Tre och FW updateringar.

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av mgw, 21 jun 2017.

  1. mgw

    mgw Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2009
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Har märkt att TRE brukar vara ganska snabba på de större uppgraderingarna till sina brandade mobiler men betydligt långsammare gällande underhålls/säkerhet uppdateringar.
    Hur kommer sig detta?

    Själv så ligger jag kvar på aprils säkerhetsuppdatering på min galaxy s8+ (tre brandad) medans NEE fick maj för att idag få junis säkerhet uppdateringar.
    Det är två månaders lagg i uppdateringar vilket jag med dagens säkerhetsläge på mobiler är under all kritik.
    Men även så är det en helt del förbättringar i mjukvaran som man går miste om vid dessa mindre uppdateringar som blir särskilt viktiga nu när mobilen är så pass ny och mognar in i sin mjukvara.

    Varit trogen TRE kund sedan starten men detta är något jag har retat mig länge på även om det blivit lite bättre med åren.

    Skärpning TRE.
     
    bernard och ambassaden gillar detta.
  2. ambassaden

    ambassaden Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    3, Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, Telia
    Glöm inte att skriva till Tre också :)
     
  3. Trino

    Trino Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2013
    Inlägg:
    520
    Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Övrigt:
    Chromecast
    Detta är varför jag skaffade Tre-abonnemang + telefon hos PhoneHouse istället för direkt hos Tre.
    De telefoner PhoneHouse levererar är med nordisk firmware. Iallafall min telefon.
     
    bernard och mgw gillar detta.
  4. mgw

    mgw Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2009
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Gjort.
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Intressant. Jag tog för givet att Tre också skickade ut mindre updates i lite raskare takt med tanke på att i regel varit en till ett par veckor snabbare än NEE för stora uppdateringar.

    Det är inte SÅ komplicerat att "rebranda" till NEE om du önskar, och bör inte påverka garantin eftersom du inte behöver låsa upp någon bootloader eller dylikt.

    ...men det borde förstås inte behövas - förmodar att det bästa man kan göra är att höra av sig till dem och påpeka att de är långsamma. Kanske hänvisa till tråden här :)
     
  6. SirHejsan

    SirHejsan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    744
    Mottagna gillanden:
    438

    MINA ENHETER

    Har hört mig för i flera trådar inom detta forum om någon vet någon som drabbats av något säkerhetshål inom Android. Jag minns att för några år sedan drabbades de med en flera år gammal version av Android av en sårbarhet som spreds lite i landet utifrån vad jag läste i media. Men visst är det lite konstigt och trist att tre är oftast är väldigt sena, dels för nya funktioner som oftast även innebär sämre batteritid. Men det skulle vara intressant om känner någon som drabbats av en icke åtgärdad säkerhetsuppdatering?
     
    bernard gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, det är sällsynt att någon faktiskt drabbas, men det är ju alltid bättre att förekomma eventuella säkerhetsluckor än att försöka lösa dem i efterhand när folk redan blivit drabbade.

    Sedan brukar småpatcharna också innehålla lite annat smått och gott som kan vara kul att ta del av.
     
    SirHejsan gillar detta.
  8. mgw

    mgw Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2009
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Fick just svar från TRE och de ska ha vidarebefordrat mejlet till berörd avdelning så ska hon återkomma med svar.
     
    bernard gillar detta.