[Tre] Erbjudanden på mobilt bredband (tidigare 100GB för 149,50kr/mån)

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av Cupcakes, 3 jun 2013.

1. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 318
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Skillnaden är att ofta så är svarstiderna lägre med 4G, hastigheterna är i många fall högre. För streaming skulle jag rekommendera 4G. För vanlig surf spelar det mindre roll.

Abonnemanget i sig har stöd för 4G - det är dock hårdvaran som begränsar här. Så om du känner att hastigheten inte räcker till, kan du alltid införskaffa dig en 4G-router.

2. SEW995

SEW995 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Nu har Tre höjt priset till 399kr....blev kanske för billigt...

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk

3. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Ja det var tråkigt, men väntat.

Tur att de inte sänkte kvoterna i varje fall. Det har alla andra operatörer gjort. För väldigt många är mobilt bredband faktiskt det enda vettiga alternativet och en familj kan lätt behöva 100 GB i månaden.

Angående rean så tror jag faktiskt att det var ett sätt att trycka in mer folk i 3G-nätet(i erbjudandet ingick ju en 3G-router). Tre har investerat enormt mycket i sitt 3G-nät och risken är att man inte riktigt nått return of investment på det ännu.

Att rea ut en 3G-router med 2 års bindningstid säkerställer att nätet genererar pengar i två år till.

Det är samma sak med Hallon. Genom att vara billigare än andra så kan man få folk att använda 3G i ett par år till och på så sätt få ut ännu mer pengar ur investeringen trots att tekniken håller på att gå ur tiden.

4. Vivadata

Vivadata Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Jag ringer och ville säga upp/ångra abonnemanget pga att jag föredrog en 4G router. Vips så skickade 3 mig en 4G router för samma månads avgift 149.50.

Sent from my GT-I9305N using Tapatalk

darkshippo gillar detta.
  5. Niklase

Niklase Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Fan det va ju typiskt,...3 som va det enda vettiga alternativet, nu försvinner de flesta anledningar att ha mobilt bredband istället för ADSL eller fiber.

Hoppas det här är en fas att mobila bredbandspriserna ökar så otroligt mkt, annars kommer de gräva sin egen grav.

399 för deras bästa abonnemang känns inte prisvärt längre.

6. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Det är fortfarande både billigare och snabbare än ADSL om man inte förbrukar mer än 100 GB

7. Sweden2

Sweden2 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Håller med om att det inte är prisvärt längre... Men varför har dom satt en begränsning på hastigheten? 64Mbit/s???

8. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 318
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Beror väl på vad man jämför med när man pratar prisvärt och inte prisvärt.

Det är maxhastigheten de marknadsför, för 4G-nätet. Alltså ingen begränsning. Normal hastighet är 10-50Mbit/s hos alla operatörer. Med 3 har jag varit uppe rutn 70-75Mbit/s och med Tele2 samt Telenor upp emot 80Mbit/s. Oavsett maxhastigheterna, så ligger hastigheten oavsett operatör oftast mellan 10-50Mbit i 4G-näten.

9. Niklase

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Är det verkligen fortfarande billigare? Längessen jag hade ADSL men föredrar nog numera stabila 16-19 mbit/s än svajande 3G hastighet

Men synd med denna prishöjning överallt från operatörerna, vad är meningen med att bygga ut nätet hela tiden om man ändå skrämmer bort kunderna med höga priser?

Nu lär det väl vara kört med ytterliggare en rejd på 100 GB/ 149 kr mån?

10. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 318
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    4G brukar inte ha lika svajande hastighet, så har du 4G-täckning och får bra hastigheter kan det definitivt vara ett bra alternativ mot ADSL. Sen om det blir billigare eller ej, beror ju på vilken leverantör du kan få ADSL från.

Telia inom parentes är priserna med fast telefon från Telia
    30-60Mbit/s (VDSL): 547kr/månad (458kr/månad)
    12-30Mbit/s: 477kr/månad (388kr/månad)
    6-8Mbit/s: 398kr/månad (309kr/månad)
    1,5-2Mbit/s: 341kr/månad (252kr/månad)

Sett till detta, kan man alltså klassa 3s mobila bredband som billigare än ADSL och VDSL. Har du dessutom bra täckning, kommer du i många fall få hastigheter som ADSL/VDSL kan erbjuda. Om man ser till 12-30Mbit-alternativet, så kommer du med hög sannolikhet kunna få bättre hastighet med 4G (om du inte är alltför långt från närmsta mast) vilket i sig leder till att du får liknande eller t.o.m. högre hastigheter för nästan 80kr mindre varje månad.

Bredbandsblaget är däremot billigare, 399kr/månad för 20-60Mbit/s. Men här kvarstår ju ändå faktumet att du kan få högre hastigheter med 4G än VDSL. Det beror ju på hur nära du befinner dig VDSL-stationen och den mobila basstationen.

11. Niklase

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Har BBB 4G upp till 80 mbit/s och på 4G fungerar de stabilt och bra men som jag bor nu är det bara 3G som gäller, har 4G men signalen är för svag.

För 399 hade jag valt ADSL om jag haft möjligheten då datatrafiken inte brukar bli strypt när jag laddar ner filer. Där jag bodde förut hade jag omkring 80 mbit ner (4G) enligt speedtest och bredbandskollen(vet att dem ej stämmer) men vid nedladdning omkring 20-25.

