Tre/Tele2 priskrig

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av Cire, 9 mars 2012.

1. Kaj91

Kaj91 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Nja de äger 3g nätet tillsammans , Telia har ju edge och GSM som de inte delar med någon annan operatör. Nackdelen med Tre är att de endast kör på 3g, finns det bara gsm i ett område så är det kört. Men tror inte det är så stort problem idag som det var förut.

2. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Staff Member

Mottagna gillanden:
    8.377
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    3bygger ju dessutom som enda operatör i sverige nu också sitt 3G nät i samma frekvensband som Telia, tele2 & telenor använder till sitt GSM nät- vilket gör att snart är deras täckning lika bra som andra operatörers GSM nät..fast 3s har 3G :)

Skickat från min Samsung Galaxy SII

3. wMathy

wMathy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Exakt! När alla andra operatörer sitter med sina GSM-nät som täcker stora delar av Sverige, och deras 3G-nät täcker vissa delar så sitter 3 med ett 3G-nät som täcker allt.

dragontrumpetare gillar detta.
  4. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Tja, lite protest där. 3 kör faktiskt samma grej som telenor och Telia och tar hellre ut ett högre pris, för att visa att de har bättre kvalité. Visst i inledningen så så var 3 orsaken till att priserna skönk, men det var längesedan de gjorde detta. Minns inte vilket år, som 3 gick ut och proklamerade att ni har de slutat priskriga för gott. Så 3 är oftast inte dyrast, inte heller billigast, oftast någonstans mitt emellan. Därmot brukar 3 vara bättre på de dyrare abonnemangen som man oftast tjänar på som kund att skaffa. Så 3 har inte valt att vara så billiga som möjligt. Men ibland måste man som en liten operatör göra så här, för att få igång kundtillströmningen igen. Möjligt att 3 märkt av en minskning på den delen, efter många år av tillväxt. 3 var länge den snabbast växande operatören någonsin och detta har kanske lugnat ner sig. Så nu fick de igång kundtillströmningen igen. Men abonnemanget kommer ju att bli dyrare igen.

5. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Kör de 3G på lägre frekvens bör den teoretiska hastigheten bli lägre dock.

6. MrJiM

MrJiM Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    812
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8 Ultra
    nu krossade du nog mångas drömmar. :P fast det drabbar inte mig som bor i centrala göteborg så mycket. :D :D

7. christofferol

christofferol Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Chattade med Telenors kundservice idag och på frågan om de kommer haka på tåget fick jag svaret.

"Hej Christoffer. Desvärre har vår ledning beslutat att vi inte ska följa med i deras priskrig. "Vi kommer aldrig att bli en lågprisaktör, vår strategi bygger på att erbjuda våra målgrupper mobilitet i världsklass. Vi gör det genom att ständigt stärka vår distribution, utveckla vår produktportfölj och stärka vårt varumärke samt att bygga ett helt nytt nät."

8. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2.623
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Det var väl kul för dom o_O

Om nu alla andra billiga operatörer försvinner så visst, då byter jag väl. Men knappast innan dess

Måste bara tillägga att jag känner nog inte till en enda person i min bekantskap som har Telenor, helt ärligt

9. Kaj91

Kaj91 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Inte jag heller hehe... men jag tror de har väldigt många företagskunder.

10. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8.377
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ja, men den ligger fortfarande på samma hastighet som Tele2s och Teliad gör. Upp till 10 mbit/s på många ställen upp till 16 - vilket är nog den högsta hastigheten du nog kommer upp i längs tex E12 i Norrland där de andra operatörerna bara har GSM där 3 nu har Turbo 3G täckning! 3har även kommit längst i deras utbyggnad av upp till 32mbit/s nätet! :)

Skickat från min Samsung Galaxy SII

11. Kaj91

Kaj91 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Man har ju läst att flera försökt tala med telenor att pris matcha men .. det verkar inte vara någon som ens försökt med Telia? :D

12. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8.377
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Svaret jag fick från telenor varför de inte ville eller tänkte prismatcha var "Vi har en långsiktig strategi i Agenda 2013 som vi följer och vi kommer inte att vika ifrån den på grund av tillfälligt förändrade spelregler på marknaden. Vi kommer aldrig att
    bli en lågprisaktör, vår strategi bygger på att erbjuda våra målgrupper mobilitet i världsklass. Vi gör det genom att ständigt stärka vår distribution, utveckla vår produktportfölj och stärka vårt varumärke samt att bygga ett helt nytt nät."

Det beror nog på att man redan nu vet att dom inte kommer göra något åt priset haha :)

13. minutz3

minutz3 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Telefon 2:
    iPhone XR
    Kunde inte låta bli att kommentera det, men det låter nästan lite planekonomi-stil på det ;)

Dock gillar jag det.
    Inte tusan väljer man en operatör för en annan bara på grund av priset, inte skulle jag göra det i alla fall. Kanske en del gör så, men mobiltelefoni har ju blivit löjligt billigt jämfört med allt annat (matvaror och elpriser som ständigt tycks skjuta i höjden, för att inte tala om bensinpriset)

Dock kan jag se tjusningen med fastprisabonnemang förstås, men personligen tror jag knappast jag kommer lyckas komma över 345 kr/månad (har nyligen bundit upp mig för Telenor Pott 399)

Så, planekonomi FTW! :teeth:

14. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8.377
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag har valt en operatör pga av priset, Tele2 - något som jag ångrar något så extremt nu i efterhand och som jag aldrig kommer göra igen! Eftersom min bild av Tele2, under den korta period jag har haft dem, är ett lockande pris men servicen, nätet, kunskapen, tjänsterna osv är typ det sämsta som finns. Deras 3G-nät ger mig en maxfat på 1,3mbit/s även fast jag betalade för ett 10mbit/s abonnemang - då bor jag ändå i centrala uppsala där nätet ska klara 16mbit/s. De kan uppenbarligen inte ta betalt enligt det pris man skrivit avtal för utan man får ringa in och klaga tills de löser problemet osv. Ingen kul upplevelse för mig med andra ord.

Mitt 3 abonnemang avslutade jag aldrig utan under de 3 månader jag körde med Tele2 låg det med 3Mini för 49kr/månad - tills nu när jag förlängde det med detta erbjudande och tänkte gå tillbaka till 3 - vilket jag nu gjort! Men att ha kvar abonnemanget hos Tele2 samtidigt som man flyttar numret från det till 3 verkar vara en hel vetenskap för dom på Tele2 - runtkopplad hit och dit men ingen kan hjälpa mig, förrän jag får prata med någon som verkade kunna något som säger "ja självklart, det är min (övriga frågor) avdelning som sköter detta - inte uppsägningsavdelningen som du blivit felaktigt kopplad till flera gånger".

Oj, blev nästan en hel uppsats nu - men ja - kommer aldrig välja operatör efter pris igen utan bara när jag känner att min operatör inte lever upp till min krav längre! :)
    Dessa erbjudanden lockar nog många kunder som vill ringa mycket och billigt samt vars bindningstid gått ut för!

blysprutan gillar detta.
  15. Kaj91

Kaj91 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jag tror även att många hakar på utan att göra någon kalkyl.

Jag blev hypad på det här pga all snack hehe, men sen gick jag nu igenom mina gamla fakturor och inser att jag knappast kommer upp till så hög räkning. Dessutom om jag är ute och reser utanför sverige, så blir det en enorm merkostnad jämfört med min nuvarande abonemang.

Idag med mitt nuvarande abonemang hos telia/halebop ringer jag gratis till alla operatörer, skickar sms till hela världen för 0kr och har 2gb frisurf - betalar 95kr/mån i fast kostnad. Den rörliga kostnaden är 99/öre per samtal i kopplings avgift. Så jag behöver alltså ringa 250 samtal/mån för att komma upp till 345kr... vilket jag inte gör, eftersom jag messar mest.

Nej nu ska jag hålla mig borta från de här trådarna innan jag gör något dumt :P

16. Andresin

Andresin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114

MINA ENHETER

Ursäkta OT men du kommer ju att komma över 345 kr varje månade med pottabonnemanget.

17. minutz3

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Telefon 2:
    iPhone XR
    Nu är jag rätt övertygad om att många har dåliga erfarenheter av många mobiloperatörer, kanske just för att det inte är en lika "enkel" tjänst som att leverera el eller bankkonto exempelvis, utan är riktigt komplext.
    Själv har jag riktigt dålig erfarenhet av 3 men tänker inte dra upp det här, när det gäller Tele2 så har väl kanske runt 80% jag känner de som operatör och har aldrig vad jag vet inte haft några direkt problem med de. Spontant skulle jag säga att Tele2 och Telia har de trognaste kunderna, det är min uppfattning i alla fall. Typ halva min släkt har haft Tele2 som leverantör sedan, ja, GSM-telefoner blev populära?

Så vet inte riktigt om teorin stämmer, saken är väl bara den att Tele2 har som sin image att vara "cheap" även om det kanske inte får så stor inverkan och de inte alltid faktiskt är billigast, beroende på ens behov, vad man vill ha osv.

