Tips: [Tre] Utbyggnad av mobilnätet

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av Cupcakes, 23 jul 2013.

1. Scaniaogge

Scaniaogge Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Låter klokt om bästa möjliga täckningen behövs :)

2. 6150

6150 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    3 105
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Ja, och bäst driftsäkerhet.

Scaniaogge gillar detta.
  3. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 379
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jan-Bertil gillar detta.
  4. 6150

6150 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    3 105
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
  5. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Verkar som det än så länge :(

6. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 379
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    I dagsläget ja. Man jobbar dock på att inom kort få igång det för bland annat Samsung-enheter också. :)

Jan-Bertil och 6150 gillar detta.
  7. 6150

6150 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    3 105
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Fast samtidigt så är det ett smart drag med WiFi-samtal från 3, då slipper dem lägga fokus på å bygga ut 3G & 4G näten... som nu kan ju en 3kund åka snålskjuts på t.ex en Teliakund som är snäll å aktiverar mobil hotspot.

Jaja, jag hinner nog inte testa denna funktion då mitt avtal snart löper ut hos 3 å jag redan har flyttat alla nummer från 3. Denna funktion har jag efterfrågat för länge sedan hos 3 då jag fortfarande främst använde 3 och saknade täckning på många platser, platser jag idag har täckning på med Telia, både 2G, 3G & 4G i Gävle bland annat, 3 saknar fortfarande täckning i källaren hos "päronen", fungerar mkt bra med Telia :D

Ja, alla operatörer fungerar olika bra för alla, men 3 har förlorat en bra betalande kund iaf i.o.m detta med täckningen och att de inte lyssnat, hade bara nätchefen Maria tagit tag i detta när jag påpekade denna möjlighet till WiFi-samtal så hade jag kanske varit kvar som kund idag, nu vill jag bara bort så fort som möjligt, Telia har fattat att folk vill ha täckning :-)
    (Och använda mobilen utomlands till samma pris som hemma).

8. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 379
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Wi-FI-samtal är något som alla operatörer bör aktivera, tycker jag. Oavsett hur pass bra operatören fungerar i övrigt, så finns det platser där operatören saknar eller har bristande täckning. Det gäller alla. Om man då kan erbjuda samtal ändå, fast via wi-fi så är det ett stort plus.

Wi-fi-samtal är ett komplement till mobilnätet, inget som gör att operatören i fråga slutar bygga ut nätet. Det handlar om att erbjuda ett nät med många olika möjligheter och att ligga i framkant vad gäller tekniken. LTE Advanced, VoLTE och Wi-fi-samtal är tre saker som bygger ett bra nät och ger mervärde för kunderna om det gör det enklare och ger en bättre tjänst.

Sen är det självklart viktigt att man väljer en operatör som erbjuder täckning på de platser man mest befinner sig.

6150, vi har förstått din syn på vad du tycker om 3 och Telia. Du får gärna presentera när Telia kommer med nya lösningar, men på en bra nivå. Just nu består många av dina inlägg i att 3 är värdelöst och Telia är bäst för att de har täckning där DU befinner dig och för att de erbjuder fri roaming på de ställen du befinner dig. :)

SirHejsan, Jan-Bertil, Moby och 1 annan gillar detta.
  9. 6150

6150 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    3 105
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Ja, Wi-Fi-samtal bör alla operatörer aktivera då täckningen alltid varierar beroende på vart man befinner sig, men då bör det ju även fungera utomlands kan jag tycka.
    Det gör Wi-Fi-samtal inte hos 3 idag, kan det ha å göra med roamingintäkter som skulle gått förlorade ? För varför lägga in en spärr mot att använda Wi-Fi-samtal utomlands ? Eller är det begränsningar i tekniken ?
    Gör det möjligt med utlandssamtal å jag tror de flesta kunder ser det som ett stort plus att komma runt roamingavgiften i t.ex Thailand eller vart de nu åker, speciellt då lokala kontantkort ej fungerar i 3's operatörslåsta mobiler.

