Jag klipper och klistrar lite från wiki för att reda ut det åt dig.
1. Skepticism, scepticism, skeptiker, sceptiker från det grekiska ordet "skeptikoi" som betyder sökare eller frågare. Begreppet används på olika sätt inom filosofi, religion och vetenskap som inte ska blandas ihop med varandra.
2. Lögn, En lögn är en oriktig utsaga som uttalas såsom varande sann, med avsikt att få dem som tar del av utsagan att anta dess riktighet trots att den som uttalar den vet att den är osann. En lögnare är en person som tidigare ljugit eller tenderar att ljuga ofta, även när det inte är nödvändigt. Mytomani är en form av tvångsmässigt ljugande.
I dom allra flesta fall när man misstänker att någon
ljuger, så säger man just det, "jag tror att du/ni ljuger".
Om man däremot misstänker att någon att någon inte har full koll på en sak så säger man att man är
skeptisk.
Här har vi alltså två olika begrepp,
lögn och
skepticism, vilka inte ska blandas ihop med varandra.
Dom allra flesta människor säger exakt det dom menar på internetforum, då behovet av sociala koder, såsom, Tolkning (semantik), som är ett begrepp inom semantiken där ett ord eller uttrycks betydelse av sammanhanget (kontexten) begränsas till en delmängd av möjliga betydelser. Tolkningen är en central aspekt av den hermeneutiska rörelsen.
Nu finns det ju alla sorters människor och vissa ska tolka precis allt man säger och få det till något helt annat, jag tillhör dock inte en av dom, om du har ytterligare funderingar eller känner att du mår dåligt över något annat så råder jag dig att söka upp en psykolog eller psykiatriker.
För att knyta ihop det hela så kan jag avsluta med att säga att jag inte tror att någon ljuger, utom möjligtvis du då.
Jag är helt övertygad om att det finns en liten procent ägare med en perfekt kalibrerad skärm, en större procent som saknar förmågan att upptäcka defekten på grund av optiska orsaker i ögonlinsen.
Om någon ljuger så är du min säkraste kandidat i så fall eftersom du är den enda som reagerar med en illa passande och onormal ilska och går i försvarsställning utan att ens ha blivit anklagad för något.
Nu blev det fruktansvärt OT men jag känner att du mår dåligt och ville förklara, det är ju trots allt jul.
God jul.

Click to expand...