Tyst mekaniskt tangentbord

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av leparagon, 20 nov 2021.

  1. leparagon

    leparagon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2018
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    34
    Tja!

    Är trött på mitt 15 år gamla membranbord, ffa då tangenterna tappat färgen, det ser allmänt slitet ut (Saitek Eclipse II) - annars älskar jag dock att skriva på det. Funderat på en mekanisk, typ keychron eller royal kludge. Vill nog ha en numpad, men kan vara kompakt.

    Förstått det som att Red switchar ger minst ljud ifrån sig, prövade någon brun switch som kändes 'grusigt', hade också en Razer Grön som var alldeles trevlig att skriva på, men ljudet gjorde att jag inte kunde fokusera mina tankar övh...

    Vad rekommenderas? Hur är det förresten att köpa ett ANSI-tangentbord (typ Royal Kludge Rk100) och använda med svenska förutsättningar? >< flyttar på sig, och åäö blir []} etc, men är det något annat jag inte tänker på?
     
  2. Adler

    Adler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Använder röda på jobbet och bruna hemma. Nu är det inte samma märke på tangentborden men det med bruna är betydligt tystare och då har jag ändå dämpningsringar på det med röda.

    Jag kollade in Keychron men läste på flera ställen att de lät extra högt och att det berodde på ihåligheten i chassit, man var tvungen att modda då.

    Royal Kludge kollade jag också länge på men gick till slut bort då jag inte orkade eller ville lägga ut mer pengar på nordic keycaps. Det blev ett Havit KBL496 för mig till slut och jag verkligen älskar det, men det sitter bruna på det.