Tre är lagom dumma i huvudet nu igen.

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av AlgoJerViA, 27 feb 2013.

1. evening.beam

evening.beam Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Ehm, hur menar du nu? Det diskuteras rätts flitigt på ganska många ställen, är uppe till debatt i faktaprogram etc och man ligger överst på ARNs lista med 10% marginal till tvåan och 25% marginal till trean.

Och du försöker säga att problemen är ganska små?

Jag undrar seriöst var din gräns går om "värst i klassen" inte är tillräckligt illa.

2. evening.beam

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Grattis! Jag är avundsjuk på dig att du glider fram på en räkmacka sådär. Nu är det ju dock inte så att bara för att du är förskonad så innebär det inte att alla andra inte är det.

Vi pratar alltså om en bransch som är "värst i klassen" med god råge. För inte var det väl så att du struntade i länken till ARN som jag bifogade och bara flummade på med dina egna fantasier?

Att det inte finns andra val än att följa lagar visar bara hur otroligt naiv du är. Välkommen till verkligheten. En verklighet där den med mest tid och pengar vinner. Jo teoretiskt kan man stämma företag. Men uppenbarligen har du ingen koll på vad det innebär varken tidsmässigt eller ekonomiskt. Du har inte en chans som liten individ mot ett gigantiskt företag. Och de vet dessa företag om och kör därför på i invanda banor.

Däremot önskar jag att världen vore så idealisk som du tror den är, för det är så den borde vara.

3. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 378
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ja, det vet jag - men hade mer än hälften av en eller flera mobiloperatörers kunder varit missnöjd, då hade det skrivits ÄNNU mer om det.

Visst är det en för stor del kunder som upplever problem, men det är inte ens i närheten av en majoritet. Av vad du skrev tidigare så skulle Telia ha mer än 2,5 miljoner missnöjda kunder.

I förhållande till hur många kunder operatörerna har, så är problemen relativt små. För att 1% av Telias kunder skulle vara missnöjda, då krävs det att mer än 500 000 kunder är missnöjda. Jag tror inte att de har så många missnöjda kunder - men jag kan ha fel, om du har några siffror så vill jag gärna se dem :)

Men visst, problemen finns där, vilket inte är bra - men jag tycker att du förstorar dem onödigt mycket. Majoriteten av kunderna får hjälp när de kontaktar kundtjänst. Sen för att fortsätta lite på det spår Moby var inne på; på kundtjänster är det hög personalåtgång, nya personer utbildas nästan hela tiden. Detta gör att alla kanske inte har den kompetens man tycker att de ska ha - men att jobba på en kundtjänst är inte jobb som man vill ha hur länge som helst. Dåligt betalt och ett väldigt enformigt jobb, jag tror också att många kan uppleva det som tråkigt efter ett tag också.

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Last edited: 6 mar 2013
  4. evening.beam

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Nja, hade så varit fallet så hade det företaget för länge sedan varit i konkurs.

Då har jag nog uttryckt mig lite otydligt, om du tolkat det som att Telia har 2,5 miljoner missnöjda kunder. Vad jag har försökt säga att det i absoluta tal är alldeles för många som behandlas fel. Att det procentuellt sätt är få är ointressant.

Ha ha, jag delar inte din uppfattning att Telia skulle ha 50 miljoner kunder. Däremot finns det indikationer, mörketal inräknat, som pekar på att det är sexsiffrigt antal som är missnöjda med telekombranschen. Det är vanligt att ½-1 procent syns i statistiken och med ARNs siffror skulle det motsvara 100-400.000 missnöjda. Även om man räknar "lågt" med 100-tusen så är det alldeles för många, även om det "bara" är en dryg procent av Sveriges befolkning. Din omräkning till procent och sedan stirra sig blind på siffran ett är bedräglig. Mitt tips är att titta på absoluta siffror.

Oj, här var det många saker som jag anser går fel.

För det första, men en bra och korrekt försäljning så behöver man inte kundtjänst alls i samma utsträckning.

För det andra så är det naturligtvis allvarligt att det är hög personalomsättning, vilket i de flesta branscher är en varningsflagga på att något inte står rätt till.

För det tredje, som kund blir jag uppriktigt arg om jag inte anses mer värd än att jag förväntas vända mig till personal som inte fått relevant utbildning och förutsättningar för att lösa mina problem. Då kan jag lika gärna prata med en sten i skogen. Denna attityd att se ner på sin egen kundtjänst är helt absurd, när detta i själva verket är den viktigaste länken i ett företag. Detta är inte ett personligt problem för den anställde, detta är ett allvarligt systemfel hos dessa företag.

Det som är värst i denna attityd är att den anställde står helt utlämnad, så när något inte fungerar så är det aldrig systemet utan den som handlagt ärendet som får skiten och med för mycket dålig feedback blir utslängd och så tar man in en ny person som man kan förnedra ett tag och utnyttja. Hade man tagit sin viktiga kundtjänst funktion på allvar så hade många personer jobbat där under många år!

5. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 378
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag säger inte emot dig där, men tills jag får se några verkliga siffror så kommer jag behålla min uppfattning om att det är så många missnöjda kunder du vill få det att låta som.

Det blev en nolla för lite, menade så klart 10% av kunderna. Det förstod du nog egentligen. Om du kan presentera absoluta siffror och inte siffror som diffar på 300 000 personer, så kan jag nog börja fiska fram mer exakta siffror.

Hög personalomsättning är det i den branchen av flera anledningar, det handlar nog mer om att det klassas som ett mindre bra jobb än andra. Det är något som är svårt att ändra på.

Jag tycker att du ska göra ett häfte med hur man ska sköta ett företag, i detta fall en operatör, på bästa sätt samtidigt som den ska gå med vinst.

Jag tycker att du ställer för höga krav på företag, i detta fall operatörerna. Du vill att de ska vara helt perfekta, något som inte kommer hända.

Men som jag sagt tidigare, du verkar ha haft stora problem med någon mobiloperatör. Om man har varit utsatt för stor problem förstår jag att man blir kritisk till branschen. Men det gäller samtidigt att inte ställe hur höga krav som helst tycker jag, det funkar inte med stora företag som har flera miljoner kunder, det är inte lätt att se till att alla kunder får exceptionell hjälp från kundtjänsten. Men det skulle säkerligen gå att förbättra med lite jobb.

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Last edited: 6 mar 2013