Tre eller Telenor?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Cippi, 5 mar 2014.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Cippi

    Cippi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2010
    Inlägg:
    309
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Mitt abb går ut snart hos tre och jag har haft tre i en massa år nu men jag funderar på att byta till Telenor kanske. Phone House ha lite trevliga erbjudanden med bla note 3.
    Hur är mottagningen hos Telenor egentligen?
    Jag är ganska nöjd med Tres mottagning, det funkar överallt jag åker. Nästan iallafall, kör drygt 70 mil varje natt och det är inte många ställen det inte funkar på. Tycker tre har inte lika bra abonnemang längre, dom är inte lika generösa som förr.

    Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
     
  2. Spindrift

    Spindrift Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2012
    Inlägg:
    491
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Smaksak. Har haft båda och kan inte säga att det ena var bättre än det andra. Dock var det Universal (telenor) jag hade och nu använder jag Hallon (3). Även om de båda delar 3g master framförallt på landsbygden anser jag att Hallon behåller nätet bättre. Har iof bytt telefon oxå så det kan ju ha betydelse. Tre har även "eget" nät på 900Mhz. Är ju ingen exper på området skall tilläggas.

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk
     
    Cippi gillar detta.
  3. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

  4. bvb

    bvb Solbränd Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Tre!

    Där mina polare har noll täckning i skärgården har jag full täckning :)

    Sent from any of my devices, see signature.
     
  5. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Tre!

    Skickat ifrån min Samsung Galaxy MEGA
     
  6. Miiliio

    Miiliio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2012
    Inlägg:
    1 946
    Mottagna gillanden:
    1 277
    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    Tab 8 Ultra
    Platta 2:
    Ipad Gen 9
    Bor man i sthlm så är tre väldigt bra, kan tyvärr inte säga samma om Telenor.. Plus att 90% av personalen är väldigt otrevliga och dryga hos Telenor ..
     
  7. Cippi

    Cippi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2010
    Inlägg:
    309
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Det blev Tre igen. Fick lite "trogenkundrabbat" :-P
    Note 3 blev det också :-)
    Täckningen är det ingen fel på för det mesta, kör Värnamo- Västerås varje dag och till Sundsvall ibland funkar klockrent!

    Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
     
  8. stealth.pilot

    stealth.pilot Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2012
    Inlägg:
    704
    Mottagna gillanden:
    230
    Operatör:
    Comviq, Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Bytte själv nu från Telenor till Tre efter nästan 10 år, hade under tiden några downtimes och felaktiga räkningar, men det löste sig alltid.
    Bytte för att Telenor känns dyrare jämfört med Tre, dem har tagit bort Pott abonnemang och jag har ingen behov av ett fastpris abonnemang som kostar typ 500kr.
    Täckningen har blivit bättre med Tre, iaf i Stockholm och område.
     
  9. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Jag "rockar vidare" med mitt pottabonnemang. :teeth:
     
  10. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 375
    Mottagna gillanden:
    2 815
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    3, då de har bättre 3G täckning och är billigare än Telenor (jämför priset på data).

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
     
  11. futureon

    futureon Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2010
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    P20 Pro
    3 och Telenor delar 3g-nät överallt förutom inne i Malmö, Göteborg, Stockholm och Karlskrona. Så täckningen är alltså lika utanför dessa orter.
    Därmed inte sagt att hastigheten kan variera på data.

    Telenor har även ett 2g nät som numer delas med tele2 i hela landet som tillsammans med 3g täcker mer än tre. Tre har bara sitt 3g-nät. Om det går ner kan man inte ringa. Gick ifrån tre av den senare anledningen. Mina kunder kunde inte nå mig. Förlorade många affärer på det.

    Jag och min firma är beroende av ett pålitligt nät och bra hastighet på nätet (4g) för att kunna göra mitt jobb. Kostar mer med telenor men värt det för mig.

