[Tre] mobilsurf.

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av charta77, 14 okt 2011.

  1. charta77

    charta77 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2011
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Har ett abonnemang hos tre som jag spärrat vid en vid kostnad. Till det abonnemanget har jag deras mobilsurf som tjänst.

    När då kostnadspärren slår till så spärras även tjänsterna. Jag kan bara sucka. Det går alltså inte att fortsätta använda internet med dem begränsade hastigheten efter man förbrukat datamängden.

    För att lösa detta problem så måste man ta bort kostnadspärren... För att kunna utnyttja en tjänst som inte skall kunna generera mer kostnader till abonnemanget.

    Hur hanterar andra operatörer liknande situation?

    -Tapatalk- Xperia Ray
     
    Last edited: 15 okt 2011
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag kan inte svara på din egentliga fråga utan bara hålla med om att det sätt som 3 har utformat sin kostnadskontroll idag är inte så super bra. Man borde kunna använda fridata, sms osv då det inte kostar extra och det är en kostnadskontroll man aktiverat - inte en spärr på all utgående trafik.
    Jag har själv bara kostnads-sms tills de löst det!
     
  3. charta77

    charta77 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2011
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Ja det är riktigt dåligt, och hade vi inte suttit med bundna abonnemang så hade jag bytt operatör. (Fast då kanske problemet hade varit likadant hos dom.)

    Däremot så tror jag att jag har få rekommendationer att ge för Tre när vänner börjar prata om att fixa en ny telefon.

    1. Man betalar en samtalspott, säg 299.
    2. Man betalar för en tjänst, 89kr och skall få all surf därefter gratis.
    3. Kostnadsstopp gör så att den tjänst som jag betalar för inte kan utnjyttjas.

    Visst kostnads-sms men det löser inte anledningen till att jag, eller andra, använder sig av kostnadsstopp.

    För mig känns detta sin ett uträknande för att få folk välja bort kostnadsstoppet och således har Tre chansen att ta in pengar som kunden inte planerat att göra av med. Det sättet är fult, även om det finns andra fula saker så motiverar de inte varandra.

    Lägger till:
    Om jag får formulera mig fritt.

    Käre kund hos oss kan vi erbjuda dig möjligheten att stoppa dina samtalskostnader så du inte riskerar att få en större kostnad än du vill ha.
    Bra, eller hur, du kan ta den med alla våra abonnemang.
    Däremot om det är så att du använder dig av detta så kommer vi straffa dig genom att funktionen av din telefon kraftigt begränsas, oavsett om du betalar för tjänsten (t.ex. ett surfpaket) så kommer vi inte tillåta att den fungerar förrän du tar bort tjänsten för kostnadsstopp.

    Jag ser det som en form av "bait and switch".
     
    Last edited: 24 okt 2011
  4. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Spärren fungerar likadant hos Tele2 vad jag vet. Men varför måste du ha spärren? Måste väl räcka med varningsSMSet! Du får varningsSMSet och slutar ringa och kan surfa hej vilt. Problem solved!
     
  5. Magnus

    Magnus Först på /forum Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2009
    Inlägg:
    2 583
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    Telenor så får man bara ett varnings sms när man kommit till gränsen man lagt in.

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  6. 4305ms

    4305ms Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    1 369
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Vilken bra tjänst! SMS-varningen alltså.
    Visste inte att det fanns något sådant.

    sorry ot
     
  7. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det verkar som att alla operatörer kör på mer eller mindre samma sätt, skulle förvåna mig väldigt om Telia hade något utstickande bättre än 3..kostnads SMS verkar vara sättet man får lösa det på i nuläget oavsett operatör.

    Förstår egentligen inte vad som skulle vara problem med att sluta ringa när man får ett sms - men vet att det kan va ett problem (har själv varit där). Men nu klarar jag mig med SMSet!
     
  8. cnord

    cnord Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    581
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Kostnadsspärren fungerar så att den spärrar abonnemanget för alla nätverkstjänster som POTENTIELLT kostar pengar. D.v.s. även om du har gratis SMS (genom t.ex. sms-paket) kan du fortfarande skicka SMS-biljetter och på så sätt dra på dig ytterligare kostnader.

    Tele2 har nyligen fixat så att man slipper bli spärrad på surfen, även om gratis SMS (t.ex. inom Comviq/Tele2) fortfarande inte fungerar. Bara en tidsfråga innan detta fixas hos resten av operatörerna skulle jag tro.
     
    charta77 gillar detta.
  9. charta77

    charta77 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2011
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Ett inkommande samtal skulle kunna kosta mig pengar också, och en sms prenumeration kommer att kosta mig pengar. Det är bra att tre garderar mig mot eventuella kostnader. ( sarkasmer) Men inte från att använda tjänster man har betalat för.

