara garanti eftersom
    säljbolaget hade sett den innan den skickades in och kunde
    verifiera att det inte fanns tillstymmelse till ett märke efter ngn yttre
    påverkan.

Hade även kontakt med HTC Europa under tiden, dom ansåg att
    det skall vara garantiärende men Anovo stod på sig tom
    gentemot HTC ?.

Kostnadsförslag 2 (tel hos anovo i 3 mån då): 1200:- exkl moms
    Samma text: Ej garanti yttre åverkan....

Fortsatte gnälla(vid det här laget var det bara en principsak att få
    telefonen lagad utan att betala det)

Kostnadsförslag 3 (tel hos anovo i 5 mån): 600 exkl moms

Kostnadsförslag 4: Säljföretaget skulle få betala 300 och jag 300
    till anovo.

Kostnadsförslag 5: Fick ut telefonen och Anovo tog inget betalt?
    Undrar varför dom helt plötsligt lagade den på garantin?

EFTER 7 MÅNADER... Principsak som sagt var...

Jag hoppas verkligen att någon annan verkstad tar på sig servicejobb
    på telefoner för det är inga på "komponentnivå"lagningar som
    lödning av ytmonterade kretsar dom sysslar med.

"Service"-företag är dom inte, reparationsföretag utan kundansvar
    och dåligt kundbemötande passar bättre.

(Telefonen fick jag ha i 6 månader till sen blev den stulen under
    en utlandsresa, suck...)

17. 316097

316097 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Min dök i backen efter 6 dagar, klantigt, men jag har använt den ändå, men sen för någon vecka sedan for den i backen ytterligare två gånger och då sprack i princip hela digitizern.

Beställde ny från Euromobile, tack antihumor för tipset, tog mig en bra stund att fixa det hela - det knepigaste var helt klart den dubbelhäftande tejpen, men det gick och blev helt ok - skönt att slippa skicka iväg skiten.

18. Whey

Whey Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Är det någon som bytt ut framskalet också? isåfall vad kostade det? eller byter de enbart ut displayen och skiter i om det var repigt skal.

19. Allebaggen

Allebaggen Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej, Jag har haft min Desire sen realeasen i April. Allt har funkat felfritt, nästan. I somras slutade Högtalaren mot örat (samtal) att fungera plötsligt, vet inte riktigt varför.. Men efter ett par dagar fungerade den plötsligt igen, mjukvarefel eller glapp?

Problemet med högtalaren kom tillbaka för någon vecka sen, men de som händer är att de kommer ljud i den "stora" högtalaren istället, fast lika svagt som ur den vanliga samtalshögtalaren.. Så de går att höra om de inte är för högljutt runt omkring, å i värsta fall har jag satt på "högtalare" i samtal å då hörs de ju högt :P

Men förra veckan så ramlade jag med cykeln (tack vare ett idiotiskt hål mitt i cykelvägen? anmäla vägverket?) Glaset sprack ju självfallet, och fick även ett antal repor på fronten..

Började slipa på hela metallstycket på fronten för att få en snygg aluminium finish, fast insåg att de va ganska slitsamt att få de snyggt, så gav upp efter några minuter, dock inte alls omöjligt om man har rätt verktyg!

Istället har jag beställt en ny digitizer (glas), ny front och baksida, samt en ny högtalare från ebay. kostade endast 280:-, 320:- samt 100:- inklusive frakt.. Så ska se om jag kan fixa de själv nu när de nu kommer fram! lär ju pajja hela mobilen men värt ett försök iaf!

20. RaLLeee

RaLLeee Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

http://www.maxtek.se/vsida-displaybyte-bestallning&mobil_id=138.html

ingen som testat de eller?

vettefan va som hände med min display men de e 2 långa sprickor som e rätt svåra och se, och skärmen är helt svart, dvs den funkar inte, man ser dock knapparna lysa om man trycker på knapplås knappen

är detta rätt tjänst för mig isåfall, är de display byte? eller bara glaset?

för var inne hos 3 igår, ingen försäkring, hade ingen drulle på hemförsäkringen (skaffade de nu direkt för framtiden), de sa att samma reparation för iphone ligger på 2700 så mitt lär väl inte skilja så jätte mycket, men de jag undrar över är om de är värt att ta de på länkad tjänst eller använda deras?

tack