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
     
    Westholma4t gillar detta.
  12. stealth.pilot

    stealth.pilot Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2012
    Inlägg:
    704
    Mottagna gillanden:
    230
    Operatör:
    Comviq, Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Vi kunde har delat på den men nu är det för sent:P
     
  13. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det där stämmer inte helt. Telenor delar 70% av sitt 3G-nät med Tre. Tre delar dock inte 70% av sitt 3G-nät med Telenor. Tre delar däremot 70% av sitt UMTS2100-nät med Telenor. Dessa 30% av UMTS2100-nätet som inte delas motsvarar Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund och Karlskrona med omnejd.

    Men eftersom Tre själva bygger ut UMTS900 har de alltså bättre 3G-täckning än vad Telenor har. Detta då Telenors kunder inte får ta del av detta.

    Eftersom Tre både har UMTS900 som de själva bygger och driftar samt UMTS2100 som byggs och driftas mha 3GIS så har de två "nät". Det vill säga att på de ställen där UMTS900 är utbyggt, kan exempelvis UMTS2100-nätet gå ner och man har bibehållen täckning. Ungefär som med ett 2G och ett 3G-nät.

    Det stämmer inte helt heller att de delar det i hela landet, det finns fortfarande ställen där Tele2 har täckning där Telenor inte har någon täckning alls. Ett bra exempel är Kittelfjäll, där kör Tele2 med GSM1800. Här är det endast Telenor som inte har någon täckning alls.
     
  14. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Det eviga surrandet om "bluffmakarna" Tre....:P

    Telenor har byggt ett riktigt 4G-nät vilket inte Tre har råd med.
     
  15. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    Det är fakta att Tre har bättre 3G-täckning än Telenor. Det är inget att diskutera ens.

    Sen vilken operatör som har bäst 4G-täckning om några år återstår att se. Sen får du gärna förklara vad som är "fejk" med trea 4G-nät. Det är lika riktigt som N4M-nätet.


    Skickat från min iPhone 5s.
     
    Last edited: 7 mar 2014
  16. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Täckningen är väl en sak men kapaciteten, hur skiljer den sig mellan operatörerna?

    Där jag bor fungerar tyvärr vare sig Telia eller Tele2. Innan jag skaffade ett mobilt bredbandsabonnemang förra sommaren lånade jag Telenorutrustning, vilket fungerade stabilt men bara 3G och jag var ute efter just 4G. Testade lite senare med Tres 4G och fick täckning och beställde abonnemang med router. Jag har fri sikt till Tres mast.

    Lite historia:

    Då började problemen, routern de skickade med (Huawei) fungerade väldigt dålig med pingtider som oftast var sämre på 4G (via router till dator) än 3G (via telefonen med wifitethering till datorn). Ibland kunde man få riktigt fin fart men väldigt ostabilt. Att spela PS3 online som fungerat via telefonen var inte att tänka på. Huaweien startade om eller hängde sig minst en gång varannan dag. Efter kontakt med "supporten" så skulle allt vara okej, annars skulle jag ringa igen. Inget blev mer okej och vem vill och har tid att först sitta i telefonkö för att sedan bli kopplad runt mellan massa folk som inget vill eller kan göra?
    Jag lånade en ZTE-router som hade lägre hastighet men bättre pingtider och var mycket mer stabil, en omstart per 2-3 veckor. När ägaren skulle ha tillbaka den satte jag kortet i en gammal telefon och körde wifi från den istället. Fungerade lite bättre än förväntat men telefonen hade bara 3G.
    (En instressant sak var att min granne var till en Trebutik för att skaffa en abonnemang till sin firma. De ville inte sälja på honom en likadan Huawei som jag fått strax innan "för de har vi haft problem med" (vilket ju supporten inte visste något om) så han fick någon annan router).