Sedan så erbjuder ju Telia, precis som 3 LTE-A på en hel del platser, samt så har Telia VoLTE på gång. Att Telia inte aktiverat Wi-Fi-samtal ännu kan ju ha å göra med att Telia redan idag har ett mkt starkt nät.

Bygger 3 ens ut sitt nät ? Om de gör det, varför är det då så tysta om det ? Skäms dem över att inte kunna bygga ut i samma takt som de övriga ? Har de inte råd ? Varför alla dessa hål i 4G nätet, varför inte mer sammanhängande nät ?

Många frågor, men blir ju så då 3 inte själva berättar.

Telia är väl den operatör som är mest öppen angående sin nätutbyggnad, se bara utbyggnadskartan, där har de övriga operatörerna något att ta efter, fast huvudsaken att de berättar att de bygger ut, t.ex så har Telia skitdålig kapacitet på 4G i Valbo köpcentrum strax utanför Gävle, men inte gnölar å gnäller jag för det, för jag kan enkelt se på Telias hemsida att utbyggnad är planerad och att det då blir bättre, sedan är jag inte där så ofta så att det drabbar mig, går fortfarande fint att streama musik / radio då jag är där.

3 har ju Sveriges minsta 4G nät samt minsta täckning även om man ser till 3G, inte ens 4G täckning i flera stora norrlandsstäder. Dessutom saknar 3 täckning mellan flera städer / större orter i norra Sverige.

Du, Cupcakes som gillar 3, vet du varför 3 inte satsar mer på nätutbyggnad så som de övriga operatörerna ?
    Tele2 & Telenor har ju som mål att täcka 90 % av Sverige med 2G & 4G, det tycker jag är ett bra mål då man bör kunna använda sin mobil i stort sett hela Sverige. De 10 % (land)yta (8 % för Telia) som återstår är ju oekonomiskt att bygga ut i, och dessutom dyrt och till viss del omöjligt, så det förstår jag att man inte gör, där borde staten på något sätt kunna gå in istället och bygga så operatörerna får hyra in sig om de vill erbjuda sina tjänster i aktuellt område.
    Staten skulle kunna stå för master och teknikbodar samt se till att strömförsörjning finns, gärna svartfiber också.

Eller så lägger staten in täckningskrav i samband med budgivningen på frekvenser, så bötesbeloppet överstiger kostnaden för att bygga ut olönsamna master.

Ja, 3 är enligt mig värdelöst, speciellt vid jämförelse med vad Telia kan erbjuda.
    Ja, Telia är för mig (och faktiskt för många andra) den bästa operatören då de har störst nät och fri roaming, andra kanske tycker Telia är bäst av någon helt annan orsak. Någon annan tycker att 3 är bäst något.

DU får det att låta som om det bara är jag som drar nytta av Telias unika täckning och Telias fria roaming, men det är ju inte bara jag som har glädje & nytta av den, många kollegor har insett hur smidigt det är med fri roaming t.ex och bytt till Telia. En kompis bytte till Telia, från 3 och killen på 3's uppsägningsavdelning försökte inte ens kontra med något bättre erbjudande då kompisen klagade över dålig täckning.

I många av dina inlägg så framhäver ju du 3 som den mer perfekta / bättre operatören... då får väl jag berätta hur bra Telia fungerar för mig och hur dåligt 3 fungerar ?

Sedan att presentera nyheter / nya lösningar från Telia så är du nog bättre på det, då du jobbar på Telia och bör på så vis få informationen snabbare än mig.
    Något jag tycker är märkligt är att du är sådant fanboy* till 3, när du jobbar hos en konkurrent...

Sedan har jag all rätt att kritisera 3 & avråda folk från att bli kund hos dem, även att hjälpa folk att byta till en annan operatör, 3 har behandlat mig illa och får skylla sig själva. En bra ursäkt skulle kunna vara att de löser ut mitt abonnemang jag har hos dem så jag slipper dras med det till oktober.

