Fråga: Tysk firmware, vill ha svensk

Diskussion i 'Galaxy S3 - ROM-filer och utveckling' startad av ErikHTC, 12 okt 2012.

1. ErikHTC

ErikHTC Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    149
    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb
    Telefon 2:
    Galaxy Fold 512 gb
    Telefon 3:
    Galaxy S9+
    Hej
    Jag köpte mig en s3a på webhallen för några veckor sen, och fick då en tysk lur. Tänkte inte på det mer eftersom allt fungerar precis som det ska, enda nackdelen är ju då att jag har vissa bokmärken som inte går att ta bort och uppdateringar (JB) kommer komma till mig när tyskland får dom. Så jag tänkte göra min lur till en NEE. Men har lite frågor innan.

Jag har läst guiden som ligger klistrad men har lite frågetecken.

För det första är jag orolig för att bricka telefonen. Hade en Sgs1a som jag bricka första dagen. Det hände när jag använde odin och följde guiden punkt och pricka.(alltså totalbrickad, gick inte att starta vad man än gjorde, tog ej emot laddning etc.)Kunde dock få en ny då jag drog en liten vit lögn, sen fick jag allt att fungera och har flashat rommar hit och dit i 2 år nu. Jag vill dock inte att det ska hända min s3a. Kan det hända? eller är det 99.9999% säkert?
    Jag kör windows 8 nu (riktig version, ingen testvariant)

Kommer jag behöva göra något triangle away?
    Kommer det synas på något sätt att jag har mixtrat med telefonen om jag skulle behöva lämna in den. T.ex fallet "Du har ju svensk firmware på en tysk lur, din garanti gäller ej")

Är det nödvändigt att byta till svensk firmware ang uppdateringarna, eller kommer tysklands uppdateringar vara lika pålitliga/(opålitliga) när det gäller datum för att släppa dom och vilka framtida android versioner som kommer?

2. BarT

BarT Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Nix, du kommer inte att bricka telefonen, det går nästan inte att göra med SGS3 :) Följer du bara guiderna så finns det knappast något som du behöver oroa dig för.

Triangle away behöver du köra ENBART om du har flashat in en custom rom, CWM eller rootat din telefon. Flashar du in originalroms så kan du göra det utan att räknaren går igång.

Tysklands uppdateringar kommer att vara lika pålitliga som de nordiska. Jag har i alla fall svårt att tänka mig att just Tyskland skulle på kassa uppdateringar från Samsung :) Å andra sidan om jag själv skulle välja att ha en originalrom i min telefon och NEE fanns tillhands så skulle jag hellre köra den än en tysk. Utan någon egentlig anledning därtill :)

ErikHTC gillar detta.
  3. ErikHTC

Mottagna gillanden:
    149
    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb
    Telefon 2:
    Galaxy Fold 512 gb
    Telefon 3:
    Galaxy S9+
    Du tror inte att det kan bli något problem eftersom jag har windows 8?
    Jag hade problem med att roota en htc legend för ett tag sen, kom liksom inte åt telefonen hur jag än gjorde.

4. masze

masze Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    det är väl bara testa om den connectar med odin på w8, isåfall ska det väl gå bra..

ErikHTC gillar detta.
  5. ErikHTC

Mottagna gillanden:
    149
    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb
    Telefon 2:
    Galaxy Fold 512 gb
    Telefon 3:
    Galaxy S9+
    Tänkte inte just på att den inte når telefonen, tänkte mest att om något går fel under installationen. Kanske någon systemfil som inte stämmer med vad odin vill ha? Jag har ingen koll alls på hur odin fungerar och hur det kör med systemet, men ifall den lägger av mitt i installationen så kommer jag ej kunna återställa den eftersom den antagligen kommer stanna på samma ställe igen.

6. masze

masze Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    odin vill inte ha filer från w8 när du flashar, den använder de filerna du matar den.

7. ErikHTC

Mottagna gillanden:
    149
    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb
    Telefon 2:
    Galaxy Fold 512 gb
    Telefon 3:
    Galaxy S9+
    Jag gjorde det och det gick bra :) Dock så upptäckte jag att samsungsoriginalsladd är sämst. Den glappar och har sig, så den kan typ vara i kontakt med datorn i 5 sekunder ungefär sen tappar den kontakten, det var ett vanligt fel på den medföljande sladden... Använde min gamla sladd för min sgs1 och då gick allt jättebra, men hjärtat klappade ganska hårt när jag tryckte start, jag minns ju vad som hände sist:P

tack för hjälpen :)

8. BarT

BarT Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER