Guide: Tutorial: Snabba upp telefonen

Diskussion i 'Allmänt' startad av Littke, 3 aug 2010.

  1. Littke

    Littke Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tjena.

    En ny Android-relaterad tutorial på SimpleEditions är uppe, denna gång om de bästa och enklaste tipsen om hur man snabbar upp sin Android-lur:

    Speed up an Android phone

    Siten är tänkt o vara crowd-sourcade tutorials så ge gärna din feedback där eller i tråden här. Tack!
     
  2. Gurk

    Gurk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Skumt att dom skriver att man ska ladda ner och köra program som rensar minnet på program.

    Olika program som ligger kvar i minnet tar väl inga processorcykler bara för att de har fått en mängd minne allokerat? Och de drar väl ingen ström bara för att de "ligger i minnet"?

    Om de låg i bakgrunden och körde fortfarande så är det ju en sak... men så kan dom väl ändå inte ha designat det hela?
     
  3. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Du har rätt.
    Nej, det var igen vidare bra guide. Punkt 1 alltså.
    Taskkillers kan vara bra att använda om man har program som hänger sig eller är problematiska på andra sätt, men generellt så ger det ingen prestanda förbättring i Android. Men jag kan förstå att många användare (speciellt Windows-användare) blir tillfredsställda av stänga en lång lista med applikationer.

    Mer (teknisk) info finns här:
    FAQ: Why You Shouldn’t Be Using a Task Killer with Android
     
  4. FlyBob

    FlyBob Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    1 374
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Ta bort tipsed om taskkiller, det är ju fatalt! Ledigt minne = Slösat minne. linux != windows.

    Jag märker en stor skillnad när jag tar bort onödiga systemappar, som gör att uppritning av launchern går snabbare och funktioner som söker igenom efter processer och dylikt. Då pratar jag om Soundrecorder, voicesearch, kickback, talkback, email och annat som inte jag personligen använder.

    Många telefoner skickas med mycket "bloat" numera som många vill slippa, ta en titt på följande sida för att få ett tips att starta med. Just din telefon har säkert någon forumtråd om vilka appar som du kan ta bort och vad resultatet blir.

    http://wiki.cyanogenmod.com/index.php?title=Barebones


    Annars är widget-tipset rätt aktuellt. Visst ger dom funktionalitet som är najs, men på äldre telefoner (ex min HTC Magic B) så suger dom slut på minnet vilket är drygt då man vill tillbaka till homescreen efter en app har körts. Är homescreen för tung i minnet kastas den bort, och måste laddas om i någon sekund.
     
    Last edited: 3 aug 2010
  5. Littke

    Littke Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag håller med er i teorin om att det är designat för att inte behöva stängas. Det är dock en praktisk verklighet att om du med t ex HTC Hero öppnar task killer, noterar att du har 20mb ledigt och 15 program i gång och därefter stänger samtliga, så kommer du märka en *väsentlig* förbättring. Tro mig, jag har gjort det många gånger.

    Även om tekniken är byggd för att kunna hantera många appar samtidigt, som jag vet att t ex Nexus One gör bättre, så är detta ett väldigt relevant tips för de som faktiskt har långsamma telefoner (läs Magic/Hero/G1 t ex), och där är just för dem som tipset är menat. Om du redan har en snabb telefon som klarar detta lär du inte behöva läsa guider.

    Det är min upplevelse iaf. Rätta mig gärna om jag har fel!

    Tack för feedbacken i övrigt. Jag hör gärna mer av era åsikter (inklusive kring detta ämne).

    Littke
     
  6. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Jag får på min HTC Dream i snitt 5% högre poäng i diverse benchmarks (BenchmarkPi, softweg etc) om jag manuellt stänger av alla andra processer precis innan jag kör benchmarken jämfört med om jag kör med 20+ processer igång. Jag vet att Android själv skall sköta det där, men uppenbarligen inte till 100% belåtenhet.

    Noteras bör att detta handlar om syntetiska test, vid mer normal användning så kan man tvärtom säkerligen i många fall förlora på att inte låta Android sköta det hela själv. Jag skriver mest detta för att påpeka att det inte finns någon absolut sanning vad gäller task killers, som många verkar mena.
     
  7. dek

    dek Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    1 441
    Mottagna gillanden:
    152

    MINA ENHETER

    Håller med, är en avsevärd skillnad på min Hero också..!
     
  8. strangnet

    strangnet Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

  9. Flaps

    Flaps Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hur är det med batteritiden då? Kan denna förbättras av vässentligt av att man stänger av applikationer?
     
