Trasig högtalare i en 4*12 (gitarrlåda)

Diskussion i 'Off Topic' startad av Albin N7, 1 nov 2016.

  1. Albin N7

    Albin N7 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2012
    Inlägg:
    662
    Mottagna gillanden:
    363
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Istället för att skapa konto på annat forum så testar jag att ställa frågan här.

    Har klantat mig rejält. Skulle byta preamprör på stärkaren och tappade frontgallret rätt ner på en av högtalarna (hade skruvat av skyddsgallret för att pilla bort limrester). Det blev en stor reva i membranet... Så nu låter det ju lite hipp som happ och som jag förstår det så kommer revan bara bli större ju mer man spelar.

    Så till min fråga:

    Kan man bara koppla bort en högtalare utan vidare omsvep? Hur blir det med Ohm osv? Jag gillar att spela (plug and play) inte så bra på varken teori eller el-lära.

    Spelar genom 2 olika stärkare en bughera på 120W och en randall på 300W. Lådan är en randall 300W cab.

    Tacksam för svar!
     
  2. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    @Albin N7@Albin N7
    Är det en reva i själva konen? Limma på en bit papp, blir inte så snyggt kanske, men funkar. Är det själva gummit runt konen kanske man kan sätta lite gaffa tejp. Det finns annars lösa högtalar element att köpa på nätet, kolla på baksidan på magneten, brukar finnas nån märkning där.

    Om man bara kan koppla bort ett element beror på hur högtalaren är kopplad inuti och jag känner inte till den du har, men det finns kanske ett kopplings schema inuti nånstans?
     
  3. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 503
    Mottagna gillanden:
    1 059

    MINA ENHETER

    koppla bort kan fungera, blir dock svårt då du har 3 kvar. antingen kopplar du bort 2st och kör 16ohm koppling, då får du mindre effekt men stärkarna överlever. du kan även koppla om så det blir 2st i 4ohm, då kan stärkarna brinna om du har otur. 3st blir vanskligt att koppla. bäst är det att du beställer en ny orginal och ersätter. vad jag kan se heter orginalet RS12-50-8 men kolla på baksidan för att verifiera. en RS12-50-8 ser ut att kosta ungefär 700kr på nätet
     
  4. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Går det inte att ta bort pappen helt så ljudet försvinner men låta elementet sitta kvar så belastningen fortfarande är likadan?
     
  5. Albin N7

    Albin N7 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2012
    Inlägg:
    662
    Mottagna gillanden:
    363
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    @jogge@jogge Japp, en reva i konen. Testar ditt förslag först, låter det skit så gör jag enligt @drzap@drzap förslag. Tack för hjälpen alla :)
     
    bernard gillar detta.
  6. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 503
    Mottagna gillanden:
    1 059

    MINA ENHETER

    då får du för det första en spole som rör sig okontrollerat i magnetgapet, den kommer att kantra och kanske kortslutas och det kommer inte stärkaren att gilla alls! sen förstör du ljudet totalt då du får ett 12" hål i högtalarlådan där det inte skall vara något hål alls. ett mycket dåligt förslag
     
  7. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Det var en fråga, inte ett förslag.
     
  8. Albin N7

    Albin N7 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2012
    Inlägg:
    662
    Mottagna gillanden:
    363
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Vart hittade du ny högtalare? [emoji28]
     
  9. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 503
    Mottagna gillanden:
    1 059

    MINA ENHETER

    google.
    bland annat på en hollänsk sida. även begagnade på reverb.com. högtalarna är dock lite svårhittade.
    ett annat sätt är att kontakta någon av dessa
    http://www.flaamusic.se/main.aspx?page=documentdetails&action=download&doc=Åflista_SWE_new
    du skulle ju i och för sig kunna ta möjligheten att uppgradera ljudet med att byta 2st av membranen mot nya membran. dessa tycker jag låter mycket bra för sitt pris
    https://www.ljudia.se/produkter/hogtalare/hogtalarelement/gitarrelement/12/celestion-v-type-8r
    dessa är rent magiska!
    https://www.ljudia.se/produkter/hogtalare/hogtalarelement/gitarrelement/12/celestion-vintage-30-8r

    ps, utgick hela tiden ifrån att du har en randall 412 högtalarlåda, har du någon annan stämmer inte modellen, bäst är att demontera och läsa på baksidan. att koppla inuti lådan klarar vem som helst
     
    Last edited: 2 nov 2016
  10. Albin N7

    Albin N7 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2012
    Inlägg:
    662
    Mottagna gillanden:
    363
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    [​IMG]

