Tumregler för batterivård!?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Keepan, 14 mar 2013.

1. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Har ingen insett att ni får helt olika svar beroende på vart ni letar? Jag laddar min varje natt hela natten och det har fungerat bra hittills så jag tänker fortsätta. Att oroa sig över såna här småsaker förstör bara användarupplevelsen som någon sa

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

2. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Om du har den i hela tiden OCH ställer in att den inte ska ladda batteriet så är det självklart bäst oavsett vad någon på Apples marknadsföringsavdelning säger. Nu klarar väl inte OSX av att ställa in att batteriet inte ska laddas, men ändå.

Läs texten på batteryunversity så kan du själv tänka fram vad som är bäst för batterilivslängden. T.ex. tabell 4 svarar på din fråga om du ska ladda till 90% eller 100% (svaret är att batteriet kommer räcka dubbelt så länge om du laddar till 90% istället för 100%)..

3. tjtj

tjtj Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Batterier i telefoner laddas inte upp till 4.2V som anges som 100% i grafen, man lägger spänningen på runt 3.7V, så den tabellen säger ingenting om vanliga telefoner. Dvs 100% laddning i den grafen är mkt mer än 100% i en normal telefon.

På samma sätt så laddas inte batterierna ur till 0%, telefonen stänger av innan dess. Vid vilken nivå varierar säkert.

4. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Du får läsa på lite mer, batterier som är märkta med 3.7V laddas till 4.20V (batterier märkta med 3.8V laddas till 4.35V). Laddar man till 3.7V är det kanske 30% av kapaciteten så det stämmer inte. Sen laddar inte telefonen till 4.20 men det kanske är 4.15 istället, så allt som står är fortfarande relevant för telefoner och datorer.

Edit: jag är ganska bra på att gissa, mätte på mitt Galaxy Nexus-batteri som var 99% laddat, var 4.15.

Last edited: 14 jun 2013
  5. Droid55

Droid55 Guest

Apples marknadsföringsavdelning? Det står så i en hjälpartikel på Apples hemsida. Där står således ingenting om att ha laddaren kopplad och batteriet inställt på inte laddas. Huruvida det här är möjligt att ställa in vet jag inte. Men jag hittar i varje fall ingen sådan inställning när jag kollade.

Ok, men är det samma på smartphone? Vet en som påstår att en smartphone/iPhone första gången ska laddas ur helt medan folk på Internet skriver att laptops bör laddas vid 20%. Kanske samma med smartphones efterföljande gånger?

6. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Mycket troende och lite vetande här. Så här ligger det till:

Det allra värsta för lithiumbatterier är att laddas ur djupt. Om batteriet blir helt urladdat en enda gång så är det förbrukat. Därför finns en skyddskrets inbyggd i batteriet som hela enkelt bryter spänningen innan cellerna är helt urladdade. När enheten dör så är det alltså i själva verket kanske 10-15% kvar.

Vad som också påverkar livslängden är givetvis antalet cykler. Ett Lithiumjon-batteri som är den vanligaste typen idag håller ungefär 500 cykler vid urladdning från 100% till 20%.

Det finns alltså i princip två saker man kan göra:
    1. Minimera antalet cykler. Kör alltså datorn med laddaren i precis hela tiden när du inte måste köra på batteri. Det är en gammal myt att det skulle förstöra batteriet. Det är nämligen precis tvärtom!

2. Försök att inte ladda ur batteriet väldigt djupt, låt oss säga under 25%. Om du ändå gjort det av någon anledning: Ladda omedelbart upp det igen efteråt.

Tänk också på att nya batterier är rätt billiga. Man får ett laptopbatteri för under 500 kr från kina om man byter det själv.

7. googleye

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Det är väl ingen myt att hög spänning + värme försämrar batteriet. Just därför man inte lämnar laptop i laddaren när det är fullt och man dessutom använder den?

8. Isengard

Isengard Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    138

MINA ENHETER

hahaha vad roligt det är när ALLA tror att dem har rätt och alla andra fel !!

9. Isengard

Mottagna gillanden:
    138

MINA ENHETER

Min Samsung Laptops batteritid som jag har ägt i 1 år nu har försämrats SJUKT mycket pga att jag har gjort så att jag har haft laddaren i nästan hela tiden!
    från 5-6 timmars batteritid till max 2 timmars batteritid! på ungefär ett år, så jag är ganska osäker på din teori. Dessutom min laptop som jag hade innan den här laddade jag så ofta att det till slut inte gick att använda den utan att ha laddaren i konstant, drog man ut den så dog datorn hur länge den än hade vart i.

10. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Vad menar du med hög spänning och värme? Laddningen avbryts ju automatiskt när batteriet är fullt.

Visst påverkar värme livslängden negativt, men det löser man inte genom att koppla ur laddaren när batteriet är fullt. Då blir batteriet ännu varmare eftersom de då tvingas leverera ström. Värmen är en bieffekt från de kemiska reaktionerna inne i batteriet. Ett fullt batteri som inte används genererar ingen värme eftersom inga reaktioner sker.

Vad man möjligtvis skulle kunna göra är att plocka ut batteriet när det är fullt. Men det är ju inte direkt enkelt i moderna datorer.

Jag gissar på ett fabrikationsfel på ditt batteri. Alternativt så har du kört så många cykler att batteriet helt enkelt är utslitet.

Eller så är ditt OS så fullproppat med skräp att processorn belastas till max hela tiden. Inte helt ovanligt på Windowsdatorer om man inte tänker sig för vad man installerar.

Javisst. Men det beror på att mycket gammal info hänger kvar.

Gamla NiCD-batterier ska helst laddas ur helt varje gång för att undvika den s.k. minneseffekten.

NiMH är jag faktiskt lite osäker på hur man sköter bäst, men de är defintivt känsligare än Li-ion.

NiCD och NiHM-batterier hade inte heller alltid särskilt bra kontrollkretsar, vilket ledde till överladdning och förkortad livslängd. Detta är ett minne blott idag.

Kort sagt:
    1. Minimera antalet cykler till varje pris. Lämna alltså laddaren i hela tiden.
    2. Undvik att tömma batteriet djupt och ladda omedelbart igen om du har gjort det.

11. googleye

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Ja alltså när batteriet är fullt har det högst spänning. Det i sig utvecklar ingen värme, att däremot använda datorn då gör det. Ett batteri med hög spänning som är varmt försämras snabbt.

Det är därför folk som laddar laptops konstant får dåliga batterier(jag har två såna laptops) och därför jag starkt tvivlar på din teori. Det rekommenderas ju att ladda batterier till 80% när de inte ska användas på ett tag, för att inte ha för hög spänning

12. Isengard

Mottagna gillanden:
    138

MINA ENHETER

Men vad tror du hände med batteriet på min gamla laptop då? på den som man inte kunda använda utan att ha laddaren i konstant?

13. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Det optimala sättet att långtidsförvara ett litiumbatteri är egentligen att ha det laddat strax under fullt och förvara det svalt. Det stämmer.

Om du lyckas hitta något sätt att ställa in så att det endast laddas till 70-80% så kan det kanske vara en liten fördel.

Att istället köra en massa extra cykler är dock inget vidare. De reversibla reaktionerna klarar bara ett visst antal gånger och dessutom utvecklas stora mängder värme inifrån under tiden. Då är det bättre att behålla batteriet fullt och köra med laddaren i så att reaktionerna står stilla och ingen värme utvecklas inifrån.

Kan du plocka ut batteriet också så är det naturligtvis ännu bättre, men det låter sig inte göras på de flesta av dagens datorer.

Jag skulle tro på något/några av nedanstående orsaker.

1. Du hade kört så många cykler att batteriet helt enkelt var utslitet.
    2. Fabrikationsfel på antingen någon/några celler eller kontrollkretsen
    3. Du hade förvarat batteriet helt urladdat en längre tid.
    4. Du hade datorn så länge att batteriet helt enkelt blivit för gammalt. Ett batteri håller inte hur länge som helst även om det förvaras optimalt och inte används.

14. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Du borde nog läsa på webbsidan jag länkade till om hur laddningen påverkar hållbarheten innan du kastar ut dig saker som "Mycket troende och lite vetande här".

Hur bra är egentligen ditt "strax under fullt" och laddaren i hela tiden?

Ja, vi går till tabell 3 och ser att 40 grader värme och 100% fullt ger 65% återstående kapacitet efter ett år. Dvs, 35% permanent kapacitetsförlust efter ett år! Efter två är finns bara 42% av kapaciteten kvar, dvs 58% permanent kapacitetsförlust på två år!

Nu kanske temperaturen är under 40 grader men den är definitivt över 25 när laptopen används.

Att ha laddaren i för att inte ladda är förstås bra OM den inte laddar 100% hela tiden, bäst är som jag redan sagt 40% + ingen laddning, vilket alla kan se själva i tabellerna.

Last edited: 16 jun 2013
  15. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Den där tabellen utgår ju från en kontinuerlig temperatur om 40 grader, vilket knappast är särskilt realistiskt. Då datorn inte används och batteriet inte laddas så får vi snarare 25 grader. Det är fallet merparten av tiden för de flesta laptops.

