Tre och 4G?

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av djstoffe, 13 feb 2013.

  1. djstoffe

    djstoffe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Kanske är det jag som är trög men då får jag ta det.

    När jag nu snart äger en lur som stödjer 4G, kommer jag då kunna nyttja det direkt med mitt 3Total. Eller måste man teckna något annat abonnemang för det? Och isåfall vilket?
    Dessutom, mitt simkort är ca ett år gammalt. Är det rekommenderat att hämta ut ett nytt i samband med bytet?
     
  2. StayPuft

    StayPuft Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2013
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Fello, Hallon
    Telefon:
    Xiaomi 11T Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Hallon
    Telefon:
    Xiaomi 11T Pro
    Telefon 2:
    OnePlus Nord
    Har pratat med Tres Kundtjänst ett par gånger de senaste dagarna och enligt dem är 4G aktiverat i alla deras abonnemang dyrt som billigt. Mitt sim är nästan 4 år gammalt och det ska inte vara något hinder enligt Tre. Har försökt sparka igång Tre och 4G med en SGS2 LTE/4G som jag köpt av Halebop men det vill sig inte. Vilken telefonmodell hade du tänkt använda?
     
    Last edited: 13 feb 2013
    djstoffe gillar detta.
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Nej, du behöver inte skaffa ett annat abonnemang. Alla kunder kommer att migreras till att få tillgång till 4G-nätet oavsett abonnemang. Detta pågår för full just nu. Det beräknades att ta ca två veckor från det att kampanjen började, den 4 februari.

    Har du testat ditt simkort i en annan telefon för att se om det fungerar bättre med 4G där? Annars kan du testa att besöka en 3Butik.

    Annars är det samma sak för dig som jag nämnde ovan, att det kan ta 2 veckor från det att kampanjen startade tills dess att alla kunder har fått tillgång till 4G-nätet. Men om du vill komma igång snabbare så förslår jag att du testar det jag nämnde ovan :)
     
    djstoffe gillar detta.
  4. djstoffe

    djstoffe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    OK. Tack för snabba och bra svar!
     
  5. StayPuft

    StayPuft Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2013
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Fello, Hallon
    Telefon:
    Xiaomi 11T Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Hallon
    Telefon:
    Xiaomi 11T Pro
    Telefon 2:
    OnePlus Nord
    Fick ett nytt simkort när jag förlängde abonnemanget och nu flyter 4G på med Tre rätt så fint. DL ligger runt 15 mbit och UL 9 mbit. Har rätt så kass mottagning där jag bor så därför kanske det inte blir några toppnoteringar.
    Telefonen som används är en SGS2 LTE/4G som inköptes från Halebop i veckan. Dessa säljs olåsta av dem och kan vara ett intressant och prisvärt alternativ om man vill pröva på 4G utan att behöva slanta upp 4-5k.
     
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vad bra att det fungerar! :)


    Sent from my iPhone using Tapatalk 2
     
  7. bras

    bras Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2012
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Funkar 4 g från Tre utan problme med LTE:en från Halebop . Läste på deras hemsida följande "Helt ny programvara från december 2012 gör Galaxy S II 4G optimerad för Telias 4G nät."

    Anders
     
  8. StayPuft

    StayPuft Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2013
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Fello, Hallon
    Telefon:
    Xiaomi 11T Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Hallon
    Telefon:
    Xiaomi 11T Pro
    Telefon 2:
    OnePlus Nord
    Ja den fungerar utmärkt. Tre och Telia har valt samma band för 4G (2600- och 800Mhz) som denna telefon fungerar på. Prövade att låsa telefonen på enbart någon av 4G banden och det fungerade. Dock var det såklart bättre mottagning på 800Mhz bandet genom den bättre räckvidden. Har även provkört SGS2 LTE/4G som router (wifi hotspot). Surfupplevelsen var mer likt WLAN kopplat på en fiberlina inte alls samma fördröjning som med HSDPA+ (Turbo 3G). Det där som Halebop påstår att den skulle vara speciellt anpassad för dem är nog snarare en reviderad firmware där man fått bort en del buggar som det fanns gott om tidigare på den här modellen.