    Tillbaka till ämnet:

    När N7 2013 kom med 4G köpte jag den och kör med wifitethering och nu fungerar det bra bortsett från när hastigheten plötsligt dyker i Tres nät, och det gör den oftare och oftare. Att köra PS4 online är nu mindre sannolikt än för ett par månader sedan så något har hänt. Nej, N7an fungerar precis lika bra, oavsett omstarter osv, men pingtiderna blir ibland kraftigt sämre.

    Jag kan inte säga hur Telenor fungerar idag men Tre levererar inte helt enkelt. Och förresten, Tres pottabonnemang är luriga. Vissa tjänster kan man inte nyttja potten till trots att det inte står att det inte går på deras hemsida. Jag fick till svar häromdagen "3Dela data är en tjänst för 49kr som ej dras från potten. Jag kan inte se att det skulle stå någon annan information gällande detta på vår hemsida" Observera att det INTE står att just den tjänsten inte skulle kunna dras från potten.
     
  17. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Routern Huawei E5172 är en router som det har varit ganska mycket problem med. För majoriteten har den fungerat felfritt, för andra har den krånglat ganska mycket. Det som brukar hjälpa är att skicka in den på service.

    Generellt sett har operatörerna ganska bra kapacitet i sina nät. Det är sällan det är en överbelastning långt in i nätet som gör att hastigheten blir dålig. Det är mer de enskilda basstationerna som kan dras med överbelastning.

    Det låter konstigt att hastigheten dyker som du beskriver, du får gärna skicka ett PM med ditt postnummer till mig så kan jag kolla upp hur det ser ut med kapaciteten i området. Hur menar du förresten med att hastigheten dyker? Har du 4G-täckning hela tiden, kommer det igång automatiskt igen? Hur långa perioder brukar det vara långsamt?

    Här kan du se vilka tjäsnter som kan dras av potten: https://www.tre.se/privat/kundservice/abonnemang-faktura/tjanster/Tjanster-som-dras-av-potten/
     
  18. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Det där var en bra sida, synd att den inte är uppenbart lätt att hitta - eller är den helt ny? Det skulle naturligtvis finnas en länk på sidan man tecknar pottabonnemang.

    Visst kan du få mitt postnummer, men som sagt, jag har fri sikt till masten och - 75dBm (65 asu) just nu. Min kompis som jag lånat utrustning av jobbar med utveckling av bla LTE så vi har testat alla tänkbara lösningar med den utrustning vi har och har haft tillgång till.
    Det kan mycket väl vara så att min router är defekt och eftersom jag betalar varje månad för den kanske den skulle skickas in, men jag har ingen lust att betala frakt för en defekt produkt.

    Perioden det "dyker" varierar. Svårt att säga exakt eftersom det framförallt märks av om man försöker använda PS4/PS3 till onlinespel. Vet inte vad de har för gränser men det har blivit sämre senaste tiden (anledningen till att jag ville ha 4G var just för att få detta fungera). Vissa gånger vid vanlig surf har det gått långsamt och vid test med Bredbandskollen visat höga pingtider men okej hastighet. Vissa gånger, framförallt med routern, blir det time out.

    Edit: Jag kan antennteori och vet att fri sikt inte nödvändigtvis betyder bäst förbindelse osv när det gäller LTE.
     
    Last edited: 7 mar 2014
  19. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    Den finns under kundservice, tyvärr är den inte helt lätt att hitta.

    Har din kompis någon utrustning som visar SINR? Det är vad som avgör hastigheten på LTE, enkelt sagt.

    Om du lägger en felanmälan och du till slut får skicka in din router på service, kommer du självklart inte behöva betala för varken frakten eller servicekostnaden. En förbetald påse och etikett skickas ut till dig om det blir aktuellt.

    Då verkar det inte som att det dyker samma tid, varje dag? Då låter det som att det är något med routern som är fel. Jag har hört talas om liknande problem tidigare som då också har berott på routern.


    Skickat från min iPhone 5s.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.