Tre lanserar 4G-nät

Discussion in 'Tre & Hallon' started by Cliddo, Apr 24, 2012.

1. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Staff Member

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Idag har man bara TDD på 2600-bandet. FDD körs på både 800 och 2600-banden idag.

2. Niklase

Niklase Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Är väl allt 3 är tilldelat då de inte kan köpa lika mkt i budgivningarna som de andra.

Någon mer auktion på g som någon vet?

3. Niklase

MINA ENHETER

Funderar på att teckna 3s premium abnonnemang som har 80 gb.

Har abb hos 3 idag så skulle få 100 kr månadsrabbat hela bindningstiden. Betalar allså 249 för router och dongel. Taket är 80 gb, klarar man sig länge på det?

4. Cupcakes

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Troligtvis får du inte med det extra modemet med 3Bredband Bas eftersom du skaffar det med Maximala Sparpaketet. Så var det iaf för mig, även fast jag pratade med flera personer. Du får nog bara 4G routern eller 4G modemet.

Beroende på vad du gör så klarar du dig på 80GB. Om du inte laddar ner massa saker så klarar du dig absolut! Streaming då och då på typ SVT Play eller liknande.

I min familj så är vi två personer, jag kollar en del på Voddler (som följde med mitt abonnemang) och laddar ner vissa av de filmerna till offlineläge, lyssnar på Spotify (alla spellistor är i offline läge för att starta snabbare) sen är det en del Play-tittande. Inga problem med 80GB för mig iaf :)

5. Niklase

MINA ENHETER

Får jag inte med dongeln menar du? Jag har 3 total och får väl 100 kr rabatt då? I annat fall finns 4g av BBB för 249, upp till 80 mbit och för en engångsavgift på 295 får jag med en router! Får tanka 100 gb och sen är det fup som gäller.

Får jag inte med det ena av 3 blir det solklart BBB.

6. Cupcakes

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Fråga, jag fick inte det iaf - men å andra sidan så var dt ju precis när det var nylanserat - nu har dom ju 4G i deras 3Bredband Max också.

7. Niklase

MINA ENHETER

Får ta o göra det. Frågan är om man vill teckna sig 2 år nu när de bara är 3 som stöder tdd i sina modem o routers. När fdd blir mera överbelastat vill man inte sitta där med ett nät lika överbelastat som tele2s!

8. Kate

Kate Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Tele2:s 4G-nät är inte överbelastat vad jag märkt. Mina föräldrar kastade precis ut sitt fasta ADSL och skaffade deras 4G Large med en utlovad hastighet på 25/8 Mbit/s. De får 29/13 Mbit/s oavsett när på dygnet man mäter.

Trafiken ökar visserligen, men 4G har tilldelats ett väldigt generöst frekvensutrymme och tål mycket mer trafik än 3G. Jag tror inte det blir några problem inom överskådlig framtid.

9. Niklase

MINA ENHETER

Får hoppas på det. Beställde från BBB ,249 kr månaden upp till 80 mbit/s med tak på 100 gb sen sänker de hastigheten om jag förstör för de andra användarnas kapacitet. (fup)

3 kunde ge mig Max 42 mbit /s där jag bor nu och då med 80 gb tak så kändes som BBB va bättre alternativ den här gången. Någon som vet om pingen funkar för spel?

10. Kate

MINA ENHETER

Jag brukar pinga runt 25 ms på Wifi med mina föräldrars 4G-router. Lite mindre med Ethernet. Så jag tror inte det är några problem alls.

11. Cupcakes

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Beror helt på vad spelen har för krav, CS 1.6 går ju t.ex. att spela på en 3G uppkoppling ;)

12. Niklase

MINA ENHETER

25 ms funkar utmärkt. Kört med 3G ett tag nu o funkar väl hyffsat på bf3 och killzone på ps3an.

Tydligen var de dovado tiny som följde med, blir spännande att se hur de funkar.

Sorry för OT!

13. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

Jo Tinyn funkar helt Ok, du bör uppgradera till senaste firmware via Dovados hemsida.

Sen har routern en bra trafikräknare, jag är själv ingen toktankare inkl andra som använder routern och det är aldrig några problem.

Ping-värdena har varit svajjiga men jag ligger alltid med 50-60 Mbits i nedladdning.

Tyvärr så verkar Tinyn strypa något för har jag stickan i min laptop så är det 70-75 Mbits.

Men det är ju mer ett i-landsproblem....:teeth:

14. Niklase

MINA ENHETER

Är din tiny brandad? Funderar på köpa den löst istället den kostar ju bara 5-600 kr...

Läste även att räckvidden på den inte är den bästa men förhoppningsvis funkar den där jag kommer använda den.

Riktigt bra hastighet har du iaf, bor du i storstad?

15. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

16. Kate

MINA ENHETER

Mina föräldrar har en Huawei B593 från Tele2. Måste säga att den är stabil som en oxe. Har varit igång i en månad nu utan minsta strul.

Stabilare uppkoppling går nog inte att få med 4G. Routers som kräver externa modem verkar lite svajigare. Du kan du alltid försöka få tag på en B593 som är olåst om det inte funkar tillräckligt bra.

17. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

Jo nu vet jag inte hur man får tag på en Huawei B593 för Telenor ;)

Vekar klart OT...:cool:

18. Corlim

Corlim Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Tecknade för ett litet tag sedan 3 Bredband Max med modemet ZTE MF880. Nu har jag bestämt mig för att skaffa en router som jag kan koppla till modemet. Någon som har något tips på en router som är kompatibel. jag ser gärna att den har minst 2 USB portar så att jag kan koppla in en hårddisk som nätverksdisk med.

Tacksam för alla råd!

19. Cupcakes

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    En Dovado 4GR t.ex. har själv en sådan - fungerar helt okej. Hade lite problem med tidigare mjukvara i den, men löstes med en uppdatering som jag fick från supporten (borde släppas publik snart).

http://www.dovado.com/index.php?option=com_content&view=article&id=13&Itemid=20

20. Corlim

Corlim Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Tack för ditt snabba svar!

Har själv kollat mest på ASUS RT-N56U (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=765738) då den fått så många fina omdömen men är osäker på om mitt ZTE MF880 kommer fungera med den. Har sett någon lista på vilka modem som var kompatibla och då var inte mitt modem med. Däremot är flera andra ZTE modem med på listan (dock för andra länder). Vågar man chansa?

Någon som vet om Dovado routern funkar med mitt modem?