Det tillsammans med stabilitet och obegränsad trafik gör att jag föredrar fast anslutning.

Men som jag bor nu är det bara mobilt bredband som gäller. Hur stor är chansen att de kommer ett nytt 100 GB erbjudande för 149?

12. SEW995

SEW995 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Kompis!

INGEN bindningstid, ingen startavgift kostnadsfri router(du lånar, går den sönder får du en ny). Bredbandstelefoni ingår. F Secure antivirus gratis.
    Hastighetslöfte, bra svarstider. OBEGRÄNSAD surf.

Förstår att du älskar Tre, men inse 100 Gb håller inte. Finns en anledning att Telia och Telenor ändrat sina portföljer på Mbb. Idag tjänar operatörerna inget på tal trafiken i näten. Det är Datatrafiken som dom får in pengarna på. Därav höjjningarna.

Visst 4G är stabilt men fråga dom som har hand om nätet vad som händer när det sitter 50 pers på en mast och tankar sina 100GB.

Över och under 399kr/ begränsad? NEJ

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

13. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 318
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag föredrar också fast bredband framför mobilt, men det handlar nog mer om att jag sitter med fiber och ComHem här på 250/100 respektive 500/50 där 250/100 kostar 225kr/månad och ComHems ingår ett år i hyran. Nu är det långt från alla som kan få fiber eller liknande hastigheter till ett bra pris - då kan mobilt bredband vara ett alternativ. Men det beror ju även på hur mycket data osv man använder.

Chansen är väl inte speciellt stor, skulle nog mer tro på 199kr för 100GB eller så.

Handlar faktiskt inte alls om det, var mer för att visa priserna. Jag hade valt det alternativ som fungerade bäst på stället där jag skulle bo. Fanns endast ADSL upp till 30Mbit/s och jag kunde få runt 50 via mobilt bredband hade jag tecknat det och eventuellt tecknat ytterligare ett för att kunna surfa mer.

Det är inte alltid ADSL är bättre än mobilt bredband, men självklart kan det vara det. Beror på många saker. Sen kan du inte säga att 100GB inte håller, det finns många många som inte ens är i närheten av att använda 100GB varje månad. Man får se från person till person.

Jag har svårt att se att 3 skulle följa efter Telia och Telenor, de har nämligen inget fast nät som de kan erbjuda utan endast ett mobilt nät och då krävs det ett bättre erbjudande för att få kunder. Hittills har de ju lyckats med dryga 10% av bredbandsmarknaden. Både Telia och Telenor erbjuder fast bredband och faktum är att de erbjudanden som befintliga kunder får - är ganska bra.

Men sure, de operatörerna tar betalt för dataanvändandet och det gör ju att priserna på data har höjts hos alla operatörer. Det innebär ju fortfarande inte att ADSL är bättre för alla - bara för att det är obegränsad datamängd.

Förhoppningsvis vet du också att det går inte att säga att ett bredband är bättre än ett annat, allt är individuellt beroende på vart man befinner sig. Fiber brukar dock i den absolut största delen av fallen, vara både bättre och billigare än mobilt bredband - annars är det ju något fel i fibernätet/kablarna i huset.

Du kan ju också fråga nätteknikerna på en operatör vad som händer om en telestation blir överbelastad, samma fenomen där fast för fast bredband. Både för ADSL och internet via kabelTV-nätet kan drabbas av överbelastning. Fiber kan säkert också det, men där har jag en känsla av att det är mindre chans för det.

SEW995 gillar detta.
  14. tompan

tompan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8 (jobbet)
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Info:
    Nova
    Jag kör BBB 4G 90GB/månad sedan 1,5år tillbaka och har verkligen bytt till det bättre. Hade tidigare ADSL upp till 24Mbit/s, men kom som mest upp i 10-12Mbit/s och då bor jag tämligen centralt i Linköping.

Idag har jag sällan lägre än 30Mbit/s både upp och ner, oftast snabbare. Spelar online, streamar musik, film och TV. Jobbar även vissa dagar hemifrån. Toppat en månad på 60-70GB, men normalt ligger det runt 30-40GB/mån.

Det går med andra ord att klara sig gott och väl på 100GB per månad. Det är som Cammen3 säger, väldigt individuellt.

15. uddevallare

uddevallare Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    318
    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro
    Jag har BBB ADSL. 8 Mbit. Ligger på ca 100-150 gb data i månaden så för mig hade inte mobilt bredband fungerat.

Fast min hastighet är låg så räcker den för oss.

Mvh Kristoffer

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

16. westw

westw Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Last edited: 5 dec 2013
  17. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

18. Jizzler

Jizzler Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    128

MINA ENHETER

Har under lång tid hållit span på detta erbjudande och sett det ploppa upp lite då och då, nu senast med router. Tyvärr var det ett par veckor sen sist men jag hoppas innerligt att det kommer en ny vända. Vet att de även hade en kampanj över en helg nyligen med samma deal - dock utan retur-märkta produkter.

19. westw

westw Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Säg till i tråden om du ser något, jag ska också hålla koll.

20. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 318
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    De senaste erbjudande gäller endast 50GB bredband och inte 100GB bredband, så du vet! :)

[SIZE=Skickat från min iPhone 5s via [URL=http://tapatalk.com/m?id=1]Tapatalk[/URL]