TrueCaller - Nummerpresentatör

Diskussion i 'Applikationer' startad av mamedi, 24 sept 2009.

?

Vad anser du är ett rimligt pris för denna typ av app?

Poll closed 26 okt 2010.
  1. 49 KR

    6 röst(er)
    10,7%
  2. 39 KR

    4 röst(er)
    7,1%
  3. 29 KR

    31 röst(er)
    55,4%
  4. Gratis

    15 röst(er)
    26,8%
  1. Kamran

    Kamran Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2015
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    Samsung A5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    Samsung A5
    ROM:
    5.0
    Telefon 2:
    Nokia Lumia 1320
    ROM:
    Standard
    Telefon 3:
    Samsung S4 - limited edition
    ROM:
    Standard mjukvara, Kitkat 4.42
    Info:
    Truecaller och Truedialer
    Platta:
    Nexus 10
    ROM:
    Standard mjukvara
    Övrigt:
    LG Watch, Android Wear!!
    Hej,

    Vi erbjuder mer än bara nummerupplysning app och för endast 0 kronor. Våra avsikter är självklart inte att stänga ut användarna men detta är vad krävs för att t.ex spara en person som identifierats av Truecaller. Hittar vi ett nummer åt dig och du vill spara det direkt utan att fylla i uppgifterna själv så krävs detta.

    Igen, vi gör aldrig din telefonbok sökbar när du laddar ner appen från Google play.

    Så varför ska man fortsätta med oss?
    1. Vi har avancerade block funktioner där du kan blockera landskoder, nummer som start med, nummer som innehåller och nummer som slutar med.
    2. Få tillgång till officiella top spam filtret som uppdateras varje dag.
    3. Blockera nummer utan att behöva spara i sin telefonbok.
    4. Blockera hemliga nummer.
    5. Få en global nummerupplysning app som även varnar när bedragare från utlandet ringer.

    Med vänliga hälsningar,
    Kamran
     
  2. Lidback

    Lidback Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    2 420
    Mottagna gillanden:
    503

    MINA ENHETER

    Kort och gott så var svaret generellt och inte specifikt i min frågeställning, om man bara använder Truecaller som en nummerupplysning under "Så varför ska man fortsätta med oss?".

    Jag förstår varför ni gör som ni gör. Det är skitbra, ur Er synvinkel som företag att expandera/vidga områden. Tråkigt bara att "vi små" tar smällen och blir precis i praktiken utelåsta från appen. "Ger ni inte oss det vi vill ha, så får du gå nån annanstans, för då vägrar vi släppa in dig".

    Och det är precis vad jag personligen tänker göra nu, gå vidare till någon annan med nummerupplysning vilket är det enda jag är ute efter.

    Jag kanske låter lite hård i tonen, det är inget personligt. Bara att jag blir rent irriterad helt enkelt som användare. Du ska ha en stor eloge för att du är aktiv här. Tidigare har jag fått bra svar från dig när man ställt frågor i denna tråd, vilket har varit toppen.

    Men i denna post där jag citerar dig så lyckades du bara kringgå min specifika fråga, med generella svar och information.

    Jag kan bara konstatera att i mitt specifika fall med mina behov med enbart nummerupplysning så blir det att plocka bort Truecaller och installera hitta.se eller eniro-appen. Utan att behöva dela med mig av min kontaktbok där adresser, tel.nr, namn & mailadresser är listade.
     
    humble gillar detta.
  3. Kamran

    Kamran Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2015
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    Samsung A5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    Samsung A5
    ROM:
    5.0
    Telefon 2:
    Nokia Lumia 1320
    ROM:
    Standard
    Telefon 3:
    Samsung S4 - limited edition
    ROM:
    Standard mjukvara, Kitkat 4.42
    Info:
    Truecaller och Truedialer
    Platta:
    Nexus 10
    ROM:
    Standard mjukvara
    Övrigt:
    LG Watch, Android Wear!!
    Hej igen,

    Tack för snabbt svar. Du kan fortfarande använda appen som bara nummerupplysning, fungerar precis likadant som förut och att du ger oss godkännande att hantera kontakter betyder inte att vi gör din telefonbok sökbar, som jag tidigare förklarat. Det är enbart för att du ska kunna använda alla funktioner i Truecaller.

    Det är förståeligt att vissa inte är helt sålda med att använda våran dialer som standard då många är vana vid deras original dialer.

    Jag uppskattar dina eloger och förstår din poäng och jag ska absolut föra din feedback vidare.