Jag tror mera det på något sätt, troligen på marknadsavdelningen, blev så att man ser detta som en symbolgrej och inte just vill ha att Tre är billigast och marknadsför detta så stort... Det är min personliga analys av det hela.

Sedan angående hastigheten så är det så olika grejer, själv på mobilen är jag nöjd om jag får ut över 200kbits i alla fall, då kan jag använda den för det mesta jag vill tror jag utan problem. Sedan är väl hastigheten alltid "upp till" och när det gäller mobil data är det ingen operatör som - över 3G-nätet vill säga (4G är det annorlunda med) - garanterar någon hastighet.

18. minutz3

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Telefon 2:
    iPhone XR
    Ja, alltså, jag tvivlar på att jag ringer för såpass mycket.
    Med Tres pottabonnemang har det landat runt 200 kr/månad.
    Jag är väl medveten om att jag ändå får betala 399kr/månad oavsett om jag gör av med allt det eller ej. Min poäng var bara att jag inte såg någon poäng med fastpris då jag inte sitter och pratar loss 24/7 utan tycker det är trevligare att ha obegränsat med datatrafik.

19. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8.377
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag förstår exakt vad du menar, alla har dåliga bilder av någon operatör - åsikten och den erfarenhet man har är dock helt personlig. Vissa har nog haft extremt stora problem med 3 och gillar Tele2 med - medans det finns folk som mig som haft problem med Tele2 och gillar 3 mer. Det handlar extrem mycket om vad man är van vid och hur man blir bemött, finns ju dåligt kundservice folk hos alla operatörer.

Det du säger stämmer nog att Telia och Tele2 har dom trognaste kunderna, det beror nog på att de är de äldsta operatörerna och vissa orkar helt enkelt inte byta - det är väl bra, men är man som mig så hoppas man nästan att det finns något bättre på andra sidan!

Tele2 vill vara billigast, det var nog ända anledningen till att de matchade 3s pris - annars hade ju deras affärsidé blivit misslyckad under en period. Jag är väldigt kräsen när det gäller hastigheten då jag använder min mobil som modem till datorn ganska ofta när jag inte är hemma - så slipper jag ha dubbla abonnemang. Ja hastigheten är "upp-till" men jag känner ändå att jag vill kunna komma över 1,3 när jag befinner mig i ett tätbefolkat område och inte bli överkopplad till GSM-nätet hela tiden då 3Gn inte är tillräckligt "stark" eller vad man ska säga :) Nu är det dock nog med mitt klagande, operatörerna gör sitt bästa för att ha nöjda kunder - men ibland blir det fel för någon kund och då blir man direkt missnöjd och bitter :P

20. minutz3

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Telefon 2:
    iPhone XR
    Ja, med 3 "slipper" du helt GSM-täckning... ;)
    (det är en av anledningarna till att jag faktiskt byter, även efter att Tre börjat med att sända på lägre frekvenser så slår det inte GSM-näten, om man vill kunna vara nåbar inomhus eller i skogen, om man däremot hela tiden är i stora städer och befinner sig inom innerstaden så är det ju lugnt med att ha Tre, då lär man sällan stöta på några täckningsproblem)

Jag tror dock inte att det räcker med att Tele2 och Telia är äldst, det kan ju förstås spela in då med kunnande då och så också (att man har personal som varit med ett tag). Tänker då på när Tre lanserade sitt nät, en tidigare arbetskamrat och hans polare hade skaffat 3mobiler men var i slutet så trötta på att det inte fungerade och så att de gjorde gemensam sak och slängde sina 3mobiler i vattnet när de slapp 3. Min poäng är ju att Telia och Tele2 exempelvis ofta ser till att saker och ting fungerar som de ska innan medan 3 kanske mera bara testar att göra något och lite mera hoppas att det funkar...

Sedan har det nu på senare tid varit lite väl ofta som Tres nät varit nere, var ganska tätt senaste två gångerna. Inte därför jag byter operatör personligen utan faktiskt nästan enbart just för att Telenor erbjuder fri surf. Om Tre eller Tele2 erbjudit detta i sina "fria" abonnemang hade jag nog kört på det istället (Tele2 har ju bättre täckning i Norrland än Telenor just nu t.ex. vad jag kunde se på täckningskartan, sedan är jag dock lite osäker på hur 3G-täckningen ser ut hemmavid men hade inte haft något emot att fortsätta köra på 3 om de hade gett mig en bra "deal" med inkluderat fri surf och ny trevlig nalle)

Förresten cammen3: räcker verkligen 10 GB/månad om du ska dela det till datorn också?
    För mig räcker ju troligen inte 10GB/månad ens för (nya) mobilen...

Last edited: 11 mars 2012