[Tre] Tråden om Tre

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av Cupcakes, 10 jun 2013.

Taggar:
  1. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Så kanske det ligger till.. ett sånt bortkastat samtal då. Hoppas han fick bra betalt stackarn.
     
  2. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    3 har riktigt dåliga "erbjudanden" för oss trogna kunder. Jag blev tidigare erbjuden två st surfplattor till priset av en... ehh... vad ska jag med två plattor till för 370 kr / mån ?

    Nää... blir byte av operatör när bindningstiden löper ut, för hur billiga 3 än kanske kan vara så kan inte 3 ge mig täckning där jag behöver det.

    Telia satsar på nätutbyggnad och det passar mig perfekt, Telia råkar även vara billigast för mig. Så 3 behöver inte lägga tid på å försöka behålla mig som kund så länge 4G täckningen ser ut som den gör hos 3.
     
    Brax gillar detta.
  3. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Håll i er, nu ringde Tre igen. Dagens uppringare visste inget om att någon skulle ha ringt mig igår ;).
     
    Sweden2 och mr_tompe gillar detta.
  4. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Visst låser de fortfarande sina lurar, men det är kostnadsfritt att låsa upp den efter bindningstiden.
     
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, men det är pga av låg som dom låser upp den
     
  6. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Varför ens krångla till det och låsa mobilerna i första hand?
     
    6150 och jnsson gillar detta.
  7. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    När jag hade Tre och var på väg att förlänga mitt abonnemang så frågade jag om man kunde få en olåst telefon och det skulle inte vara några problem. Nu hade jag varit kund i många år så kanske var pga det.
     
  8. SirHejsan

    SirHejsan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    744
    Mottagna gillanden:
    438

    MINA ENHETER

    Förläng via Phonehouse så är den olåst...
     
  9. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Det vet nog dom flesta, men många gånger får man bättre erbjudanden när man handlar direkt från operatören.
     
  10. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Om jag köper ut bindningstiden hos 3, kan jag då direkt flytta numret till Telia och få mobilen upplåst ? Eller får jag vänta 12 månader på upplåsningskoden ?

    Har ca 12 mån kvar på mitt avtal hos 3, för att sänka mina månadskostnader funderar jag på att köpa ut bindningstiden vilket skulle bli ca 349 x 12 = 4188 kr.

    Använder i stort sett inte abonnemanget iaf, så då kan jag ju lika gärna köpa loss bindningstiden nu istället för att betala samma summa över 12 mån.
     
  11. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Borde gå att låsa upp telefonen direkt, det är ju tidigast 12 månader efter inköp med abonnemang. Vågar inte svara på om du behöver betala för upplåsningen eller ej.

    Om du vill flytta numret, ska du ju begära en öppen slutfaktura. Då avslutas ju abonnemanget när numret flyttas till Telia.
     
    6150 gillar detta.
  12. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 905
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    @Cupcakes@Cupcakes har du någon info på utbyggnad i Hallstahammar? Jag vet att vi berört det tidigare men bara ytligt. Det är två ställen jag retar mig speciellt på, Hammartorget (centralaste centrum) och då i butikerna runt omkring och Skantzöbadets camping och bad, Sörkvarnsvägen 3. I min värd borde de vara prioriterade platser. Vi är ju ett antal Tre-användare med likadana upplevelser så jag antar att problemet inte ligger hos mig.

    Jag har haft min telefon nu i 18 månader c:a vilket måste vara något av ett rekord och jag har börjat kolla mina möjligheter, operatörsbyte finns absolut med där men skulle Tre göra något vettigt så... Det är inte bara det att det är svårt att använda mobilen, det suger ju batteri vilket jag kanske inte hade behövt påpeka. 4g finns väl inte ens, jag har aldrig sett det iaf
     
  13. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Hej,

    har tyvärr inget svar på frågan. Har inte heller möjligheten att ta reda på det heller som det ser ut just nu.
     
    Avarell_Dalton gillar detta.
  14. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Det enda vettiga är att byta till någon av de andra tre operatörer som satsar på nätutbyggnad. 3 verkar inte vara intresserade av att satsa lika mkt, de verkar tro att folk nöjer sig med 3G i dagens läge.
     
  15. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 905
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Ringde supporten idag. Efter påtalat ärende ville han skicka mig till uppsägningsavdelningen för att se om de kunde ge mig en deal. Visst är pengar gott men att det funkar har väl också ett värde kan man tycka. Jag avböjde och sa att jag ska invänta en eventuell Nexus 5 i slutet på månaden.

