Vad menar du med hög spänning och värme? Laddningen avbryts ju automatiskt när batteriet är fullt.
Visst påverkar värme livslängden negativt, men det löser man inte genom att koppla ur laddaren när batteriet är fullt. Då blir batteriet ännu varmare eftersom de då tvingas leverera ström. Värmen är en bieffekt från de kemiska reaktionerna inne i batteriet. Ett fullt batteri som inte används genererar ingen värme eftersom inga reaktioner sker.
Vad man möjligtvis skulle kunna göra är att plocka ut batteriet när det är fullt. Men det är ju inte direkt enkelt i moderna datorer.
Jag gissar på ett fabrikationsfel på ditt batteri. Alternativt så har du kört så många cykler att batteriet helt enkelt är utslitet.
Eller så är ditt OS så fullproppat med skräp att processorn belastas till max hela tiden. Inte helt ovanligt på Windowsdatorer om man inte tänker sig för vad man installerar.
Nej har inget skräp på min dator
är mycket noga med vad jag installeras, inga extra toolbars i Chrome osv! Mitt skrivbord är nästan tomt hahah
Javisst. Men det beror på att mycket gammal info hänger kvar.
Gamla NiCD-batterier ska helst laddas ur helt varje gång för att undvika den s.k. minneseffekten.
NiMH är jag faktiskt lite osäker på hur man sköter bäst, men de är defintivt känsligare än Li-ion.
NiCD och NiHM-batterier hade inte heller alltid särskilt bra kontrollkretsar, vilket ledde till överladdning och förkortad livslängd. Detta är ett minne blott idag.
Kort sagt:
1. Minimera antalet cykler till varje pris. Lämna alltså laddaren i hela tiden.
Det gör jag och det är därför jag tror att batteriet är så mycket kassare än i början
2. Undvik att tömma batteriet djupt och ladda omedelbart igen om du har gjort det.
Den här dött max 5 gånger på ett år så det händer aldrig att den dörClick to expand...