[Tre] Tråden om Tre

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av Cupcakes, 10 jun 2013.

Taggar:
  1. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 361
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Säker på att det inte är mottagaren som har dålig anslutning, vad gäller Viber? :)

Lär ju vara billigare och mer förmånligt att behålla ditt abonnemang hos 3, istället för att byta till Vimla. Hur mycket surf använder du i mobilen då?

2. Droid55

Droid55 Guest

Hm... Mottagaren (min pappa) har Universal. Vilket nät är det? Iofs ska de flytta nu så vi får se hur täckningen är på nya stället.

Jag har inte använt mobilen mycket alls pga. bytt mobil lite ofta och jag får olika siffror under Mitt3 och fakturor. Det är dock lågt men det beror på att jag är arbetslös dvs. hemma och då sitter jag oftare vid datorn.

Ah, äh. Nu fick du mig att tveka igen. Inget snack om saken att det är förmånligt. Mest besviken att Viber fungerat så dåligt när han är ute på landet. Tror det var samma med Google Hangouts.

3. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 361
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Hur funkar det när din far inte är ute på landet? Du kan ju ha hur bra uppkoppling som helst, utan att det funkar bra att prata via Viber, mottagarens uppkoppling spelar ju också stor roll. Om det dessutom endast fungerar dåligt när han är på landet, har det ju inte med din uppkoppling att göra.

Universal använder Telias eller Telenors nät, lite beroende på vilket abonnemang man har haft. Nu kommer man dock gå över till Telenor igen för alla abonnemang.

Alltså, 49kr/mot Vimlas minst 100kr/månad känns ju som ett ganska enkelt val. Om du dessutom tänkt på mer än 1GB blir ju det abonnemang du har idag, ännu mer förmånligt i jämförelse.

4. Droid55

Droid55 Guest

Tror bara det är dåligt när han är på landet men ska kolla när han kommer hem.

Han har Universal för 77 kr/mån tror jag det är (fri surf i någon lägre hastighet).

Det är billigare såsom jag ringer/skickar meddelanden nu men det är just det. Att jag liksom har så låg månadskostnad för att jag "håller igen". Å andra sidan hade jag inte brytt mig om Viber fungerade bättre.

Fick samtal i natt om att de skrev på köpekontraktet igår så nu är huset officiellt sålt. :D

5. Hunter78

Hunter78 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Hur ser det ut med 3s 3G och 4G i Tyringe , nära Hässleholm. Samt utbyggnad av 4G i området

6. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 255
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ska finnas bra 3G o 4G där enligt täckningskartan

7. Mongroovy

Mongroovy Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    198
    Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Tycker det var längesen tre kom med något trevligt erbjudande, om man nu inte vill ha en Iphone 4S med surf i bara 3G-nätet... Något kul på gång snart kanske??

Min fru har ett abonnemang som snart går ut. Jag funderar på att skriva över hennes så det står i mitt namn istället, på så sätt skulle jag kunna använda dela data även på hennes abonnemang. Finns det några nackdelar med att det inte står i hennes namn?

8. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 255
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Om hon vill säga upp abonnemanget så måste du göra det då det står på ditt namn. Och vid eventuell operatörsbyte så måste du också göra bytet då det står på dig

Mongroovy gillar detta.
  9. jensaeriksson

jensaeriksson Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    63

MINA ENHETER

Jag har råkat ut för ett ärende som inte handlar om så mycket pengar utan mer om principiell betydelse.

Jag har haft en Huawei Ascend p6 från Tre i ca ett år. Tyvärr har jag åsamkat en skada på simkortsläsaren så att den inte läser simkortet längre.

Eftersom jag har garanti kvar på telefonen gick jag ner till tre butiken. Där fick jag information om att jag skulle få ett kostnadsförslag för reperation samt att det skulle kosta 350:- kr även om jag tackade nej till detta. Jag frågade då säljaren vad han trodde det skulle kunna kosta. Han svarade max 700:-.

Jag valde då att skicka in telefonen. Nu har jag fått ett meddelande att det kostar mer att laga telefonen än att köpa en ny så jag har inte fått någotkostnadsförslag! De alternativen jag då har fått är att få tillbaka telefonen för 350:- alternativt inte få tillbaka den och ändå betala 150:-

Jag anser att jag har gett telefonen till tre för att få ett kostnadsförslag för reparation. Jag har också förstått att jag betalar 350:- för den servicen. Men jag hävdar att jag inte fått det jag betalat för, dvs ett kostnadsförslag!

Ett exempel skulle kunna vara att kostnaden är 5000:- för reparation alternativt en ny telefon för 4000:- i detta fall skulle jag kunna använda mig av min drulle försäkring och betala 1500:- i självrisk istället.

Till saken hör även att om jag googlar reparation för Ascend p6 så kan man hitta företag som reparerar simkortsläsaren för en relativt låg kostnad.

http://www.mytrendyphone.se/shop/huawei-ascend-p6-159789p.html

10. Moby

Moby Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    402

MINA ENHETER

Det är väl klart du ska ha ett kostnadsförslag! Kontakta servicestället direkt för jag antar att det är pajasarna i butiken som inte ger dig något svar?

11. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 361
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Kostnadsförslag utgår inte om det kostar mer att laga telefonen än vad den är värd. Du borde dock kunna få ut ett "kostnadsförslag" på vad det skulle kosta med en ny, som du sedan kan ta vidare till försäkringsbolaget. Tänk på att det ofta är rätt så rejäl värdeminskning på mobiltelefoner om man använder sig utav sin hemförsäkring. I många fall står de även för skrotningskostnaden om en sådan tillkommer.

Verkstäderna som återförsäljarna använder är ju de som kan ta ut högst kostnad för en reparation, det är ju till dem flest antal telefoner skickas. Sedan är de ju även godkända av tillverkarna, vilket gör att du behåller garantin. Skickar du in den till en tredjepartsverkstad ryker ju garantin. :)

Mitt bästa tips är att du kontaktar verkstaden direkt. Den är ju fristående från 3. Kontaktuppgifter ska finnas på inlämningskvittot.

Kostnadsförslagen kommuniceras alltid ut direkt från verkstaden. Inte via butiken.

12. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 450
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    3 har en bra deal på en iPhone 4s just nu. Är mest intresserad av abonnemanget. Men det är tyvärr surf i 3G. Men beror det på att iPhone 4s bara klarar av 3G? Om jag tar sim-kortet och stoppar in det i en 4g telefon, får jag 4g då?

13. jensaeriksson

jensaeriksson Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    63

MINA ENHETER

Jag kan ju tycka att eftersom det är till tre jag betalar 350:- så är det dem som ska tillhandahålla det jag betalat för. Jag ska väl inte behöva ringa verkstaden??

Det ska bli skönt med semester...

14. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Det är inte tre som reparera eller ens bestämmer dessa saker. Utan det är tillverkaren som givit verkstäderna riktlinjer att följa.

15. Hunter78

Hunter78 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Det är 3 som egentligen ska sköta kontakten med verkstaden pga kund betalar till 3. Om 3 sköter sitt jobb väl vill säga. Det är i 3s eget intresse att verkstaden gör ett bra och snabbt jobb utan att kunden ska behöva beblanda sig i processen. 3 är kundens motpart.

16. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 361
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Pengarna går till verkstaden. 3 är endast de som förmedlar betalningen. Är ju lättare att du betalar när du hämtar ut telefonen ön att du ska hålla på med en extra faktura eller betala innan telefonen skickas tillbaka. Tänk dig postförskott. Lite samma sak är det med verkstadskostnaden och sättet det fungerar med en vanlig service.

Oavsett om du lämnar in telefonen hos 3, Telia, Telenor eller Tele2 så skickas ju telefonen till en verkstad, där verkstaden tar ett beslut. Självklart kan du genom inlämningsstället kräva ett kostnadsförslag. Nu har ju verkstaden inte gjort exakt vad du önskade, eftersom man tog beslutet att det inte är värt att laga telefonen. Men om du ändå önskar ett kostnadsförslag så kan du ju besöka butiken och se till att dem ringer till verkstaden, om du inte har lust att göra det enkelt för dig och kontakta verkstaden själv direkt.

Absolut, det kan man tycka. 3 kan säkerligen tänka sig att kontakta verkstaden, men det leder ju till att det är en mellanhand till. Är ju lättare att kontakta verkstaden själv. Då får man ju svaret direkt, annars ska man kontakta 3 först och sedan ska dem i sin tur kontakta verkstaden. Eller så kan man göra det lätt för sig och ta kontakt med verkstaden själv direkt.

Det är i alla operatörers intresse att det går så snabbt och smidigt som möjligt med verkstaden. Men ibland blir det ju knas, då är det nästan alltid lättare att kunden själv kontaktar verkstaden för att reda ut det som krånglat till sig - om det inte är ett fel som begåtts från operatörens sida. Nu är det ju inte så, eftersom det är ett meddelande som kommit från verkstaden.

Jag jobbar med sådant dagligen med serviceärenden hos en annan operatör, så utifrån erfarenhet vet jag vad som är smidigast för kunden. Inlämningsstället kan absolut kontakta verkstaden, men som sagt drar det ut ytterligare lite på tiden. Kan tillägga att vi använder samma verkstad som 3.

Last edited: 16 jun 2015
  17. Rospigg

Rospigg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 170
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Kolla täckningskartan https://www.tre.se/tackningskarta , även om det ser bra ut där så kan du ligga i någon form av radioskugga, så kolla topografin !

Får man fråga i vilket område du har lantstället?

18. Kingson

Kingson Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    799
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Någon mer som har problem med 3-parts samtal ? Med operatören 3. Dom uppstår om du har tre, och ringer en part och sedan lägger till en tredje part så kommer dessa två som du har ringt upp och kopplat ihop till ett tre parts samtal att höra ett pip var 15 sekund. Här är en sida som jag har slängt ihop med massa fakta kring det. www.r1200rt.se :)

19. Sweden2

Sweden2 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Aldrig märkt på någon telefon, inte min gamla Xperia Z2 och inte min nuvarande Huawei Ascend Mate 7. Jobbigt läge..

20. Moby

Moby Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    402

MINA ENHETER

Det är en funktion i nätet. Fungerar precis likadant hos Telia tex. Det är för att påminna alla deltagare om att det finns fler på linjen så det går inte att stänga av. Ett förslag är väl att använda Skype eller Hangouts istället om du tycker pipen är för irriterande.