Fråga: Tryckskador på flera miljoner SGS2-skärmar?

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Kalohux, 6 nov 2011.

1. Tråget

Tråget Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Du är ju skeptisk mot det vi säger, vilket i mina öron/ögon betyder att du ändra anser att vi hittar på eller ljuger!?! Eller hur menar du egentligen?

2. iptilldroid

iptilldroid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

En kompis sa att han inte hade några fel på skärmen men när jag titta på den såg jag tydligt tryckskador men han ser dem inte.
    Så kan va hur man ser eller inte ser.:)

Sent from my HTC Sensation XL with Beats Audio X315e using Tapatalk

3. Janne303

Janne303 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    501
    Operatör:
    Comviq / Halebop / Fello
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq / Halebop / Fello
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 IV
    Tagga ner lite nu va alla... Jul damnit :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

4. Tjomp

Tjomp Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jag bryr mej inte så mkt om tråden men måste bara lägga in att de va roligt att höra att vissa sitter instängda i en kolsvart garderob o tittar på en svart skärm på mobilen nu i juletider o allt. Detta visar verkligen hur olika vi människor är ;))

5. 2l8

2l8 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    185

MINA ENHETER

Jag var nykter och jag tror du såg komprimeringsartefakter....

6. reidar

reidar Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag upplever precis samma problem och det är _inte_ komprimeringsartefakter. De skulle t.ex. inte vara på samma ställe hela tiden. Däremot upplever jag en liten förbättring när jag använder Screen Filter.

Och jag kan verkligen inte förstå varför skärmen inte är helt svart när den visar en svart bild. Min skärm blir ljusgrå med svarta fläckar.

7. 2l8

2l8 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    185

MINA ENHETER

OK må så vara, men varför lägga energi på det? Inte speciellt ofta man har svart bakgrund och helt nedsläckt iallafall! Nu ska jag inte provocera mer i denna pixelpeepande tråd..

Last edited: 26 dec 2011
  8. iptilldroid

iptilldroid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Haha nej men kanske va innan jul ;-)
    nu sitter jag i soffan tittar på film med familjen och lite reklam gör att man får tid över hehe
    Ville bara lägga in att det inte är så tydligt alltid.
    Jag skulle utan problem kunna leva med den telefonen är det inte värre en det jag såg så.

IP

Sent from my HTC Sensation XL with Beats Audio X315e using Tapatalk

9. moparlinke

moparlinke Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    642

MINA ENHETER

Testade med en helsvart bakgrund instängd i en "toalett" utan fönster med ljusstyrka på hälften.

Då är skärmen lite grå och svarta prickar men så fort knäpparna lyser ser de kolsvart ut.
    Så för mig är detta ett ickeproblem.

Den här skärmen är verkligen sjukt bra.
    Finns ingen som kommer i närheten.
    Prova en valfri annan skärm.
    Tjejen har en sensation xl eller vad den heter och den är askgrå i ett rum med full belysning?

Aldrig sett minsta problem med Sgs2 skärmen vid användning.
    Surfar varje kväll innan jag somnar och ser även serier.

Men som sagt så krävs de typ ingenting för att de ska se svart ut.

Sitter inte å tittar på helt svarta bilder i kolsvart rum.

10. Kalohux

Kalohux Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag klipper och klistrar lite från wiki för att reda ut det åt dig.

1. Skepticism, scepticism, skeptiker, sceptiker från det grekiska ordet "skeptikoi" som betyder sökare eller frågare. Begreppet används på olika sätt inom filosofi, religion och vetenskap som inte ska blandas ihop med varandra.

2. Lögn, En lögn är en oriktig utsaga som uttalas såsom varande sann, med avsikt att få dem som tar del av utsagan att anta dess riktighet trots att den som uttalar den vet att den är osann. En lögnare är en person som tidigare ljugit eller tenderar att ljuga ofta, även när det inte är nödvändigt. Mytomani är en form av tvångsmässigt ljugande.

I dom allra flesta fall när man misstänker att någon ljuger, så säger man just det, "jag tror att du/ni ljuger".

Om man däremot misstänker att någon att någon inte har full koll på en sak så säger man att man är skeptisk.

Här har vi alltså två olika begrepp, lögn och skepticism, vilka inte ska blandas ihop med varandra.

Dom allra flesta människor säger exakt det dom menar på internetforum, då behovet av sociala koder, såsom, Tolkning (semantik), som är ett begrepp inom semantiken där ett ord eller uttrycks betydelse av sammanhanget (kontexten) begränsas till en delmängd av möjliga betydelser. Tolkningen är en central aspekt av den hermeneutiska rörelsen.

Nu finns det ju alla sorters människor och vissa ska tolka precis allt man säger och få det till något helt annat, jag tillhör dock inte en av dom, om du har ytterligare funderingar eller känner att du mår dåligt över något annat så råder jag dig att söka upp en psykolog eller psykiatriker.