    Jag kan prata för hela företaget när jag säger att vi är ett transparent företag som svarar på alla frågor och försöker inte kringgå något. Med det sagt, har du andra frågor eller funderingar så är det bara att hojta till så ska jag se till att svara så fort som möjligt.

    Tills dess så önskar jag dig en trevlig dag.

    Mvh,
    Kamran
     
    bernard gillar detta.
  4. Lidback

    Lidback Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    2 420
    Mottagna gillanden:
    503

    MINA ENHETER

    Jag tror vi förstår varandra i frågan, men i dagsläget har olika ståndpunkter bara.
    Tyvärr ser jag ingen anledning att ge godkännande till min kontaktbok för det ändamål jag vill använda Truecaller till, dvs enbart en nummerupplysning vid inkommande samtal. Spelar ingen roll om min info blir sökbart eller ej. Är bara inte motiverat med att godkänna det med tanke på vad jag använder TC till. Godkänner jag inte det, så får man inte tillgång till appen.

    Kort och gott: För min del, varför godkänna access till något som inte behöver access för den funktion jag enbart skall använda?

    Enklast i min mening hade självfallet varit att inaktivera alla funktioner som behöver access till kontaktboken - om man inte godkänner denna access vid förfrågan. Men ha tillgång till övriga funktioner. Som jag tidigare sa, så förstår jag det ur företagandets syn. Men inte denna syn som användare.

    Men passar på att önska dig/Er lycka till i framtiden. Tyvärr blir det iaf utan mig som användare.

    Ha en fortsatt fin dag!
     
  5. Geggan

    Geggan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    290
    Mottagna gillanden:
    159

    MINA ENHETER

    Nu har jag avinstallerat appen och kommer inte ihåg exakt vad som avsågs men det var i något sammanhang med inställningarna för att INTE få aviseringar som man var tvungen att ge rättighet till Truecaller.

    Du skriver att det är spamfilter och blockera nummer osv som gör appen bra.
    Den app som på slutet gav mig mest spam var Truecaller i form av notiser om uppdateringar trots att jag stängt av det i inställningarna och notiser om missade samtal även om jag stängt av även denna funktionen i inställningarna.
     
  6. Kamran

    Kamran Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2015
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    Samsung A5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    Samsung A5
    ROM:
    5.0
    Telefon 2:
    Nokia Lumia 1320
    ROM:
    Standard
    Telefon 3:
    Samsung S4 - limited edition
    ROM:
    Standard mjukvara, Kitkat 4.42
    Info:
    Truecaller och Truedialer
    Platta:
    Nexus 10
    ROM:
    Standard mjukvara
    Övrigt:
    LG Watch, Android Wear!!
    @Geggan@Geggan,

    Hej!

    Om du inte vill ha aviseringar från Truecaller så behöver du bara stänga av "Meddelande om Missade samtal" i appens Allmänna inställningarna. Notera att det inte går att stänga av detta om du gett Truecaller tillgång till aviseringar, stäng av den och sen avaktivera.

    Angående notisar om tillgängliga uppdateringar för appar så går det att stänga av via Google play.

    Hur som helst så önskar jag er en fortsatt trevlig dag och ni hittar mig på Swedroid eller på Truecallers [email protected] om ni har andra frågor eller funderingar.

    Ha de gott!
    Kamran
     
  7. rkoo

    rkoo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2010
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    38
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Vill bara slänga in att efter uppdateringarna där dubbla notiser om missade samtal åtgärdades är jag en nöjd användare igen. Även om jag också endast är ute efter grundfunktionen nr-presentation och inget annat.

    Mitt tips till TC är:
    1. Släpp en lite-variant av appen som inte kräver tillgång till icke nödvändiga rättigheter. Dvs endast nr-pres funkar och inget annat.
    2. Släpp en multisuperduperapp, liknande dagens app, där ni bakar in allt ni själva tycker är toppen att erbjuda. Även då den enkla funktionen att spara nya nr till telefonboken. Men gör ändå inte alla funktioner påtvingade utan låt användarna kunna stänga av ej önskade funktioner. Lite som idag alltså där man faktiskt inte måste använda er dialer även om man gärna vill ha er mer avancerade nr-pres med sparfunktion.
     
