Att tro att man inte "fattat" det är egentligen bara fel. Som alla operatörer har man stenkoll på marknaden, om kunder efterfrågar något som de andra operatörerna erbjuder och det börjar påverka operatören i fråga negativt - brukar man vidta åtgärder.
Det finns anledningar till att
- Telia började med ungdomsabonnemang.
- Telia dubblade surfen i våras.
- Tele2 ändrade lite fokus höst/vintern 2014.
- Tre började erbjuda 70GB surf till musikstreaming.
- Telenor höjde surfen på mobila bredbanden.
- osv.
Det är inget operatörerna bara gör.
Om man upplever dålig täckning med sin nuvarande operatör är det bäst att påtala det i den mån det är möjligt, om inget händer inom en tid så är det bättre att byta. Att gång på gång sitta och ta upp samma sak här hjälper inte, kan jag lova. Lite som ett äktenskap, att bara klaga till vännerna hjälper inte - man får ge partnern en chans att hitta en gemensam lösning, annars får man gå skilda vägar.
Personligen väger jag bra kapacitet i nätet samt bra täckning i städerna högre, än att ha täckning i skogen. Självklart ställer alla olika krav och självklart skiljer det sig mellan olika operatörer. Men att den operatören som går ut minst med miljardsatsningar osv. på flera ställen i tre av Sveriges största städer (Uppsala, Linköping och Örebro - bland annat) erbjuder bättre täckning än de andra som skryter mest.
Kan förövrigt meddela att dessa kampanjer om miljardsatsning får bakslag och även skapar missnöjda kunder, eftersom kunderna i och med en sådan kampanj ställer mycket högre krav och i princip kräver täckning överallt - om då en av dessa operatörer saknar täckning i stora områden i en stad så skapar det väldigt mycket missnöje.
Täckningsdiskussionen är egentligen väldigt intetsägande, det skiljer sig väldigt mycket mellan var man befinner sig. Om man inte är helnöjd med operatören man kör, testa någon annan. Finns kontantkort för alla näten och att testa ett sådant kostar inte många kronor i förhållande till vad vi lägger på abonnemang och telefoner.
Click to expand...