  10. Anzen

    Anzen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    510
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Jag märkte skillnad på min Legend.
    Det spelar roll vilken typ av appar det är man har igång om det ska hjälpa eller inte, såklart. Advanced task killer fungerade perfekt för att snabba upp min mobil efter långa "leksessions" t ex. Men även en helt normal dags användande, även ifall det inte var mycket skillnad så märkte man den.
     
  11. Omitron

    Omitron Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    236
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    En app drar ju bara ström om den har processortid, dvs körs i bakgrunden eller som en service. Ligger en app i minnet men inte körs så drar den ingen ström.

    Som jag har förstått så stänger android ner appar som inte används efter ett tag även om de kan ligga kvar i minnet för snabb åtkomst.
     
  12. Omitron

    Omitron Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    236
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    En annan sak man bör tänka på är att även om telefonen generellt känns snabbare efter man kört en task killer så har man ju tömt cachen och då måste android återigen ladda de appar man vill köra då de ej ligger kvar i cachen. Det man vinner på att döda alla processer kanske man förlorar på att android återigen måste ladda de appar man vill köra då de ej längre ligger i cachen. Likaså måste ju alla bakgrundsprogram laddas igen.

    Precis som mannyb skrev ovan så är ju android designat för verklig användning dvs försöker prioritera de appar man kör ofta, hålla de apparn och tillhörande processer i cachen för snabb åtkomst.

    En annan fråga är om man sparar mer ström genom en task kill eller om man sparar mer ström genom att låta android självt sköta cachen för appar, prioritet osv. Dels drar ju task killern skälv resurser, dels drar det ju mer ström om android måste ladda nödvändiga processer och appar igen after an task kill.
     
  13. Ekis

    Ekis Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Ni som framhäver att Android sköter detta bra ska kanske komma ihåg att resursutnyttjandet till stor del beror på vad själva appen har för sig. Senaste facebook-appen är ju ett tydligt exempel på att det inte bara är upp till själva operativet.
     
  14. PatrikS

    PatrikS Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2009
    Inlägg:
    1 123
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    känns lite placebo att känna ökad respons när man dödat ett gäng processer... de tester man utför som användare är något syntetiska då de inte handlar om att starta om nyligen körda appar, eller få mail eller notifications senare...
    vad gäller facebook-appen så är den helt enkelt dåligt skriven, "with great power comes... "
     
  15. Ekis

    Ekis Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Precis, men också ett bra exempel på när det faktiskt finns fog för att döda processer och appar.
     
  16. ehnvis

    ehnvis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    1 302
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Vill inte riktigt hålla med där utan det är bättre att avinstallera appen och gå på utvecklaren istället då den är felaktigt skriven.

    Jag har under det år jag kört android aldrig behövt använda en task killer i någon form och ser faktiskt inte behovet då min magic fortfarande är snabb efter över 1000 timmars uptime och normal användning.
     
  17. Mathias1

    Mathias1 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    945
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Testade lite sånt här på min Desire för ett tag sen och jag tror jag har lite bättre batteritid utan taskkiller.
    Jag är Windows användare så jag ville självklart döda så mycket processer som möjligt, men efter att ha läst och förstått att Android inte funkar som Windows, så håller jag mig borta från sådana program. Har man dessutom fel inställningar kan det bli ganska galet, t.ex alarmet, som många har frågat om :)
     
  18. PatrikS

    PatrikS Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2009
    Inlägg:
    1 123
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Det är inte direkt så att jag sitter och dödar processer i min dator trots att det är 40-60 stycken som rullar precis nu i datorn.
    Skulle ett program i windows gå haywire och strula så avinstallerar jag det istället.
     
  19. Mehe

    Mehe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Jag har lite svårt att fatta när ska jag använda task killer och när ska jag inte använda den?
    Min android (Htc Tattoo) startar om sig själv när den går ner på lågt memory (heter det memory?).
    Så för att undvika den irriterande startsignalen i klassrummet så måste jag döda applikationer... Men vilka ska man inte döda?

    Har lite svårt att förstå...
     
  20. Irregular Programming

    Irregular Programming Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2009
    Inlägg:
    352
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Använd alldrig taskkiller är det korrekta svaret

    Om något program hänger sig eller agerar konstigt döda det med androids egna i Settings->Applications->Manage Applications eller Running Services (2.2).

    Jag har alldrig hört talas om att telefonen skulle startas om på grund av att minnet skulle ta slut, låter nästan som om du har något annat fel eller något program installerat som spökar.