Men visst har du rätt. En laddningsgrad runt halvfullt är bättre för batteriet än att vara konstant fullt hela tiden.

Däremot är det inte bättre att koppla ur laddaren och köra en massa extra cykler bara för att undvika att ha batteriet fulladdat. Extra cykler påverkar livslängden mycket mer än att förvara batteriet fullt.

Kort sagt:
    Det optimala borde vara att ladda batteriet till ca 40%, plocka ut det och stoppa det i kylskåpet. Praktiskt? Knappast!

Vad man möjligen kan göra är att försöka ställa in så att laddningsnivån aldrig överstiger 40% när man har sladden i.

Man kan nog dela in saken i två kategorier: Aktivt och passivt åldrande.

Aktivt åldrande orsakas av cykler, d.v.s. att man laddar upp och ur batteriet. Ju djupare man laddar ur desto större åldrande.

Passivt åldrande orsakas av permanent hög laddningsnivå och hög temperatur.

Ett stort aktivt åldrande kommer snabbt att göra det passiva åldrandet insignifikant. Det går att köra slut ett batteri på en vecka om man kör cykler precis hela tiden. I det sammanhanget spelar ett eventuellt passivt åldrande ingen roll alls.

Jag menar därför att den viktigaste åtgärden för batterivård är att minimera antalet cykler till varje pris. Vill man gå längre så kan man börja tänka på laddningsnivå och temperatur.

Last edited: 16 jun 2013
  16. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Den enda laptopen i ett vanligt rum eller kontor som är 25 grader är en avstängd laptop.

Alla laptopbatterier som dött på jobbet (och det är många) har dött från att antingen varit fulladdat hela tiden eller från att ha legat urladdat. Aldrig från för många laddningscykler.

17. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Jag har dödat laptopbatterier av för många cykler. Då jag är student så kör jag väldigt ofta datorn på batteri. Det blir lätt en cykel varje dag. Efter ett år är kapaciteten märkbart reducerad. Efter 1,5-2 år finns ingen batteritid alls kvar.

Det hela beror nog på hur man använder laptopen. Sitter man på ett kontor och använder den som en stationär dator så kommer det passiva åldrandet att döda batteriet till slut. Om man som jag kör många cykler så kommer det aktiva åldrandet att ta över hand.

Hur som helst så ville jag komma till att det är en dålig idé att dra ur sladden när batteriet är fullt bara för att det ska laddas ur. En extra cykel påskyndar åldrandet betydligt mer.

Om man använder datorn som stationär och vill minska det passiva åldrandet så är det bästa att ladda batteriet ungefär halvfullt och sedan plocka ut det. Orkar man inte med denna manöver så är det bästa att bara låta sladden vara i.

Om du tvivlar kan du ju testa att köra en dator enbart på batteriet 8 timmar per dag. Efter 3 månader är batteriet slut av alla cykler. Det kan jag garantera. Hade du haft sladden i samma tid så hade kapaciteten inte försämrats nämnvärt.

Kort sagt: Är du superrädd om batteriet och orkar krångla. Ladda det till häflten, plocka ut det och stoppa i kylskåpet. Annars: Kör med sladden i så mycket du kan.

18. Droid55

Droid55 Guest

Varför ska jag lita på dina rekommendationer och inte på produkttillverkarens egna rekommendationer?

Jag har en MacBook Pro Retina och försöker hålla mellan 20-90% (oftast börjar jag ladda vid 22% då batteriet visar rött och ibland råka den bli fulladdad eller så stoppar jag vid 90-100%). Jag låter inte laddaren vara kopplad hela tiden. Det här för att det står på Apples hemsida att jag inte ska göra det.

Du får säga vad du vill men att gå emot tillverkarens rekommendationer känns väldigt korkat. Vet inte hur det påverkar garantin heller.

Tidigare hade jag en HP laptop med Windows där jag lät laddaren vara kopplad hela tiden (använde den snarare som stationär). Efter ett år började batteriet bli märkbart sämre och idag kan jag inte ens använda batteriet (måste alltså ha laddaren kopplad eftersom den dör inom några minuter). Datorn har nu 4 år på nacken. Min pappa har dock köpt ett nytt batteri.

19. Droid55

Droid55 Guest

Det går inte att plocka ut batteriet i en MacBook Pro Retina. Hade jag kunnat det vore jag mindre rädd om batteriet.

Det här med att ladda till hälften känner jag igen, men har för mig att de gällde om datorn skulle ställas undan en tid?