    Vad som är på minussidan är som jag märkt är att när mobilen befinner sig i 4G läge och man ringer till den så kan samtalet ibland kopplas ner. Detta är väl förmodligen en barnsjukdom och det verkar finnas även finnas på de nyare modellerna SGS3 LTE och SGN2 LTE så det är inget specifikt för just denna modell. 4G verkar även dra en hel del batteri. Min lösning på detta är att genom att slå in *#2263# och välja WCDMA 900 när telefonen ligger i standby så sparar man batteritid. 4G får man slå på när det är surfdags igen.:)
     
    bras gillar detta.
  9. bras

    bras Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2012
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Tack för ett utförligt svar. Beställde en LTE hos Halebop i går det ingår ju rubbet kontant för en månad så det ska bli intressanta att testa 4G.
     
  10. StayPuft

    StayPuft Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2013
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Fello, Hallon
    Telefon:
    Xiaomi 11T Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Hallon
    Telefon:
    Xiaomi 11T Pro
    Telefon 2:
    OnePlus Nord
    Kanske ska tillägga att WCDMA 900 endast gäller där Tre har sitt 3G även på 900Mhz bandet dvs mest i södra delen av landet. Det normala är att deras 3G sänder på 2100Mhz. Är man osäker så kan man välja WCDMA ALL i servicemenyn på SGS2 LTE. Anledningen till att jag förespråkar WCDMA 900 är för att lägre frekvens ger bättre räckvidd och signalstyrka=längre batteritid på din telefon:)
     
  11. Lokso

    Lokso Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2012
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tycker inte 4G funkar så bra mig hos Tre tyvärr :/
     
  12. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vad upplever du för problem då?


    Sent from my iPhone using Tapatalk 2
     
  13. Lokso

    Lokso Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2012
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det är väll mer att 4G inte fungerar överallt, o att jag inte får den hastighet som jag tycker 4G ska ge!
     
  14. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vad får du för resultat om du testar? Går det lika långsamt oavsett vart du testar? Vilken telefon har du? Är du i utkanten av ett täckningsområde eller i mitten utav ett enligt täckningskartan?
     
  15. djstoffe

    djstoffe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Har fått hem min Xperia Z nu, men av någon anledning lyckas jag inte få igång 4g på den.
    Har ringt kundtjänst två gånger och besökt en Tre-butik.
    När jag besökte butiken sa han ändå att 4g inte var aktiverat och jag såg när han aktiverade det på abbonemanget, samt skrev in i systemet vad jag har för lur.
    I samband med köpet som gjordes på Phonehouse sa jag att jag ville ha ett nytt sim kort som jag fick direkt i butiken.

    När jag kollar under nätverksoperatörer kan jag se LTE nätverket, men luren vill inte använda sig av det. Om jag provar att välja operatör manuellt står det att det inte går att ansluta till nätverket och att jag ska kontrollera simkortet.

    Finns det något annat jag kan prova?

    [​IMG]
     
  16. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag skulle rekommendera dig att gå in i 3Butiken igen och visa upp det, då borde de ha möjlighet att testa ditt simkort direkt i en annan telefon och kunna se om det fungerar. Alltså köra lite uteslutningsmetoden direkt, likaså kan de ge dig ett nytt sim och testa om det skulle fungera bättre.
     
  17. djstoffe

    djstoffe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Ok. Tack så mycket. Ska prova det.
    De två översta näten har ju dessutom ett litet hus. Betyder inte det att de är mina hemnätverk? 3G varianten av dessa går för övrigt inte heller att ansluta till.
     
  18. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jo, det gör det ofta. Därför skulle jag tippa på att något blivit knas med antingen din telefon eller provisioneringen av ditt simkort på något sätt. Men snabbast hjälp får du nog som sagt i 3Butiken där det går att testa direkt :)