Tre/Tele2 priskrig

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av Cire, 9 mars 2012.

1. coopdeo

coopdeo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

2. Wetterholm

Wetterholm Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Konsumentverket har gjort utredningar kring detta. Deras utredning blev till en motion som bordslas under slutet av förra året om jag minns rätt. Det går att söka på motioner, så om någon orkar....;)

Jag kan vara helt ute och cykla dock :)

Last edited: 9 mars 2012
  3. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Bra nöjdkund dealar alltså. Fast ok, fick ju inget nu denna gången som sagt. Men annars har jag fått både rabatter och annat trevligt. Och nu fick jag visserligen i 9 månader detta suveräna 3total.

4. coopdeo

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Motioner (förslag från riksdagen) leder sällan till lagändringar.

5. Andresin

Andresin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114

MINA ENHETER

Underbart med priskrig! Jag tror inte att Telia kommer att haka på i första taget. De brukar vara bra på att ta betalt och Halebop brukar röra sig i ett lite lägre prissegment än fastpris (även om skillnaden nu inte är så stor).

6. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Skulle vara bra om telenor hakade på nu då mitt abonnemang går att forlänga i april :) Men dom är som telia rätt så bra på att ta betalt så :(

7. Wetterholm

Wetterholm Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Det stämmer bra det.

Förövrigt så handlar nog det här mycket om att TRE är den lilla operatören som vill stjäla till sig lite nya kunder helt enkelt.

8. coopdeo

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Å andra sidan brukar utredningar föranleda prepositioner som ofta leder till lagändringar. Hade varit intressant om någon hittade något om utredningen.

9. Kaj91

Kaj91 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Tre har inte råd att gå i back, från att ha gått i back i flera år så har ägarna nu satt krav på Tre att redovisa vinst. Jag har för mig att Tre började gå plus minus noll runt 2008. Tre har licens att driva mobilnät i Norge också men investerarna vill se resultat innan man kör in med nya pengar.

Jag tror att man testar en ny affärsmodell, man hoppas på att användare som inte ringer så mycket också hakar på erbjudandet och därmed jämnar det ut sig, sen vill man väl låsa in kunden i 2 år och försöka få kunden att uppskatta det de erbjuder... alt. sälja på extra tjänster som 3mobiltv, 3familj, 3hemtelefoni etc..etc. Det finns väl en anledning till varför erbjudandet är under en begränsad tid.

Att tele2 valde att priskriga beror väl på att förlorade en massa kunder. Både 3 och tele2 drivs av att vara så billig som möjligt medans Telia har väl trogna kunder "oavsett" pris.

10. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Staff Member

Mottagna gillanden:
    8.378
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    3 Har inte kvar sin licens för mobilnät i Norge sedan något år tillbaka då det, troligtvis, inte fanns tillräckligt med pengar för att öppna ett nytt nät.

EDIT: Länk till en av de ställen där det skrevs om: http://www.dagensps.se/artiklar/2011/03/15/23958433/index.xml

Last edited: 9 mars 2012
  11. Kaj91

Kaj91 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jaha.. där ser man

12. wMathy

wMathy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Nja, snarare är det väll att de inte hittade någon investerare. 3Sweden ägs t.ex. 40% av Investor, resterande 60% ägs av moderbolaget W(något) 3G.

13. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.333
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
  14. wMathy

wMathy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

15. Kaj91

Kaj91 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Tror det gäller för Danmark också, är väl därför man ringer för samma taxa där men inte i England. Tror det är ett gemensamt bolag för Skandinavien, dock för den Norska marknaden kom man inte längre än licensen innan investerarna började kräva vinst.

Last edited: 10 mars 2012
  16. wMathy

wMathy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Yes, det är sant Hi3G Access är för Sverige och Danmark :)

Dock så fungerade det erbjudandet över alla 3-länder, lite tråkigt att de tagit bort det. :/

17. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Staff Member

Mottagna gillanden:
    8.378
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    3Skandinavien är ett gemensamt bolag, det är därför man kan vara i 3s nät i danmark utan att betala extra - de använder samma backbone nät också!

Hutchison Whampoa LTD äger Three (3) koncernen - ibland tillsammans med andra investment bolag och ibland ensamma.

Om 3 hade öppnat i Norge hade det nog varit Investor AB och HW som bara byggt ut "3Skandinavien" till Norge också - vilket hade varit riktigt bra för oss 3 kunder som hade kunnat använda telefonen som vanligt i Norge också!

18. Whey

Whey Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Har varit i kontakt med Telenor och de verkar inte så sugna på att dra till sig nya kunder

19. Kaj91

Kaj91 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Läste nyss DI artikeln, en sak kan vi vara säkra.. det här är lockpriser för att roffa åt sig kunder från andra sidan. Ingen ut av operatörerna inklusive Tre själva påpekar att det här är inget pris som man kan förvänta sig i längden. Med det i tanke så tycker jag ändå att det är starkt av Telenor och Telia att stå emot trycket, de litar helt enkellt på att de har tillräckligt bra kvalite på sina tjänster/produkter som står emot priset.

För let's face it, om Tre inte lever upp till de förväntningar du har så är du åter hos Telenor eller telia igen. Priset betyder inte så mycket om man inte har täckning eller att tjänsten inte är tillfredställande.

Nu säger jag inte att tre har dålig täckning, men lite allmänt ger hela den här karusellen en bild av att det ena är ett lågpris operatör som vill sno kunder från det andra där alla kunder finns.

Having said that, jag funder själv på att teckna ett sådant här abonemang hos Tre eller Tele2, mest tele2 om de inkluderar One x. Om jag inte använder det som mobil så kan jag iaf ha det som fast telefoni hemma :P. One-x kontant kostar väl runt 6k när det släpps, så är abonemanget kasst så har jag bara förlorat 2k på hela affären :P.

Last edited: 10 mars 2012
  20. Whey

Whey Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Dock undrar man ju varför den ena operatören skulle vara sämre än den andra

Telia och tele2 samarbetar och använder samma nät
    medans Telenor och 3 samarbetar.

Varför Telia och Telenor kan stå sig utanför detta är just att de har många "trogna" kunder och många företagsanvändare..