    Fan, jag såg farsans 3-faktura idag, de har tre mobila bredband, 2 för deras datorer och 1 för en padda samt 2 röstabonnemang och på det tre olika rabattsatser. Att betala enl. tariff är att betala åt helvete för mycket
     
  16. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Vad hjälper det att få ett lägre pris om täckningen / kapaciteten suger ?

    3 är så pass dyra och stora så de bör ha råd att också miljardsatsa på rikstäckande 4G & förstå att folk vill ha 4G idag. Telia, Tele2 & Telenor har iaf fattat det & de bygger ju för fullt.
     
    jnsson gillar detta.
  17. SirHejsan

    SirHejsan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    744
    Mottagna gillanden:
    438

    MINA ENHETER

    Verkar som 3 är den enda som fattat där jag bor, alla andra operatörer dör i mitt parkeringsgarage och i mitt trapphus... Så diskussioner om vem som är bäst beror helt på var man bor... Tele2/Comviq sa när jag klagade "så länge du kan ringa utomhus så..."
     
  18. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Att tro att man inte "fattat" det är egentligen bara fel. Som alla operatörer har man stenkoll på marknaden, om kunder efterfrågar något som de andra operatörerna erbjuder och det börjar påverka operatören i fråga negativt - brukar man vidta åtgärder.

    Det finns anledningar till att
    • Telia började med ungdomsabonnemang.
    • Telia dubblade surfen i våras.
    • Tele2 ändrade lite fokus höst/vintern 2014.
    • Tre började erbjuda 70GB surf till musikstreaming.
    • Telenor höjde surfen på mobila bredbanden.
    • osv.
    Det är inget operatörerna bara gör.

    Om man upplever dålig täckning med sin nuvarande operatör är det bäst att påtala det i den mån det är möjligt, om inget händer inom en tid så är det bättre att byta. Att gång på gång sitta och ta upp samma sak här hjälper inte, kan jag lova. Lite som ett äktenskap, att bara klaga till vännerna hjälper inte - man får ge partnern en chans att hitta en gemensam lösning, annars får man gå skilda vägar.

    Personligen väger jag bra kapacitet i nätet samt bra täckning i städerna högre, än att ha täckning i skogen. Självklart ställer alla olika krav och självklart skiljer det sig mellan olika operatörer. Men att den operatören som går ut minst med miljardsatsningar osv. på flera ställen i tre av Sveriges största städer (Uppsala, Linköping och Örebro - bland annat) erbjuder bättre täckning än de andra som skryter mest.

    Kan förövrigt meddela att dessa kampanjer om miljardsatsning får bakslag och även skapar missnöjda kunder, eftersom kunderna i och med en sådan kampanj ställer mycket högre krav och i princip kräver täckning överallt - om då en av dessa operatörer saknar täckning i stora områden i en stad så skapar det väldigt mycket missnöje.

    Täckningsdiskussionen är egentligen väldigt intetsägande, det skiljer sig väldigt mycket mellan var man befinner sig. Om man inte är helnöjd med operatören man kör, testa någon annan. Finns kontantkort för alla näten och att testa ett sådant kostar inte många kronor i förhållande till vad vi lägger på abonnemang och telefoner.
     
    SirHejsan och Sweden2 gillar detta.
  19. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Så anledningen till att flera stora städer i Norrland saknar 4G täckning från 3 är för att 3 inte har kunder där som efterfrågar 4G ? T.ex så saknar Norrlands 3:e största stad Sundsvall samt den största staden Umeå 4G täckning.

    Om nu 3G inte haft täckningskrav så hade väl knappast dessa städer haft 3G också från 3.

    Jag värdesätter att ha bra 4G täckning där jag rör mig, alltså i städer & i skogen, även ute på vägarna, kan det vara så att 3's kunder inte gillar att vara så mkt i skogen ? Eller så klarar de sig i skogen utan att ha uppkoppling, vilket jag också gör, men undviker då jag tänker på säkerheten.
    Tja... 4G i skogen... ehh? JA, ibland vill man ha snabb uppkoppling även i skogen, t.ex så brukar jag streama med Bambuser direkt från styret när jag cyklar MTB. Dessutom är det bra säkerhetsmässigt, fast det duger 2G till iaf (röst & data) fast det har ju inte 3 heller, annat än i nödfall (112). Dessutom behöver vissa appar uppkoppling, fast det duger ju även 2G till.