* utan negativ ton, peace [emoji106]

10. Moby

Moby Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    402

MINA ENHETER

Låter som en smart grej med WiFi samtal. Kul att Tre är med och utmanar de andra igen så vi kunder får det bättre! Jag har tyvärr Telia på jobbtelefonen och ironiskt nog funkar det dåligt på kontoret med dåligt ljud och brutna samtal och WiFi samtal hade ju löst det! Nya hus byggs ju också så pass isolerade att de avskärmar radiovågor. I ett nytt bostadsområde i Lambohov, Linköping så kan man inte ringa inomhus med någon operatör. Så hoppas de andra följer efter nu!

Jan-Bertil och Cupcakes gillar detta.
  11. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 910
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag har WiFi-telefoni med min amerikanska operatör (T Mobile) och i deras fall ligger det i mjukvaran i deras TM-märka mobiler (jag har t.ex. deras version av LG2). Skulle kunna tänka mig att Tre utvecklar något liknande för de mobiler som de själv säljer med Tre-märkning. Om det inte är på gång i kommande Android-OS.

12. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Bor du i USA?

13. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 450
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Oops, detta hamnade i fel tråd. Ska vara i 3 tråden.

Efter ca tio år som kund erbjöds jag 50kr i rabatt/mån om jag band upp mig på nytt. Har någon lyckats med mer rabatt?

Detta var för abonnemang samt ny telefon.

Last edited: 24 mar 2016
  14. Asawi

Mottagna gillanden:
    4 910
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Bor i Sverige men är en del i USA och har amerikanskt mobilnummer. I och med att jag har WiFi-calling kan jag både ringa och ta emot samtal precis om om jag vore i USA. Så skulle jag vilja ha det med mitt svenska nummer också och hoppas att fler följer Tre.

15. Hunter78

Hunter78 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Om 3 Sverige lanserar samma som det har i 3 DK med 3Likehome så ringer du gratis i USA då behöver man inte WiFi calling.

16. Asawi

Mottagna gillanden:
    4 910
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Låter ju kanon. Men Tre har dessvärre rätt dålig täckning i de glesbygdsområden jag befinner mig i rätt mycket så de är inte ett alternativ för mig. Och än finns ju inte heller 3LikeHome i SVerige. Icke desto mindre en intressant lösning!

6150 gillar detta.
  17. Hunter78

Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    För min del är det kanon att WiFi Calling pga att jag har iphone så det löser en del av mina problem där jag inte har täckning. Däremot finns det nästan alltid WiFi, Så i Princip nu kan jag ringa nästan överallt, förutom i urskogen.

Jan-Bertil gillar detta.
  18. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Ja, men det där med att ringa gratis i USA med 3 DK/UK gäller ju bara till DK/UK nummer, inte till USA nummer i sej :)

19. rejsare

rejsare Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

3 Dk har faktiskt fria samtal även lokalt i de länder de har fri roaming avtal med. Alla mina danska kollegor med 3 Dk fick sms för cirka en månaden sen att de ringer fritt även innom landet de besöker..

3 Dk har en jäkla fin deal helt klart, det verkar dock som de köpt mindre kapcatitet hos dem de har roaming hos bandbredden är runt 1m/b s något som duger för vanlig surf..

Jag tröttnade dock på 3 och gick till telia för en bättre helhet och inte dyrare abbonemang.. 349kr fri samtal och 10gb data hos 3, Telia 399kr (50kr) familjerabatt alltså 349 kr hos telia med..12 gb data surfpott och fri roaming i norden samt bättre surfpaket än 3 Sverige i europa & världen...
    Även Telia Wifi

Sparade dock på ett data abbonemang hos 3 i hop om en bättre roaming deal innom de närmsta..

Spänd förväntan om vilken operatör som hinner först med fri roaming.

6150 gillar detta.
  20. Hunter78

Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Jag tror och hoppas det blir 3 för jag har mobilt bredband 100GB för 149kr som jag gärna vill använda i Europa nu när man reser mer till kontinenten!

Jan-Bertil och rejsare gillar detta.