Trasig display på HTC Desire - kostnad?

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av onetoke, 10 maj 2010.

1. Peterk

Peterk Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Rosa Skärm

Lite info om ett fel som jag lyckades med när jag bytte digitizer. När jag startade telefonen efter bytet så fick jag en rosa ton på skärmen. Allt fungerade som det skulle men en grå färger var rosa. det visade sig att kontakten till lcdskärmen inte satt riktigt i. Efter nytt skruvande och omstart fungerar allt som det ska. en annan sak som inte fungerade på första försöket var att upplösningen på skärmen var sämre i kamera appen, bilder som tidigare var skarpa när jag zoomade in var pixliga. Om detta har med att kontakten inte satt rätt eller ej vet jag inte men det fungerade som vanligt efter att jag skruvat ihop telefonen för andra gången. :)

2. waka

waka Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

3. Yoshien

Yoshien Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Igår hände det med min telefon också.
    Tog upp den ur byxfickorna och tryckte på skärmen så var den bara helt vit med svarta
    linjer lite här och där. När jag tryckte på skärmen så blev den ibland ”svart” fast man
    såg bakgrundsljus sippra fram lite på sidorna.

Tog ut batteri och starta om, men det blev ingen större skillnad. Efter lite ”labbande”
    så såg jag 2-3 sprickor i skärmen för där kom bakgrundsljus igenom. Annars är själva
    glaset på skärmen helt.. Men inte bakom glaset.

Är det en ny skäm jag måste köpa eller är det den såkallade ”digitizer” eller är digitizer
    själva glaset/touch ytan?

Och vart kan man köpa dessa delar om man vill byta själv?

// Med vänlig hälsning

Freddan.

4. berjatroll

berjatroll Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Det är nog själva displayen som har gått sönder, om glaset är helt är touchen/digitizern hel då det sitter ihop.

Det finns en del trådar här på swedroid hur du byter den själv ganska enkelt. Sök på ebay efter htc desire display så hittar du nog en för bra pris. Tänk på att beställa rätt displaytyp dvs om du har amoled eller slcd. Hur du tar reda på det kan du också hitta här på swedroids forum.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

5. inact_0043

inact_0043 Teen Droid Inaktiverad

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Har några repor på min skärm, kan man byta enbart glaset på ett smidigt sätt? Allting fungerar iaf inkl touch.

6. berjatroll

berjatroll Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Ja det kan man, smidigt är väl definierbart, men det går. Sök här i forumet så hittar du hur man gör, jag bytte glaset/digitizern på min, jag tyckte inte det var så svårt, men det gäller att följa guiderna efter punkt och prickar. Tänk på.att du måste montera isär i princip hela desiren för att få bort glaset.

Sent from my V9 using Tapatalk

7. Yoshien

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

En följdfråga om detta som jag hade för någon dag sen..
    Hur kan jag ha pajjat skärmen (sprickor) Men inte själva Touchscreenen?
    Den låg i min ficka hela tiden... Någon som har en teori?

// Freddan.

8. Yoshien

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Nu har det löst sig. Byte skärmen :)

9. Nephisto

Nephisto Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Var det svårt tycker du?

10. Yoshien

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Nää,med den guide jag gick efter var det lugnt :)

11. MarQz

MarQz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Hej,
    Tänkte låna tråden lite och höra vad ni tror om byte av skärm på min desire. Den kan ha blivit klämd och nu ger den ingen bild längre, den tänder upp men sen kommer det bara lite små streck. Hade den inne på felsöking och de sa att displayen behövde bytas men ville ha 2900 för det, så det tyckte jag inte var värt om man kunde försöka göra det själv.
    Men det jag tycker är konstigt är att de skärmarna som säljs på ebay bland annat verkar ju vara helt transparanta, är det bara själva touch/glasytan som säljs? Behöver jag byta något annat tror ni?
    Jag har filmat hur den beter sig, vore väldigt tacksam om någon kan svara om ni tror att det hjälper att byta digitizer.
    Är det typ denna som gäller då? New Touch Screen Digitizer For HTC Google G7 Desire | eBay

Här är ett klipp på hur den beter sig: Desire display problem - YouTube

Väldigt tacksam för hjälp!

edit: Ingen som vågar sig på ett tips om detta? Beställer väl en digitizer och ser hur det går...