    Jag klagar inte bara på forum, jag har mailat till 3 många ggr så dem vet om deras brister i täckningen inne i Gävle & på andra platser där andra operatörer fungerar. 3's nätchef verkar dock tro att man kan ignorera en kund bara för att denne har bindningstid, det blir det dock snart ändring på. Jag har kommit med förslag på lösningar utan att få nå feedback från 3, t.ex möjlighet att kunna ringa över WiFi med sitt vanliga mobilnummer.

    Ja, det är skillnad mellan täckning och kapacitet, fast hos Telia får jag både och... hos 3 må det oftast finnas bra kapacitet när man väl har täckning... men när täckning saknas så hjälper ju inte det. Telia ger mig det jag behöver för att vara nöjd.
    Har dessutom aldrig saknat täckning från Telia inne i någon stad.

    Ja, att Tele2 & Telenor valt att satsa på 90 % yttäckning är väl för att Telia drog igång med att uppgradera till 90 % yttäckning för 4G ? Eller är dem bättre på att lyssna på sina kunder än vad 3 är ?

    Att Telenor höjde datapotterna förvånar ju inte alls då dem ser ut att avguda Telia, se bara på abonnemangen som typ verkar vara kopierade rakt av.

    Ja, 3's 70 GB musiksurf är ju trevligt för oss som streamar musik om man har "rätt" musiktjänst, fast det är en konstig väg att gå, att favoritisera en del musiktjänster bara, ja... fler tjänster ska läggas till, men de har inte sagt villka eller när de ska läggas till.
    Jag vill iaf att de lägger till Tunein webbradio. Fast detta erbjudande från 3 är inget som får mig att vilja stanna kvar.

    Jag har både 3 & Telia, men kommer göra mig av med 3 innan bindningstiden löper ut. Då jag värderar säkerhet högt så kommer jag inte bara använda mig utav Telia utan kommer även börja använda Vimla (för att ha tillgång till helt olika nät) utöver det har jag även tillgång till det mest robusta mobila bredbandsnätet - Net1, som dessutom täcker 95 % av Sveriges yta. Kommer knappast sakna 3.

    Jag har iaf givit 3 många år på sig att förbättra täckningen, speciellt nu när de sedan några år tillbaka har tillgång till lägre frekvenser vilket gör det billigare att bygga ut yttäckningen, men jag har tröttnat då de ej lyssnar, & om de lyssnar så berättar de iaf inte vart de planerar att bygga ut nätet vilket gör att man klagar istället för att vänta.

    T ex så klagar jag inte över Telias täckning då jag lätt kan se på deras hemsida vart näten ska byggas ut, å då vänta på utbyggnad istället för att tro att operatören inte lyssnar, som 3.

    Sedan är jag fullt medveten om att alla operatörer fungerar olika för alla beroende på vart man befinner sig,
    för min del så är det Telia som fungerar bäst nu när deras 4G täckning är bättre än 3's 3G täckning. Samt så är Telia billigast att använda om man som jag rör sig över gränserna här i norden.
    (Se Telias tjänst "Grannland").


    Lite rörigt inlägg, men nu äre så bara då jag skriver me mobilen.
     
    Avarell_Dalton gillar detta.
  20. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Sorry för lite OT.

    Jag kommenterar inte varför täckning saknas egentligen, nu är det så att det saknas täckning på olika platser med alla operatörer. 3 har, som det ser ut idag, inte valt att ännu bygga ut 4G i flera städer i norr. 3 har ju heller aldrig riktigt varit den operatören som byggt ut täckning där uppe heller. Hur det blir framöver återstår ju att se, om man börjar tappa en del på att sakna täckning där uppe så kommer det nog fixas till snabbare än vad det gör idag. Annars kan det nog ta lite längre tid.

    Som du själv kommenterar så har ju allt sina anledningar, alla förändringar görs ju av olika anledningar och för att öka samt ta fler marknadsandelar. Operatörerna presenterar sakerna på olika sätt, att nätcheferna kanske inte svarar som man som kund önskar eller så är inte heller jättekonstigt eftersom dem inte jobbar med kundkontakt utan med lite andra saker. Därför det finns presskontakter, bland annat.

    Oavsett, bra att du väljer Telia där du är nöjd med allt samt att du också kommer välja Vimla, där jag också får hoppas att du blir nöjd med det mesta. :)