    BennyB, Lidback och jnsson gillar detta.
  8. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Bra förslag!
    Jag kan dessutom tänka mig att betala, till och med som en prenumerationstjänst men då ska appen vara riktigt slimmad och anpassningsbar och endast erbjuda en riktigt bra nummerpresentatör. Inga popups, aviseringar mm utan bara en ruta vid inkommande samtal om personen inte finns i telefonboken. Enkelt va? :)
     
    humble gillar detta.
  9. rkoo

    rkoo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2010
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    38
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Jag höll faktiskt på att skriva att jag själv skulle vara beredd att betala för en väl fungerande och ren sådan app men ville inte ge dem idéer.
    Hmm... Jag har ju faktiskt betalat för TC, 30 kr har jag för mig för premiumversionen, innan den försvann från playbutiken.
     
  10. Axan

    Axan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    1 525
    Mottagna gillanden:
    568
    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max
    Det var någon som nämnde Eniro och hitta, men vad jag kan se vill dem apparna också ha tillgång till telefonboken. Utan tillgång fungerar inte funktionen nummerpresentatör, eller jag missat något?
     
  11. Jungmar

    Jungmar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2013
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    32
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Lenovo P12 12,7"
    @Kamran@Kamran

     
  12. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    App-tillverkare som stoppar in mer och mer funktionalitet utan att ha koll på om användarna efterfrågar den skjuter sig själva i foten.

    Jag har mer än en gång avinstallerat en app eftersom det blev mer och mer finesser jag inte var intresserad av. Det verkar som det inte kommer dröja länge innan jag avinstallerar Truecaller med tanke på utvecklingen.

    Jag är inte det minsta intresserad av att spara ner de som ringer mig som kontakt, jag är inte det minsta intresserad av att ha ännu en dialer.
     
    mr_tompe och dalton gillar detta.
  13. humble

    humble Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2010
    Inlägg:
    265
    Mottagna gillanden:
    49
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s8
    Ja toppen att det gick att fixa med dubbla notifikationer och dialern. MEN jag har fortfarande irriterande siffra ovanpå appen när jag är bland programmen.
     
  14. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Hur vore det om ni kunde ta bort mitt hemliga nummer någon gång? Jag har försökt kontakta Er utan svar ganska länge nu. Kanske dags att anmäla Er?
     
    chraist, mr_tompe och dalton gillar detta.
  15. pappageek

    pappageek Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    71
    Telefon:
    Google Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 4a
    Har du testat https://www.truecaller.com/sv/unlist ?
    Fungerade fint för mig.
     
  16. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Så nu har även frun tröttnat på allt extra som trycks in i appen. Hon vill som många andra redan nämnt tidigare, BARA visa numret som ringer och till vad/vem det tillhör. Jag själv lämnade redan för 3-4 år sen då behörigheten appen krävde redan då var stora frågetecken till vad den skulle utföra.

    Att bara ge ifrån sig all privat information gratis till ett företag som ni inte vet ett dugg om vad de gör med informationen. Uppmanar er att titta igenom behörigheterna appen kräver och fundera vad den faktiskt behöver.

    Tänker inte ta denna diskussionen igen men vill snällt uppmana er som faktiskt använder appen på vad ni ger ifrån er. Som med @Hund@Hund har jag flera bekanta med hemligt / skyddat nummer som absolut inte vill kunna bli listad av olika anledningar.


    Skickat från min Nexus 6
     
    Travolta gillar detta.
  17. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
  18. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Nope. Jag finns fortfarande kvar. Vem vänder man sig till om man vill anmäla Truecaller?
     
  19. Cygnus

    Cygnus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    888
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Hela idéen bygger ju på att appen tar numret ifrån användarens kontakter. Det är ju därför man får träff på allt och Truecaller är en sån grym app. Sen kommer det alltid finnas klagare som dig. Varför laddade du ens ner appen från första början? Om du nu har flera bekanta med hemligt nummer så får ju DU vara mer försiktig med vilka appar du laddar ner. Truecaller har fungerat så här från första början så skyll inte på dem. Du har en skyldighet att ha koll på hur du använder din telefon. Punkt slut
     
  20. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Låt mig citera
    Källa: https://truecaller.desk.com/custome...345371-is-my-phonebook-shared-to-other-users-

    Så nej telefonboken delas inte idag men var en av anledningarna till att jag lämnade förut då fallet var det motsatta om jag inte minns helt fel. Att telefonboken inte delas bekräftas även på länken här;
    https://swedroid.se/forum/index.php?posts/1882714
    Så hur TC hittar allt och alla kan du börja fundera på om nu detta är sant som de själva skriver.

    Jag har som sagt inte någon avsikt att ta diskussionen vidare utan ville endast öppna ögonen för de som är frågande till behörigheten appen har / har haft.

    Ha ett fortsatt bra dag [emoji2]




    Skickat från min Nexus 6