Last edited: 21 aug 2011
  12. AtEase

AtEase Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Digitizer ska du inte beställa om det är skärmen som är trasig. Läs några inlägg högre upp!! Yoshien hade ju exakt samma problem!

13. MarQz

MarQz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Ah, tack. Jag tyckte att jag läste, men nu när du påpekade det så läste jag nog lite mer noggrant.

Får skruva isär den och se vad det är för typ av skärm, antar att det kan vara antingen LCD eller AMOLED.. fast det är en ganska sen variant (vit) så då är det väl LCD..(?).

Såg att många ebayannonser innehöll både LCD och digitizer.. kanske lika bra att byta båda..

14. anders.ostling

anders.ostling Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Motorola Razr
    Platta:
    iPad Pro 2019
    Kan väl dela min story också; fick tag i en Desire (Bravo G7 heter de tydligen på eBay) med kraftiga repor, men till vrakpris. Köpte en ny digitizer på eBay for 25 USD och hittade en "disassembly guide" på youtube. Efter mycket pillande och använding av hårtorken för att lossa limmet på den gamla touch-skärmen så fick jag ihop den igen. Dessvärre så lyckades jag dra av plastkontakten till volymknapparna, så nu funkar inte den längre. Men det går ju att ställa in mjukvarumässigt, och jag har ändå allt på högsta volym alltid ;). Hur som haver, en repad lur för 800 kr och en ny digitizer för ca 200 gav mig en Desire i nyskick (bortsett från volymknappen).

Lite tråkigt att man måste montera ner enheten i atomer för att komma åt glaset dock. Dessutom är de 2 skruvarna som håller fast moderkortet (inte chassit) så jä-la små att det krävs mikroskop för att kunna hantera dem. Dessutom ramlade det ut en liten gummiplopp när jag tog bort antenndelen. Denna biten kunde jag för mitt liv inte hitta var den skulle sitta. Jag vände och vred på allting i en god stund, kolla på videon i slowmotion mm för att kunna identifiera den, men nada. Vet fortfarande inte vad den har för funktion, men allt verkar fungera bra utan den :)

Last edited: 23 aug 2011
  15. Svajen

Svajen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

HELVETE! Min display pajade i natt på något sätt. Jag har inte något aning hur, då telefonen låg på golvet bredvid min säng. :(

Det är en spricka längst ner i hörnet som rör sig uppåt mot hela skärmen, vilket gör att touch-paden inte fungerar. Däremot fungerar trackballen och skärmen annars perfekt.

Vem ska jag höra av mig till och var ska jag skicka den för byte av skärm? Är det Anovo eller ska jag höra med Teknikmagasinet där jag köpte den?

Eller ska man ta och byta den själv?

16. Svajen

Svajen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Hittade denna affären som ligger i Göteborg: HTC DESIRE | Reparera HTC | iFon.se

Får nästan bli det. Vågar verkligen inte byta själv. Kommer knäcka telefonen på mitten eller nåt då. :(

Någon som har någon erfarenhet av dem?

17. markuz85

markuz85 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Bytte ut min spruckna digitizer idag och det var lätt som en plätt om ni frågar mig!
    Digitizern fick jag för 310:- inkl. frakt från eBay-säljaren siansmobiles som finns i England. Frakten tog 3 dagar.

Själva ingreppet var jätteenkelt, tänk bara på att limma fast digitizerns kretskort på exakt samma ställe, annars blir det bökigt att få dit kontakten och kolla en extra gång efter damm och fingeravtryck på insidan av glaset.
    Jag märkte själv nu att jag hade kladdat där... :P
    Tejpen köpte jag hos lokala datorhandlaren som även byter glas på fruktlurar och det var färdigskuret för en sådan men jag skar ut bitar och pusslade ihop. Kostade mig 20:-

Summa 330:- och 1h arbete! Så istället för att betala 1300:- för att få den bytt hos en firma har jag 970:- över till öl och kvinnor :D

18. Magnus

Magnus Först på /forum Medlem

Mottagna gillanden:
    522

MINA ENHETER

Och till tre till missöden med digitizers.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

19. maffilito

maffilito Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Finns en hemsida som jämför mobilreparatörer där man kika upp vad det kostar att byta glas. Du hittar dom på: laga htc :)

Last edited: 28 okt 2012