tre eller tyskland?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Magsta, 12 jun 2009.

  1. Magsta

    Magsta Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    378
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    jag ska köpa en mobil snart. men nu vill jag har lite rejäl hjälp här:)

    har hört lite här och där nu att tre:s mobiler inte funkar att göra dittan och dattan med..är dom så dålig som dom säger?

    hur funkar det med uppdateringra som kommer? om jag köper från tre kommer man att hamna bakom flötet då och ligga efter direkt? vill ju inte köpa en telefon som man inte kan ta del av saker efter ett tag.

    vet ju att det är billigare från tyskland. men finns det någon fördel med tre?
     
  2. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    har kunnat göra precis allt jag vill med min tre telefon så vet inte riktigt vad det är folk säger dom inte kan göra. Tror inte jag kan komma på något jag inte kunnat göra som jag velat göra. ska väl vara att kanske byta startup logga men det är knappast något jag gråter blod över :)
    Jag gillar tre's abonn. form med att jag får ringa upp allt, vill jag ha ytterliggare tjänster som flatrate sms så dras det från dom 499 jag betalar. hur det funkar med uppdateringar återstår väl och se när en tillgänglig sådan kommer.

    Du måste ju i vilket fall som helst skaffa dig ett abonn med någon form av flatrate internet. så då kan man likaväl köpa tre's enligt mig.
     
  3. Magsta

    Magsta Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    378
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    okej. är de sant de som säger att tres telefoner är olåsta? så man akn byta sim?
     
  4. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    jadå, alla som är här på forumet säger samma sak, tre's mobiler kommer obrandade och olåsta så det är fritt fram att trycka i vilket sim du vill.
    Sen är det ruggigt simpelt att roota dom med. men olåsta är dom iallafall.

    Sen om du nu köper en mobil via tyskland så tillkommer en massa potentiellt strul där med som jag gärna slipper. Vad händer om mobilen pajjar ? eller inte funkar som den ska. Då har du lite att stå i medans jag traskar ner glatt till min lokala tre butik.
     
  5. MaxH

    MaxH Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2009
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Rootar du telefonen bryter du telefons garanti. Däremot har alla världsgaranti (läste jag nånstans här på forumet/sidan) och du kan således skicka in den fast du köpt från Tyskland.

    Så enkelt sagt, ska du inte roota har du en fördel hos Tre, annars är det nog lika krångligt oavsett var du köper ifrån.

    I övrigt att handla från utlandet/ebay så är det pris gentemot frakt- och risktagande (som dock verkar vara lågt, inte hört någon blivit scammad i en magic-auktion?). Jag skulle nog köpa från utlandet (igen) iom att det är upp till 2000:- billigare. Det är rätt mycket pengar.
     
  6. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Sen ska dom även upptäcka att du rootat telefonen med. så att säga att det blir krångligare bara för att du rootar är ju lite fel. sen finns risken som du säger med att bli scammad men mestadels problemen som uppstår vid fel på telefonen.
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, än så länge har vi inte läst om någon som blivit scammad i forumet här. De flesta har handlat av säljare med 100+ positiva omdömen, risken verkar minst sagt vara låg.

    Däremot kan en nypa tålamod behövas när man har med privatpersoner att göra och frakten kan med andra ord dröja. Räkna på 2 veckor i värsta fall.
     
  8. Hellberg

    Hellberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Det kan förstås också bli billigare via Tre, om man använder sitt abonnemang väldigt mycket osv, för ett abonnemang i någon form behöver man ju i regel ha även om man importerar luren. Om man inte vill använda Tre-abonnemanget överhuvudtaget så kan det ju dock bli upp till runt 8000 kr dyrare att köpa telefonen via Tre. :P Så det beror väl till stor del på vad man har för önskemål/behov när det gäller abonnemanget, vill man använda ett annat abonnemang är ju en import ganska given i dagsläget.
     
  9. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    jo att bli scammad oroar jag mig väl inte så värst mkt för. mer att det blir en massa jobb om mobilen pajjar.
    går ju enligt vad jag läst att återställa telefonen till originalursprung om man rootat läste jag någonstans så då försvinner väl hela resonemanget om att garantin går åt helsikes vid en rootning
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det förutsätter att garantifelet inte gjort telefonen obrukbar, slutar ex. skärmen att fungera kan det ju bli krångligt att återställa den.
     
  11. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    aaaaningens du :)
     
  12. stab

    stab Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2009
    Inlägg:
    187
    Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    Galaxy s7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy s7
    ROM:
    Orginal
    Kan göra ett litet inlägg vad som gäller garantin. Då jag jobbar i butik som säljer mobiltelefoner (ej enbart dock). Anovo är dom som har hand om i princip alla mobilreparationer oavsätt vart du köper telefonen.

    Jag var intresserad av en Iphone förut men var lite fundersam angående garanti och jailbreak. Jag tog kontakt med anovo och frågade ut dom lite grann vad som gällde. Dom sa att är det något garantifel på telefonen, tex att displayen/mic eller högtalaren går sönder och telefonen är jailbreakad så går det fortfarande på garantin då jailbreaken inte har någonting med det att göra.

    Är det så att du jailbreakar/rootar och telefonen slutar att fungera för att du har "sabbat" os:et i mobilen så är du rökt på allt vad garanti har med att göra. Det är iof något som dom som jobbar i butiker kanske inte har stenhård koll på men man kan ju alltid vända sej direkt till anovo. Har för mej att dom ligger någonstans i Nacka.
     
  13. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Enda problemet med Tre-telefonen är att svenska tangentbordet inte fungerar, samt att man har mycket mindre att välja mellan om man vill roota och testa custom ROM:s.
     
  14. stab

    stab Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2009
    Inlägg:
    187
    Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    Galaxy s7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy s7
    ROM:
    Orginal
    Jag har inte riktigt fattat vad det är för något som inte fungerar med tangentbordet än. Om jag rootar min tre telefon, kan jag fortfarande använda det tangentbordet som var som standard innan (från HTC)?

    Är den enda skillnaden på dessa tangentbord att det finns å ä och ö på det ena?

    Har visserligen bara haft min lur i nån vecka men jag tycker att det tangentbordet som är som standard fungerar alldeles utmärkt för mej.
     
  15. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Ja, skillnaden är att ÅÄÖ finns med på tangentbordet. Man kommer åt dessa ändå, via longpress på A resp. O, men det är betydligt krångligare.

    För somliga spelar detta ingen roll, för andra är det väldigt viktigt. Jag tenderar att föredra att kunna välja själv - även om jag inte skulle använda funktionen ändå. Valfrihet är precis vad Android handlar om.
     
  16. Andresin

    Andresin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Vad gäller garanti så är det bra att veta att man oftast har bättre rättigheter enligt den svenska konsumentköplagen som gäller när man köper av butik (inte privatpersoner).