Jag har råkat ut för ett ärende som inte handlar om så mycket pengar utan mer om principiell betydelse.
Jag har haft en Huawei Ascend p6 från
Tre i ca ett år. Tyvärr har jag åsamkat en skada på simkortsläsaren så att den inte läser simkortet längre.
Eftersom jag har garanti kvar på telefonen gick jag ner till tre butiken. Där fick jag information om att jag skulle få ett kostnadsförslag för reperation samt att det skulle kosta 350:- kr även om jag tackade nej till detta. Jag frågade då säljaren vad han trodde det skulle kunna kosta. Han svarade max 700:-.
Jag valde då att skicka in telefonen. Nu har jag fått ett meddelande att det kostar mer att laga telefonen än att köpa en ny så jag har
inte fått någotkostnadsförslag! De alternativen jag då har fått är att få tillbaka telefonen för 350:- alternativt inte få tillbaka den och ändå betala 150:-
Jag anser att jag har gett telefonen till tre för att få ett kostnadsförslag för reparation. Jag har också förstått att jag betalar 350:- för den servicen. Men jag hävdar att jag inte fått det jag betalat för,
dvs ett kostnadsförslag!
Ett exempel skulle kunna vara att kostnaden är 5000:- för reparation alternativt en ny telefon för 4000:- i detta fall skulle jag kunna använda mig av min drulle försäkring och betala 1500:- i självrisk istället.
Till saken hör även att om jag googlar reparation för Ascend p6 så kan man hitta företag som reparerar simkortsläsaren för en relativt låg kostnad.
http://www.mytrendyphone.se/shop/huawei-ascend-p6-159789p.htmlClick to expand...