[Tre] 1,8 miljarder SEK på ytterligare utbyggnad

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av Cupcakes, 7 apr 2014.

1. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 968
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Du vrider och vänder på uppgifter så att de skall passa ditt högst personliga sätt att se på operatören Tre utan att en enda gång hänvisa till någon konkret fakta som stöder dina påståenden!

Dina inlägg kan ses som utslag av något slags personlig hatkampanj mot Tre och trovärdigheten blir därefter. Du gör dig i det stora hela enbart löjlig i dina evigt återkommande angrepp mot Tre...

Det är dessutom bara skitsnack du ägnar dig åt eftersom Tre sedan tidigare har aviserat mångmiljard-investeringar i nätet med pengar från ägarna. Att man sedan dessutom lyckats få loss pengar från EIB för att ytterligare kunna öka investeringarna i nätet tycker jag enbart är smart! Det är alls inte fråga om några "nödlån" som du vill göra gällande.

Jag har gjort iakttagelsen att dina hatkampanjer och påhopp mot Tre endast dyker upp under helgerna... Det ligger därför nära till hands att tro att det är under inverkan av div. alkoholhaltiga drycker som du tappar omdömet och brister ut i dina hatkampanjer mot allt som är Tre-relaterat...?

Inte vet jag, men om du har personliga problem vore det nog bättre att ta tag i dem än att återkommande ösa galla över Tre i div. forum på nätet...

2. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Om ägarna skulle ha gått in med så mycket pengar så hade de säkerligen behövt låna i sin tur. Oavsett vilket så är det ändå ägarna som tar lånet, direkt eller indirekt. Vem det står på spelar inte så stor roll.

Jag tror det är tveksamt om privata aktieägare ens kan få lån via EIB. Det är förmodligen förbehållet för företag. EIB erbjuder förmånliga lån som hjälp till företag att snabbt utveckla verksamheten. Varför ska ägarna då gå till ett privat kreditinstitut och få sämre villkor?

3. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo det är en stor gåta och ett annat alternativ för ett etablerat aktiebolag är ju att man gör en nyemission för att få in nya ägare.

4. 6150

6150 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    3 084
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Sedan har ju alla andra operatörer förutom 3 chockhöjt priserna på data, det säger väl en del om vilka som har problem med kapaciteten ?

Om nu 3 skulle ha problem med kapaciteten, varför skänkte dem då bort 100 GB till sina kunder ?

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

5. darkshippo

darkshippo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 209
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 16 Pro Max 256GB NT

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020 64 GB
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad 11 M1
    Hutchinson Whampoa & Investor vill behålla kontrollen över bolaget och går därför inte ut till börsen för att tigga mer pengar. Eftersom båda bolagen har bra soliditet så kan de söka låna hos EIB. För företag är det alltid bra att ha lite lån. Tänk på räntesnurror och då kan de skatta mindre på vinsten. :) man driver företag för att tjäna pengar. Din hyllning till Telia, plun. Du kanske ska titta lite på hur Telia har agerat i tex Uzbekistan/Ryssland mfl om du ska prata om etik hos företag. CSR hos Telia kan man fundera på.

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk

6150 gillar detta.
  6. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Nej jag hyllar inte Telia men jag tycker då inte om Tre som kör en "kiviks marknad" som operatör. Sen som jag skrev så kostar då alltid lån och just aktiebolag brukar då få sina kapitaltillskott räntefritt av ägarna eftersom ägarna då tror att de får bra avkastning på satsat kapital.

Sen är då 1.8 miljarder en liten summa för två länder, egentligen marginell.

7. darkshippo

Mottagna gillanden:
    1 209
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020 64 GB
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad 11 M1
    Varför skall ägarna skjuta till pengar räntefritt? Bara för att bolagen har en stor kassa så innebär det inte per automatik att ägarna tycker att det är fördel att använda den före ett EIB-lån. Tänk på att Investor och Hutchinson Whampoa är privata bolag. Till skillnad från Telenor där Norska Staten äger aktiemajoriteten även om bolaget i sig är privatiserat.

Du får komma med bättre argument gällande Tre. Gärna ett förtydligande vad du menar med "Kiviks Marknad". Vi får ju vara glada att Tre och Tele2 finns. Annars hade vi betalat minst det dubbla för motsvarande tjänst.

8. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Alla sätt att få in kapital har sina för- och nackdelar. Wallenberg som äger Investor kontrollerar 1/3 av Sveriges BNP. Tror du på fullt allvar att de inte hade haft möjlighet atr skaka fram 1,8 miljarder om det var viktigt?

Hur Telia ska få ihop sin satsning ekonomiskt kan man ju dock undra. Svenska staten har ingen anmärkningsvärt bra ekonomi.

9. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo jag tror på fullt allvar om en ägare Är intresserade av att satsa kapital så gör man det om man ser en möjlighet att tjäna pengar! Om inte så måste då bolaget söka andra vägar som EIB.

Angående Telia så tas då investeringen av en vinst kontra då en avkastning till staten som aktieägare och det är ju enkelt löst!

Last edited: 11 maj 2014
  10. darkshippo

Mottagna gillanden:
    1 209
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020 64 GB
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad 11 M1
    EIB står för Europeiska investeringsbanken. Stora koncerner har ofta komplicerade upplägg. Alla privata företag som inte bedriver välgörenhet vill naturligtvis tjäna pengar. En investering är en risk och här har ägarna valt ett upplägg med egna pengar + lån från EIB. Det har ingenting med hur bra det går för ett visst bolag. Du bör kolla EBITDA på respektive koncern. Du blandar äpplen med päron. Du kan tycka att upplägget är dåligt, men du har ingen aning om ägarnas intentioner baserat på det valda upplägget. Det finns flera sätt att investera. Ponera att två privatpersoner har 3 miljoner var och skall köpa varsin fastighet. Fastighetens pris är 2 miljoner. Den ena betalar två miljoner direkt och har kvar en miljon. Den andra betalar 1 miljon, tar en miljon i lån på banken. Har två miljoner kvar och investerar i annat som ger högre avkastning. Person #2 betalar i form av ränta på lånet. Du kan inte på rak arm säga att person 1 är seriös och person 2 är oseriös pga lånet.

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk

11. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Har man gott om pengar så vill man placera dem där de ger bäst avkastning. Ägarna anser alltså att de får bäst avkastning på sina medel genom att investera en del och låna resten.

Bolaget och ägarna är samma sak. Ägarna styr bolaget!

Mobiltelefoni-marknaden i Sverige kräver en stor investering just nu. Annars kommer man på efterkälken. I dagsläget är det väldigt förmånligt att låna pengar och en bra investering ger mångdubbelt högre avkastning än vad lånet kostar.

Jag vet inte hur Telia har finansierat sin investering, men det är säkerligen genom lån i någon form. Antingen via ägarna eller bolaget. Det är inte så att staten sitter på 10 miljarder på utfall man skulle behöva investera någon gång.

Att Telia investerar så mycket är ju också just för att man måste jobba ikapp försprånget som övriga operatörer har skaffat sig. Om du inte visste det så ligger man sist både när det gäller 3G och 4G. Tre har inte samma investeringsbehov och således investerar man inte heller lika mycket.

Last edited: 11 maj 2014