TRÖTT PÅ ATT TRÅDAR STÄNGS!!!!

Diskussion i 'Sajtrelaterat - hjälp och förslag' startad av TheEdge, 7 maj 2012.

1. TheEdge

TheEdge Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Hej!

Jag la nyligen upp en tråd angående NFC tillbehör till HTC One X som stängdes av en moderator!

JOOO jag vet att det finns en tillbehörstråd men ärligt? Vilka vanliga människor har tid att läsa igenom 637st (förtilfället) svar för att KANSKE hitta något om det just jag är ute efter??

Sen till nästa problem.....om man ställer en fråga i den tråden och försöker följa svaret via email notifikeringas så får man tusen mail om fan och hans moster som man inte är intresserad av!

NI GÖR DET INTE LÄTT FÖR OSS ANVÄNDARE!

Vill ni ha in vanligt folk i detta forum som inte orkar läsa 637 inlägg för att få reda på en liten sak om just det skyddet som de planerat att köpa så måste ni nog ändra upplägget!

Varför inte lägga till ett underforum på varje telefonmodell som handlar om tillbehöver så man kan diskutera olika sorters prylar i olika trådar!?

Förstår ni inte själva hur trassligt det blir att försöka hitta informationen man är ute efter?

Jag kan inte tro att jag är ensam om att tycka detta!

Jag hänger rätt mycket på detta forum för att hålla mig uppdaterad och få hjälp och ibland ge hjälp men tycker på sistone att ni börjar peka lite för mycket med hela handen och stänga trådar och styra och ställa.

Och ja......jag vet att det finns en sök funktion som jag alltid försöker använda innan jag lägger upp något men vi kan väl alla enas om att den inte är direkt ultimat!

Förlåt om jag låter bitter men tycker verkligen att detta börjar bli ett problem.

Vill ni ha ett forum för bara nördar (nördar=med positiv klang) som orkar läsa över 600 inlägg för att hitta det som de är ute efter eller vill ni även ha hit vanligt folk som ledsnar om de inte hittar informationen inom några minuter?

Om ni börjar gå mot det första förslaget så är jag övertygad om att ni kommer att förlora besökare framöver!

mvh

Tommy alias Edge

PS: Vore väldigt intressant med en debatt i detta ämne!

2. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

sökfunktionen på detta forumet är ungefär lika effektiv som att rensa en abborre med en handgranat... antar att det dessutom är "standard-söken" som ingår i forumapplikationen...
    inte bra mao ;)

TheEdge gillar detta.
  3. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

Det är ingen som räknar med att du ska lusläsa tråden och för den delen ingen som kommer att ryta till om du ställer en fråga som redan har besvarats i tråden. De klistrade NFC-trådarna i "Allmänt" finns där av en enkel anledning: för att nå ut till en större publik. NFC är inte längre en Nexusspecifik teknik.

Knappast praktiskt genomförbart. Jag hoppas du förstår merarbetet detta skulle medföra. För att inte tala om antalet redundanta trådar som skulle uppkomma.

"Trassligt" eller inte. Du kan inte räkna med att få allt serverat på ett silverfat. Och jag kan hålla med om att vBulletins sökfunktion är inte mycket att hänga i granen, men den Googleanpassade sökrutan fungerar ypperligt. Nyttja den.

Jonsson gillar detta.
  4. MadMuffin

MadMuffin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Man kan välja att inte få ett e-epostmeddelande vid nytt inlägg i Meddelandetyp -> Inget e-postmeddelande.

Bredvid "Ämnesverktyg" finner du "Sök i det här ämnet". Det man skulle kunna göra är att man skriver en liten grundläggande guide för hur man söker med sökfunktionen. Detta anses vara en självklarighet för de flesta men de som inte är vana med att använda sökfunrktionen måste få chansen att få lära sig att använda den.

Ju mer forumer utökas med forum/underforum desto mer jobb blir det för forumets moderatorer. Och det är inte bara att skaffa fler moderatorer eftersom att:

Länk till inlägget: http://bit.ly/IPCjEj

Som jag nämnde ovan om att söka i ämnet eller det andra alternativet att söka med Google Search.

5. CptChernobyl

CptChernobyl Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Bli medlem eller för att visa innehållet!

Kul sammanträffande! Jag såg precis din trådstart i HOX forumet och reagerade lite likadant. Det jag tycker Swedroid faller efter lite på är hur TS alt. moderatorerna inte följer upp större trådar som t.ex tillbehörstrådar och dylikt. När en tråd börjar innehålla mycket länkar och info så skall man enligt god sed samla dessa länkar och kategorisera dom i första inlägget. Hurvida det är TS eller moderatorer som skall göra detta tänker jag inte diskutera men jag hade gladeligen sorterat mina trådar om så var fallet.

TheEdge gillar detta.
  6. TheEdge

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

1. Känns inte alls effektivt att samla allt som har med tillbehör i en enda stor slask tråd. Madmuffin: Jo jag vet att man inte behöver få email, men detta är ju en väldigt bra feature men i dessa trådar så fallerar det komplett.

