Fråga: Två telefoner, hur gör ni?

Diskussion i 'Allmänt' startad av RuffyMan, 4 sept 2020.

  1. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Mod får hjälpa att lägga i rätt avdelning då jag inte kunde hitta nån.

    Hur gör ni som kör fler än en lur samtidigt? Jag är en sån där som älskar ny teknik och försöker inte låsa mig in i ett märke endast.

    Använder en iPhone och en huawei just nu men problemet jag har är att kunna byta lur smidigt utan att behöva krångla med simkort, speciellt iPhone då imessage, FaceTime strular (jobbigt att behöva aktivera och avaktivera)

    Tänker mig också två nummer kanske, men att behöva dela ut det till alla är också jobbigt, tänker mig jobbet osv som kanske behöver nå mig som ska behöva jaga mig med två nummer..

    Så hur kör ni? Någon annan som kör fler lur samtidigt som kanske har en smart lösning? Man kan ju vidarebefordra samtal förstås men sms då? Jag kan nog offra imessage och FaceTime.
     
  2. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER


    Jag är lite osäker på vad du har för behov, så om mitt svar hjälper vet jag inte... Men som svar på din slutfråga, så här kör jag med två telefoner samtidigt, dock är min lösning långt över mina behov! Har kört så här ett par-tre år nu.

    Primärtelefon, Motorola DualSIM, Android 9.0. SIM 1, Comviq kontantkort med mitt huvudnummer som är registrerad på Eniro. Detta nummret är för alla inkommande samtal, båda de jag har i adresslistan och andra.
    SIM 2, Wifog som användas till alla utgående samtal, båda de i min kontaktlista och "engångssamtal". Här har jag högar med poäng så det behöver inte fyllas på. Har meddelat vänner om nummret så de vet att det är jag som ringer, mina kontakter kan ringe in på båda nummren.

    Extratelefon, en gammal Huawei DualSIM, Android 5.1, som egentligen var pensionerad, dock fullt funktionell. Denna har samma kontantkort setup, SIM 1, Comviq som bara används en gång i året för att hålla det giltigt, och SIM 2, Wifog med massor av poäng som används för det mesta för att testa min primärtelefon, + andra lite "riskfylda" aktiviteter.

    Båda telefonerna är inloggat på samma Googlekonto. Har fyra olika telefonnummer, dock bara ett som ligger på Eniro.

    Huvudorsaken till att jag har extratelefonen är att jag kör allt som har med mina smarta hem funktioner på den. Installerar och konfigurerar de olika produkten och castar till Google Nest Hub och Nest Mini. (Medveten om att detta kräver Android 6.0+, dock funkar 5.1 helt fint). Sen testar jag olika appar jag är osäker på om jag vill ha, eller om de är "bara skit".
    Iom Motorola kör ett rent Android 9, så slipper jag installera appar utom några få som är direkt relaterad till mitt telefonbruk. All annan aktivitet går på extraluren.
    Har också använt den för "tethring" till min dator några gånger när Telia har problem med Internet på min WiFi fiberanslutning.
    All påfyllning på Comviq korten gör jag med Wifog poäng som jag har hur mycket som hälst, så min förbrukning är kostnadsfri.
     
    chraist och RuffyMan gillar detta.
  3. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Majoriteten av tiden spenderas på iPhone men regelbundet hoppar jag in på Android ett tag ändå bara för att jag inte kan låta bli. Och kan inte påstå att det strulat en enda gång för mig med inaktivering av iMessage eller Facetime senaste åren. Innan jag plockar ut sim kort så går jag bara in på respektive inställning och inaktiverar dom.

    Jag har senaste 2 åren kört med separata nummer, ett som jobbet förser mig med och ett privat. Jobb relaterade samtal hanteras enbart på jobbnumret och den telefonen har jag alltid med mig.
    Oftast (>99% av tiden)har jag mitt privata i samma telefon då jag helt enkelt inte längre orkar släpa runt på två telefoner.

    Ett antal år sen var det annat. Då kunde jag känna mig tvungen att ha med två bara för att den ena kanske gav bättre bilder (enl eget tycke iaf) medans den samtidigt gav för dålig SoT så jag fick ha med en till enhet som arbetshäst som klarade av en lång arbetsdag med mycket SoT, BT streaming, samtal och e-post på push osv. Men det behovet har försvunnit helt för mig då utvecklingen gått så mycket framåt så jag kan köpa en enhet och känna att den klarar av mina dagliga behov.

    Kompletterat privata abb med ett surf/extra sim för att kunna ha uppkopplat lek/test enheten för dom enstaka gånger den nu åker med ut.

    Edit: Ingen aning om jag tolkade din fråga rätt. Nåväl. :D
     
    Last edited: 4 sept 2020
    chraist, bernard och RuffyMan gillar detta.
  4. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Har en privat och en i arbetet. När jag slutar mitt skift ligger arbetstelefonen kvar på min arbetsplats just för att inte behöva blanda privat och arbete. Likaså är det viktigt för mig att när jag har slutat då har jag slutat, är det något akut så har min arbetsgivare mitt privata nummer och då kan jag välja om jag vill ta det eller ej. Så mitt råd är, låt bli att bära med dig telefonen hem ;-)

    Edit; Haha glöm vad jag skrev, missade att det var två privata telefoner det gällde :-)
     
    tpalsson, Zooklubba, RuffyMan och 2 andra gillar detta.
  5. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Har ingen bättre lösning än den du redan gör men var i samma sits för något/några år sen men tappade lite suget i kombination med att Telenor la ner tvillingkortet. Bytte kort mellan Android och Iphone under en period och stängde av iMessage osv varje gång jag bytte och det fungerade utan problem. Tog sen beslutet att bara köra en lur då det inte var gratis att byta ut både en Iphone och en Android och fastnade på Iphone faktiskt. Har i stort sett helt tappat lusten att byta telefon men inte riktigt [emoji16]. Byter iphone 1 gång per år men det är allafall billigare än att byta 2 [emoji16]
     
    chraist, RuffyMan, Trino och 1 annan gillar detta.
  6. droidsmurf

    droidsmurf Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    2 205
    Mottagna gillanden:
    1 163
    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Kommer bli tvungen att dra igång jobbets mobil snart då IT dyker ner på dem som kör BYOD....
    Annars är dual-sim näst bäst efter skivat bröd.

    Halv-lånar tråden lite om ok ? @RuffyMan@RuffyMan
    Funderar på om man inte kan automatisera vidarebefodran till min privata mobil efter vissa klockslag.
    Skulle Tasker kunna lösa det?
     
    RuffyMan gillar detta.
  7. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Absolut, söker fortfarande svar även fast vi fick lite bra tips!

    Vidarebefordra sms och samtal eller tänker du på något annat?
     
    Last edited: 7 sept 2020
  8. droidsmurf

    droidsmurf Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    2 205
    Mottagna gillanden:
    1 163
    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    främst samtal egentligen, även om jag misstänker att företaget jag arbetar för kommer att begränsa vilka appar som kan installeras på företagets mobil - vilket då kommer göra det lite svårare. Då kanske en NFC tag kan vara en idé. Ploppa telefonen mot arbetsdagens slut och taggen utför en omkoppling hos operatören. (nu free bace'ar jag vilt)