Tycker ni google voice recognition fungerar dåligt?

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av Volatyle, 1 feb 2010.

  1. Volatyle

    Volatyle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Hej,

    Jag och min kollega har upptäckt ett problem med google voice recognition i kombination med More locale (och då såklart valt SE/SV som locale).

    Det började med att jag upptäckte att när jag sa "question mark" så skrev den inte längre ut "?" utan den skrev "question mark". Samma med "period" eller "smiley face". Jag upptäckte också att jag tyckte att den fungerade dåligt och jag fick ofta säga om olika engelska fraser med blandade resultat.

    Tillslut hittade jag problemet. Om jag i More Locale 2 valde English (United States) som alternativ istället, så började plötsligt voice recognition att fungera, och när jag sa period blev det en punkt och inte "period. Samtidigt upptäckte jag att den plötsligt blev typ 200 ggr bättre på att förstå det jag sa.

    Några andra som upptäckt detta bekymmer? Det tråkiga med det hela är ju att nu när man kör US som locale så blir nyheterna och väder på engelska....

    /Vol
     
  2. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Jag hade UK, dels hade jag valt det i vanliga settings men även i more locale. (jag visste inte att det var någon fördel att ta custom se/sv), då jag trodde bara det skulle påverka kalenderns första dag), men även om jag tog UK eller US så fick jag inte till att det skrev ett "?" eller "." eller ":)".

    EDIT: Dessutom ändrade jag i More Locale till SE/SV nu, men får inte kalendern till att starta på måndag nu, och tycker inte det verkar som ett SE/SV gått igenom. Ska man göra något speciellt?

    EDIT2: Jag kanske hade fel ordning på SE och SV.
    Funkar nu. Jävligt märkligt att just väderappen får svensk text och inställningar nu, när resten av telefonen ju fort. är på engelska. BTW, vad får den nyheter ifrån, och går det inte att lägga till en egen källa?

    /Söder
     
    Last edited: 1 feb 2010
  3. acehand

    acehand Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2010
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Från en som ännu inte fått sin Nexus...
    Ämnet tangerar lite iaf.
    Hur fungerar det med svenskt tangentbord och voice recognition. Det finns väl ingen "mic" när man lägger på det svenska tangentbordet?
    Måste man byta tangentbord/locale varje gång som man tänkt mata in text med tgb eller voice?
    Hur löser man detta?
     
  4. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Svenskt tangentbord är ju ett tredjeparts program, och det har ingen mic ännu. Dock kan man komma åt den funktionen när man trycker menu när man är i en textruta.

    /Söder
     
  5. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    SV har vad jag vet alltid haft bekymret med fel startdag i kalendern.