    Idag är det inte så ovanligt att barn har telefon, och så även i detta fallet. (Spelar ingen roll.)

    Som konsument så behöver man inte tacka och bocka. Jag skall inte var glad att jag väljer tre, eller annat, det är dom som konkurrerar med andra företag. Inre vi konsumenter som konkurrerar med varandra.

    Så även om andra inte har problem med det är inte samma som att andra inte skall ha det.

    Men nu verkar det som att andra operatörer har samma, derby gör inte saken bättre, men jag fick svart på funderingen.

    (i övrigt så är jag egentligen nöjd med tre måste jag säga även om fett låter som annat.)

    Sent from my ST18i using Tapatalk
     
    Last edited: 25 okt 2011
  10. charta77

    charta77 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2011
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Det där missade jag, det låter helt suveränt

    Sent from my ST18i using Tapatalk
     
  11. charta77

    charta77 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2011
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Eftersom jag har redan stressig dag på jobbet så stressar jag ned genom att citera det också.

    Idag kan man spärra mot sms köp, tex biljetter men fortfarande kunna skicka sina gratis sms och de vanliga som kostar.

    Skillnaden skulle bli att man la till spärren mot de vanliga sms.

    Att detta skulle bli omöjligt iom att man skulle aktivera kostnadspärr, och från tres sida tro att jag köper det är ju bara att förolämpa min intelligens.

    Sent from my ST18i using Tapatalk
     
  12. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Kanske ska tillägga att om man har någor 3Familj paket så fungerar det att ringa och smsa inom de abonnemang som är kopplade till den 3Familjen.

    Det vore dock bra om dom kunde göra som Tele2 med surfen och sen med SMS och allt annat som man betalar extra för/ingår i abonnemanget! :)
     
  13. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Problemet med Tre är ju att man inte betalar för fria surfen förrän i slutet på månaden.
    Så det är nog där problemet ligger.
    Om du har ett 199kr pott abonnemang så dras först alla samtal/sms och om du har kvar ngt på potten dras surfet bort då.
    Skulle de dra surf-paketspriset den första varje månad så vore det smidgare.
     
  14. charta77

    charta77 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2011
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Ja, det var smidigare om tjänsterna betalas i början. Fast oavsett om man har kostnaddstopp på en 300 kr så räknas de inte in i gränsen. Dvs att om man tex har tjänster för 100kr så kommer inte spärren in vid 200kr (skulle då varit 200+100=300kr) utan det blir 400kr totalt. Spärrens gräns plus kostnaden för tjänsterna, oavsett vad tjänsternas kostnad är vid slutet av månaden.

    Så egentligen då är det inte heller en motivering man skall köpa.

    Även im nu spärren skulle räkna in tjänsten, och slå till vid 200, så betalar man för något som man inte kan utnyttja.

    Sent from my ST18i using Tapatalk
     
    Last edited: 26 okt 2011
  15. cnord

    cnord Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    581
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jag arbetar hos en av operatörerna, och har varit i kontakt med varje tänkbar instans i just denna frågan. Svaret jag har fått (oavsett om det är sant eller inte) är just mitt svar ovan, d.v.s. att det är tenkiskt väldigt komplicerat att lösa problemet. De har nu gjort det för alla abonnemang som innehåller surf (d.v.s. systemet gör bara en koll på abonnemangsform). Däremot går det ännu inte att göra med pluspaket (d.v.s. fria sms, vanliga surfpaket) eller med tjänster som kräver kontroll av mottagande operatör (d.v.s. gratis sms inom operatören)
     
  16. charta77

    charta77 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2011
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Ja, förstås kan det vara så att det är ävan om jag kanske tycker att det låter banalt (oavsett hur mycket jag skulle säga det). Det finns ju så många andra exempel där man kan gör en sak men inte en annan som torde vara lika enkel.
    Menar då att är banalt att det inte fungerar men det ar det kan finnas en bra motivering till att man inte får det att fungera.



    Men är det likadant med kontantkorten som man kan tanka till en viss nivå och få fria sms inom operatören tex Tre, eller som Halebop få fria sms till alla och de båda har juu också surf vid visst belopp.
    Kan man fortsätta skicka sms(inom Tre) och surfa(Tre och Halebop) när man använt potten man tankat kortet för?
     
    Last edited: 27 okt 2011