Problem: TWRP - kraschar och bootar vanligt

Diskussion i 'Galaxy Nexus - ROM-filer och utveckling' startad av lassekongo, 29 sept 2013.

  1. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag har använt mig av TWRP i ca ett halvår och tycker att det har funkat alldeles utmärkt. I de senare versionerna har jag dock börjat få ett lite halvjobbigt problem. Ibland när jag wipar kraschar TWRP och telefonen botar om till systemet. Samma sak händer ibland när jag ska göra en backup. I övrigt har jag inte lyckats se några mönster när det händer.

    Någon med liknande erfarenheter?
     
  2. eidos

    eidos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Vilken version av TWRP, bootloader och android använder du dig av? I och med 4.3 så kom en ny bootloader som rekommenderas att använda men det går ändå utan uppgradering, kör själv med den äldre versionen problemfritt, samma sak gäller det med TWRP så rekommenderas version nummer över 2.6.x.x för att minska risken för problem (men det går ändå har Jag erfarenhet av). Fel vid installation av recovery kan det bli om man använder sig av toolkits istället för kommandotolken, toolkit tror man är lättare men det är samesame nästan förutom att det är säkrare att göra allt steg för steg. Men om ditt problem bara kom plötsligt utan att någon av ovannämnda saker kan skapat konflikt så hade jag prövat att blåsa, låsa och göra om hela proceduren med recovery, root och rom för att utesluta saker.
     
  3. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Senaste av allt: TWRP: 2.6.3.0 (tror dock jag hade problemet på 2.6.1.0 också), bootloader: primemd04, radio: i9250xxlj1, Android: 4.3 (custom rom). Och självklart kör jag kommandotolken ;) Skulle aldrig falla mig in att använda toolkits. Jag får väl prova att installera om TWRP en gång till och sedan blir det väl en factory image, även om det känns lite jobbigt :)
     
  4. eidos

    eidos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Innan du go berserker och laddar in en factory image pröva att backa till TWRP 2.5.0.0 och se om det blir bättre, har läst på xda att det är flera som haft lite problem med nyare versioner, men om det inte skulle fungera så skulle du kunna använda dig av adb för att wipa och pusha upp roms till telefonen. Om det känns omständigt pröva att göra en wipe med datorns hjälp och sedan igen från TWRP för att se om problemet finns kvar. Kanske bör tilläggas att jag inte kan styrka att detta fungerar och är lösningen på ditt problem utan jag spånar just och försöker hitta en alternativ lösning som inte är så krånglig
     
  5. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag tänkte börja med att flasha 2.6.3.0 en gång till och om det inte funkar provar jag 2.5.0.0 som du säger. Det jobbiga är att det sker spontant. Ibland går det bra att wipa, ibland inte. Ibland går det bra att skapa en backup, ibland inte. Det blir ju svårt att lista ut vad det handlar om...

    Igår råkade jag ut för ett mystiskt problem som jag inte stött på tidigare: Jag skulle uppdatera till en ny nightly och gjorde därför en backup i TWRP i vanlig ordning. Att skapa backupen gick bra. Jag flashade den nya uppdateringen och bootade telefonen - bootloop. Jag har dock råkat ut för bootloops på den romen förr (tror det har att göra med ett backupscript jag brukar använda) och tänkte därför återställa min backup och sedan flasha om romen. Återställa /system och /boot gick bra, men /data failade av någon anledning. Det stod ingenting om varför i loggen. Det stod bara "FAILED" i fina, röda bokstäver. Jag provade tre gånger och den klarade md5-checken varje gång. Jag provade också att slå av md5-checken men utan resultat. Det fick bli en wipe och ominstallation av romen.

    Jag har ingen aning om det har något med mina tidigare problem att göra eller om jag bara hade oturen att få en korrupt backup. Men tråkigt var det i alla fall. Resultat: Schemalagd backup varannan dag i Titanium Backup istället för en gång per vecka :)
     
  6. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Senaste är 2.6.3.2 för Galaxy nexus (maguro). Ladda ner och flasha den, de har gjort några buggfixar i versionen över 2.6 för flashing av ROM:ar med Android > 4.3
    http://techerrata.com/browse/twrp2/maguro