Problem: [Tre] Problem med telefonförsäljare

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Mats Hartvig, 2 maj 2021.

  1. Mats Hartvig

    Mats Hartvig Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2021
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag blev i höstas uppringd av en säljare hos Televisera som erbjöd ett bättre pris hos tre, än hos min nuvarande operatör Tele2. Jag påtalade skarpt att jag hade bindningstid till mitten av maj 2021 och att det skulle kosta mig tretusen kr om jag sade upp det. Självklart avböjde jag en övergång till tre.
    Men döm om min förvåning när jag trots allt blir debiterad 350 kr/mån. sedan febr. i år. Dom har helt enkelt skapat ett hitte på nr. som är ställt på mig. Självklart har jag bestridit fakturorna, men dom fortsätter att komma på en samlingsfaktura utställld på min fru, som har tre som operatör.
    Jag vill varna för tre som verkar helt desperata efter att dra in pengar.
    Någon här som råkat ut för liknande miss förfarande ??
     
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Kanske går att polisanmäla Televisera?
     
    night77 gillar detta.
  3. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    873
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Klassisk Tre. Dom har hållit på såhär i 15+ år.

    Their secret is they're röhvål. They're scammy in everything they do.
     
    katho och KTM gillar detta.
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 956
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Men vänta lite, om du inte har ingått ett avtal så borde det inte vara något problem alls att stryka avtalet? Vad säger Tre när du kontaktar dem och vad säger Televisera när du kontaktar dem?

    Jag tänker också, om fakturorna kommer till din fru så känns det inte riktigt som att avtalet är ditt heller - utan som att det är något på din fru? Har hon ingått något annat avtal? De får ju inte ingå något avtal med dig - men sedan ställa abonnemanget på någon annan och de kan ju inte samfakturera två olika kunder. Eller är det så att din frus abonnemang står på dig?

    Tyvärr använder Tre sig av ganska många externa återförsäljare som kan ringa på uppdrag av Tre. Listan har minskat de senaste åren, men det känns fortfarande som att Tre har fler än andra operatörer - tyvärr. Men vad jag förstått brukar de vara ganska tillmötesgående om det har uppstått fel. Om inte - så får du väl ta det vidare till konsumentombudsmannen eller ARN. Finns det inget avtal du har godkänt bör det gå väldigt enkelt.

    Jag justerade även rubriken på tråden, för att återspegla innehållet bättre.
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om du inte skrivit under och skickat in något går det väl numera inte ens att teckna ett avtal längre: Regler för telefonförsäljning | För företagare | Konsumentverket

    Säg upp abonnemanget och begär underlag på att du tecknat något.

    Har du bestridit fakturorna, eller har du betalat dem?
     
  6. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Har varit med om liknande för en bekant när det gäller Tre, det var 3st mobildata-abb och 3st iPads man lyckats lura på personen, bestred fakturorna, pratade med Tre samt polisanmälde återförsäljaren. Det löste sig rätt snabbt efter det.

    Tre använder sig av riktiga skitåterförsäljare som verkar göra allt för att lura äldre.
     
  7. Mats Hartvig

    Mats Hartvig Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2021
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har bestridet och sänt tillbaka underskrivna fakturor.
    Tack för tipset Bernard, om att konsumenten skriftligen skall acceptera anbudet, vilket aldrig har skett.
    Nu får jag försöka få kontakt med dom igen, vilket inte är det lättaste. Ingen verkar ha hand om någonting hos den operatören. Ingen reaktion, trots att jag brevledes påtalat det orimliga, att fakturera mig för ett hitte på nr.
    Som jag tidigare nämnde, verkar dom helt desperata över att kunna fakturera, oavsett att kunden inte beställt ett abonnemang.
     
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 956
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Du kan ju alltid maila till kundombudsmannen också, här finns mer info.
     
    bernard gillar detta.
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Slutade inte Tre använda externa säljbolag för ett bra tag sedan förresten; eller var det bara något särskilt bolag de slutade med?

    Jag har inte sett sådana här trådar på ett tag, så tänkte att det hela äntligen var ett avslutat kapitel, men uppenbarligen verkar det ju fortfarande figurera tveksamma aktörer i säljledet.
     
    stelex gillar detta.