För att knyta ihop det hela så kan jag avsluta med att säga att jag inte tror att någon ljuger, utom möjligtvis du då.
    Jag är helt övertygad om att det finns en liten procent ägare med en perfekt kalibrerad skärm, en större procent som saknar förmågan att upptäcka defekten på grund av optiska orsaker i ögonlinsen.
    Om någon ljuger så är du min säkraste kandidat i så fall eftersom du är den enda som reagerar med en illa passande och onormal ilska och går i försvarsställning utan att ens ha blivit anklagad för något.

Nu blev det fruktansvärt OT men jag känner att du mår dåligt och ville förklara, det är ju trots allt jul.

God jul. :)

Last edited: 26 dec 2011
  11. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Så är det.

Jag har under många år hållt på mycket med hemmabio, projektorer & plasmor mestadels. För några år sedan så satt jag & några kompisar & bedömde svärtan på min Pioneerplasma & då märkte vi att vi upplevde svärtan olika. Tre av oss såg lite gråhet medan de två andra tyckte att bilden var kolsvart, alltså en svart bakgrund i kolsvart rum.

Jag har ingen förklaring på fenomenet men gissar att våra ögon kan vara lite olika i förmågan att ta in ljus, det vissa upplever som kolsvart upplever andra som mörkgrått.

Helt ovetenskapliga teorier från mig ;)

Via Tapatalk HD.

12. Tråget

Tråget Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Ja ja, då glömmer vi det. Min ÄR svart i alla fall och testet ÄR rätt gjort. Så det finns skärmar där ute som inte är "defekta".
    God jul på er alla i alla fall, eller god fortsättning kanske man ska säga nu!?! :)

edit: Testet i garderoben gjordes inte på julafton i garderoben... jag lovar och svär! ;)

13. Avicii

Avicii Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Märkte detta idag i bilen påväg hem. Självklart mörkt ute och skulle titta på en film. Så märkte jag att skärmen inte var svart som dagen jag fick telefonen. Nu är den mörkgrå och har svarta märken :( Kan man lösa detta med t.e.x en vit bild i ett visst antal minuter? :O

14. Pajn

Pajn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Felet är på alla Amoled skärmar, bara olika tydligt. Ni som säger att ni inte har kanske en skärm som felet inte är lika tydligt på. Möjligtvis har ni svagt nedsatt färg/mörkerseende också (väldigt bra i det här läget).

Iaf. på min RAZR är felet mest tydligt när skärmen inte är helsvart utan något mörkare grå om ni vill kan i testa en gradient som börjar med 3a3d39 och slutar med 101010. På min RAZR syns då fläckar väldigt tydligt på en del ung. 2/3 ner. Under det är det för mörkt och över det för ljust.

Men jag rekommenderar er att inte testa. När ni väl sett fläckarna ser ni de väldigt ofta.

15. Kalohux

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Förtydligande!

Jag vill göra det absolut klart för alla som tar del av den här tråden att:

1: Det finns ingen som sitter i en garderob, vare sig på julafton eller någon annan dag och stirrar på en svart bild i timme efter timme.

2. Problemet uppstår när man ligger i sängen på kvällen och antingen spelar eller ser på film, varje gång det blir en svart eller mörk scen, i spelet eller filmen.
    Då blir skärmen alldeles fläckig.

3. Bilden är framtagen för alla andra, så att man snabbt kan bilda sig en uppfattning om skadan/felet finns på ens egen skärm, jag förväntar mig inte att någon vare sig skulle ha tid eller lust att lägga ner 1-2 timmar i sängen på kvällen för att försöka upptäcka detta fel.

* Så snälla, skärp till er, även om jag måste medge att det ryckte i smilbanden när någon frågade om vi verkligen sitter i garderoben på julafton och kollar på en svart bild.

Tack på förhand.

16. 2l8

2l8 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    185

MINA ENHETER

Använder mobilen som en mobil inte en spelkonsoll eller filmvisare:)

17. Kalohux

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Och varför i hela fridens namn valde du en mobil som även är en surfplatta, filmvisare, spelkonsoll, med mera?

Varför inte en Samsung GT-E1080?

Du hade ju sparat 4800:- då.

o_O

Janne303 gillar detta.
  18. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    He he. Ja telefonen är nog det jag använder minst på min smartphone ;)

Via Tapatalk.

Janne303 gillar detta.
  19. Azfor

Azfor Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Är det någon som fått skärmen/mobilen utbytt pga detta, för jag stör mig rätt mycket på det, jag behöver verkligen inte en svart skärm i en garderob, för mig räcker det om jag sitter vid taptalk (svart tema) och det är halv mörkt i rummet, då kan jag definitivt se det... jag menar detta borde dom ju ta på allvar iom att det verkar ju vara väldigt många som har detta fel och det är ju ingen billig telefon!

Skickat från min totally awsome Galaxy S2

20. 121Nilsson

121Nilsson Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har fel på min skärm också. :(
    Riktigt störande "S" mönster mitt på skärmen.