    Det stämmer. Har en 4*12:a. Öppnade upp lådan lite snabbt här på förmiddagen bara för att dubbelkolla lite. Såhär ser högtalarna ut som sitter i nu. Ska kolla dina rekommendationer senare i eftermiddag [emoji4] @drzap@drzap
     
  11. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 503
    Mottagna gillanden:
    1 059

    MINA ENHETER

    ok, där ser man att det är en g12j-75. en 12" med 75w effekt.
    första träffen på google http://www.surreyamps.co.uk/shop/product/randall-g12j-75/
    tål lite mer effekt än den som jag tittat på först. 75W
    de jag rekommenderade tål lite mindre men så länge du inte vrider tokfullt på din starkare stärkare så är det ok.
    randalls g12j-75 verkar vara en kopia av celestion G12T
    denna skulle fungera som ersättare om du bara byter ett, sätt detta nere vid golvet så hör du inte att det är ett uddaelement
    https://www.ljudia.se/produkter/hogtalare/hogtalarelement/gitarrelement/12/celestion-g12t-hot100-8r
     
  12. Albin N7

    Albin N7 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2012
    Inlägg:
    662
    Mottagna gillanden:
    363
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Japp, har varit inne och kollat på den sidan med. Har googlat så ögonen blöder för att hitta vad det är för Ohm på mina högtalare. Vet att det står 8/4Ohm i bak på lådan, men det finns ingen switch för att manuellt byta. Den enda switch som finns är för att ställa mono/stereo. Jag tänker att om jag köper en ny högtalare så måste väl Ohm matchas rätt? @drzap@drzap
     
  13. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Du känner inte en levande själ med en multimeter? En sån mäter inte impedans men väl resistans som räcker i ditt fall. Det borde vara lättare att hitta ett element om du känner till impedans och storlek. Biltema tar 129:- för deras billigaste.

    Angående 4 eller 8 ohm kontra stereo/mono. Jag gissar att elementen ligger på 4 ohm och ligger i serie, då får du stereo 2*8 ohm. Parallellkopplar man de båda kanalerna halveras impedansen till 4 ohm (mono). Detta resonemang utgår ifrån mina teoretiska kunskaper om ohms lag och högtalarelement i allmänhet. Jag har ingen kunskap alls om musikerutrustning
     
  14. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 503
    Mottagna gillanden:
    1 059

    MINA ENHETER

    lätt att räkna ut. man kollar kopplingen och räknar bakåt. 8/4ohm betyder att i ena läget på mono/stereo så är det 8ohm, i den andra 4ohm. du borde ha 2 ingångar, står det left/mono på ena och right 4ohm på den andra? högtalarelementen kan vara 8, 4 eller 16ohm beroende på koppling
    högtalare bör ohm matchas men behöver inte det. ibland missmatchar man med vilje då man t.ex vill att ett element skall drivas mer och det andra bara hjälpa till. en annan sak som man bör ta i beräkning är effektiviteten på högtalarelementet.
     
  15. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 503
    Mottagna gillanden:
    1 059

    MINA ENHETER

    elementen kan ligga på 8ohm också, parallellkopplade par ger 4ohm i stereo och seriekoppla paren med switchen till 8ohm. med 16ohm element parallellt ger 8ohm i stereo och parallellkopplas med switchen till 4ohm i mono. alla dessa konfigurationer ger 300W tålighet i mono och 2'150w i stereo.
    löda lös och mäta eller kolla kopplingen och räkna är det som gäller (eller beställa en orginal och byta bara den)
    storlek på element är 12" lådan är ju en 412 alltså en låda med 4st 12" högtalare
     
  16. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Så kan det absolut vara, jag var lite för insnöad på bilstereo där tror jag.


    Är TS en seriös musiker så köper han nog original-element för att han gillar lådans och elementens karakteristik antar jag. Om ekonomin är viktigare men han ändå vill ha det något sånär likadant lär han titta på hur verkningsgrad på elementen är som du skriver. Och kanske också material i konen mm. rekommenderad lådvolym osv. Eller också duger ett element som klarar specen. på storlek, effekt och impedans.

    Ska bli intressant och höra hur det går för honom
     
  17. Albin N7

    Albin N7 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2012
    Inlägg:
    662
    Mottagna gillanden:
    363
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    @Avarell_Dalton@Avarell_Dalton @drzap@drzap Ni ska ha stort tack båda två för erat engagemag! Jag har suttit och läst på en hel del här under eftermiddag/kväll. Meeeen det vill inte sätta sig tyvärr, får det inte att gå in i skallbanken. Jag gillar att spela, inte att meka. Det lättaste alternativet för mig blir helt enkelt att hitta ett nytt/begagnat original-element. Det drzap nämner stämmer för övrigt, switchen i bak slår över till 150W stereo eller till 300W mono. Än en gång ett stort tack :)