2. Jo jag vet att NFC inte är HOX specifikt! MEN!! (läses som Tony Erwing) det är väl iaf specifikt hur man ställer in funktionerna?? T ex så har ju Sony Experia S ett helt gränssnitt för detta. Hur funkar detta för min HOX? var min fråga! Rätt befogad under HOX forumet tycker iaf jag.

**

1. Vad skulle vara så avancerat med att ha dessa underforum:

* Allmänt
    * Rom
    * Tillbehör

Mycket av diskussionerna handlar ju om tillbehör varför inte få ordning ibland dem.

2. Vad menar du med redundanta?

Om du menar att det skulle finnas flera trådar med snarlika innehåll fast gällande olika telefoner så är väl detta inget problem eftersom när man söker så ser man ju klart och tydligt i vilket forum svaret ligger.....eller?

"allt serverat på ett silverfat"

Förlåt men jag tycker nog detta var ett rätt drygt svar när jag försöker ge er feedback!

Som du/ni ser så är det ju även andra som tycker likadant. Jag misstänker även att om denna diskussion låg i en mer besökt forum avdelning så hade fler tyckt till om detta.

mvh

Edge

7. Kurt

Kurt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    128
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM
    Du behöver inte läsa igenom alla trådar, det räcker med att kolla under "nya inlägg" så bör NFC stå med i någon av rubriknamnen.
    Eller menar du att det ska finnas en tråd i varje forum för de telefoner som NFC funkar på? Fast att det fungerar på samma sätt.

Sökfunktionen har jag aldrig haft problem med. Kanske är det bristande kompetens hos användarna? (Som inte ens kan söka..? Kom igen).

En sak till. Många trådar blir låsta? Näää va tycker moderatorerna har bra koll på situationen.
    Kolla forumet "flashback.org" så kan vi sedan diskutera hur det ser ut med den saken.
    (OBS att man måste vara 18 för att kunna fixa konto så det är väl kört.. Men du kan ju kolla iallafall :))

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

Hampa_D gillar detta.
  8. TheEdge

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Huhh verkar inte riktigt som du läst mina inlägg!

Ja du jag känner till Flashback och vi måste nog säga att det forumet är liiiite större än swedroid och för övrigt har väl det inget att göra med det vi diskuterar här.

mvh

Edge 36 år gammal!

9. Madeli

Madeli Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    722

MINA ENHETER

Jag tycker för lite trådar stängs. Menar inte att just denna tråd skulle stängas, men det finns massor av trådar om samma saker.

Det måste vara väldigt svårt som moderator att ha koll på detta... Tycker även jag att det behövs fler mods. Vet inte hur det är nu, men det borde delas upp mellan modsen att ansvara för vissa forum. Men det kanske redan är så....?

Sen är modsen inte mer än människor heller... Dvs även en mod kan göra misstag ;)

*Tapatalk*

10. Kurt

Kurt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    128
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM
    Tycker jag besvarade det du skrev ganska bra, lite spydigt kanske så jag får väl lugna ner mig lite.
    (Flashback har inget med saken att göra men ville jämföra mot något.)

Du ville ha igång en debatt och jag kan bidra med vad jag tycker.
    × Tycker det är lätt att hitta trådarna jag söker efter.
    × Har inga problem med sökfunktionen.
    × Tycker precis som Madeli skriver att för få trådar låses.

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

11. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

Den naturliga följden av att utöka antalet forumsektioner är att det lätt blir oöverskådligt och svårnavigerat. För att inte tala om merarbetet en sådan förändring skulle komma att medföra. Problemet är att det i ditt fall rörde sig om tillbehör som på intet sätt är One X-specifika. Du efterfrågade tillbehör som även är aktuella för andra NFC-bestyckade enheter, så det finns ingen anledning att tillåta en mängd trådar som alla behandlar samma sak utspridda över forumet. Än bättre vore om dessa placerades i en mer allmän sektion så att de kan nå ut till en större publik och inte bara ägare till One X, vilket är precis det vi har valt att göra. (De klistrade trådarna i "Allmänt" flyttade jag för övrigt från Galaxy Nexus-sektionen för bara någon vecka sedan av ovan anledning - med Xperia S och One X intåg på marknaden var det inte längre den enda enhet med NFC inbyggt.)

Vilka hörlurar man bör köpa till sin One X hör inte hemma i One X-sektionen. NFC-tillbehör likaså. Skal däremot. Och dockningsstationer. Ja, du förstår nog var jag vill komma.

Hur man ställer in funktionerna görs via tredjepartsappar, och sådana frågor hör för den delen inte heller hemma i One X-sektionen.

Last edited: 9 maj 2012
  12. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Du kan använda sökfunktionen, både forumets och google.

Så istället för en tjock tråd vill du ha 500 trådar (gissad siffra baserat på att många fler ställer frågor än som får svar) som bara har ett inlägg? Då måste du ju också scrolla och gå in på massa nya sidor.

13. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 228

MINA ENHETER

Tänk om protokollet var öppet och det gick att skriva klienter till forumet. Då skulle det gå att anpassa klienterna efter smak istället för att alla skall tvingas till samma stil.

14. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Jag är moderator på ett Ubuntuforum, det blir lätt rörigt och svårnavigerat om där finns för många grupper och undergrupper.
    Jag förstår båda sidorna av åsikter i detta ämne.