Ultimata 2.3 guiden! 28.12.11

Diskussion i 'Ideos X5' startad av JohnDaniel, 8 jan 2012.

  1. JohnDaniel

    JohnDaniel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2011
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Ultimata guiden för dig som vill uppgradera till Huawei's officiella 2.3! (B522)

    Jag tar inget ansvar för din telefon om denna guide inte funkar och/eller om din telefon går sönder, allt görs på egen risk

    Version : V100R001C00B522G001
    http://www.huaweidevice.com/cn/downl...oftid=NDEwMjY=

    2.6.35.7 Kernel.

    När man installerar uppgraderingen försvinner all data! (inte på sd-kort, inte säker på om detta gäller interna lagringutrymmet, GÖR ALLTID BACKUP)

    Möjliga buggar:
    • Om man stänger av skärmen medan WiFi är igång så kan telefonen stängas av
    • IMEI nollad
    • Widgets kan inte läsas in vid uppstart.
    • Samtalskvallitén kan försämras. Vissa upplever den som dålig
    • Lagg och frysningar som kräver reboot
    • Problem med signalen. Vissa kan ha bra signal men ändå så uppfattar telefonen som onåbar.
    • Jag har haft problem med mitt sd-kort (jag verkar vara den enda på internet känns det som), sd-kortet lyckas alltid bli korrupterat.
    Förbättringar:
    • Mycket snabbare! Den nya .35.7 kerneln är amazing!!

    Förberedelser:
    Jag gjorde inte detta, men jag skulle rekomendera att man installerar den gamla 2.2 stock först B138.
    Länk: Downloads - Huawei Device Co., Ltd..
    Följ samma installationsguide längre ner på sidan för att nedgradera.

    IMEI backup är viktigt! Detta verkar man bara kunna göra i 2.2 (eller andra rommar man har installerat på 2.2)
    Detta kräver root, men det är värt det! Det finns fullt av rootguider på forumet.
    Länk till programmet (installeras på din telefon som .apk): http://forum.xda-developers.com/attachment.php?attachmentid=765613&d=1319929814
    IMEIn sägs kunna försvinna random också pga bug i det interna, så backup är ändå inte fel att ha ;)

    Ta en backup på ditt SD-kort och ditt interna lagringsutrymme, ta även backup på din rom om du har en recovery, det skadar ju inte.

    Kolla upp vilken typ av skärm du har.
    Det finns två typer av skärmar till våran telefon: synaptic och atmel.
    Om du har atmel, så kanske du inte vill uppgradera, uppgraderingen sägs att göra telefonen lite små knas med uppdateringen, inget farligt som att bricka den, men användarglädjen kommer försvinna.
    Du kan kolla upp vilken skärm du har genom att ringa: *#*#2846579#*#*. Sedan klickar man "ProjectMenu" -> "Veneer information query" -> "Apparatus type query" och längst upp står namnet på skärmen.
    (Tackar Elax!)

    Installation:
    1. Ladda ner 2.3 från huaweis hemsida och ladda din telefon så mycket du kan.
    2. Kopiera dload mappen till ditt sd-kort (får inte läggas i några mappar)
    3. Stäng av telefonen
    4. Starta telefonen och håll in power + volum upp och volym ner på samtidigt. Håll in dem tills en ny skärm kommer upp.
    5. Vänta. Detta kommer ta ett tag. Låt telefonen ligga i 10-15 min. Om det står att uppgraderingen misslyckades (under steg 1/2 "unpacking") så testa ladda ner allt igen från huawei och gör om.
    6. När allt är klart står det att den ska starta om (min startade dock inte om, fick starta på egen hand x) )
    7. Telefonen kommer starta om ett par gånger, in i android standar recovery osv. Bli inte skarrad! Det är inte en bootloop (förhoppningsvis).
    8. Efter alla omstarter så ska din telefon starta upp i 2.3 :D


    Möjliga fixar för buggar

    IMEI=0
    Nedgradera och kör in din backup.
    Du kan kolla din IMEI inne på inställningar-->om telefonen-->status och skrolla ner.

    Widget-problemet
    Är inte säker på om detta ska funka, men det verkar ha funkat för vissa.
    Gå till inställningar-->Program-->(leta runt lite) Sök efter något som heter Fastboot och stäng av det.

    Samtalsproblemet
    Detta kan man fixa med root (möjligen, lovar inget) genom att ändra lite i build.prop
    "ro.config.dualmic=true" ska ändras till: "ro.config.dualmic=false"
    (guide längre ner på sidan)


    Root guide
    1. Ring: *#*#2846579#*#*
    2. Gå till: projectmenu > background settings > log settings > log switch > och sätt: Log on
    3. Starta om
    4. Aktivera USB debugging inställningar > program > utveckling
    5. Ladda ner superoneclick: Multiupload.com - upload your files to multiple file hosting sites!
    6. Uzippa programmet, koppla in din telefon och starta programmet som admin.
    7. Tryck på Root ;)

    Stäng av "Log on" också, sägs kunna skapa lite random reboot.

    Alternativ metod:
    1. Ladda ner denna fil: http://forum.xda-developers.com/attachment.php?attachmentid=784296&stc=1&d=1321435888
    2. Extrahera allt i en mapp
    3. Kör runme.bat och följ instruktionerna noga
    Installera Clockworkmod
    Se till att du har root!

    Finns två olika recoverys tillgängliga för .35 kerneln
    Genokolars: [Recovery] Unofficial CWM Recovery 5.0.2.7[u8800pro&u8800] - xda-developers (rekomenderar)
    Blefish: [RECOVERY][U8800][04.01.2012] ClockworkMod v5.5.0.4 - xda-developers Denna ska funka för CM9 när blefish är klar med den rommen, den funkar antagligen för andra rommar också, men lovar inget, har inte testat. Inne på xda är alla jättenöjda med denna recovery!

    Eftersom att man inte längre kan komma åt /.cust_backup från den rosa skärmen längre så måste vi gå en omväg för att installera recoveryn.
    1. Börja installera remount https://market.android.com/details?...1bGwsMSwxLDEsImNvbS5zdGVyaWNzb24ucmVtb3VudCJd
      och ES File Explorer https://market.android.com/details?...sMSwxLDEsImNvbS5lc3Ryb25ncy5hbmRyb2lkLnBvcCJd
    2. Öpnna remount och välj "rw" för /.cust_backup och tryck på remount-loggan.
    3. Starta ES file explorer och gå till inställningar och gå längst ner. Välj Root Explorer och Mount File System. I ES, gå även in till "File Settings > Show hidden files" så att du kan se mappen /.cust_backup (i linux, alla mappar som börjar med "." blir dolda)
    4. Kopiera din recover till sd-kortet och döp om den till recovery.img
    5. Navigera till ./cust_backup/image och döp om recovery.img'n som finns där till "recovery_backup.img" (utan ")
    6. Kopiera in din recovery.img
    7. Stäng av telefonen. Starta den och håll in power + volym upp. Du bör se din nya recovery ;D

    ROMs
    Cyanogenmod 7 av Genokolar
    Fullt fungerande, förutom att högtalarna brusar lite.

    MIUI 1.12.16 av Genokolar
    Allt fungerar, kompassen är lite sisådär och högtalarna brusar något.

    MIUI 1.12.16 av ret4rt
    Ni som tidigare har använt MIUI på ideox x5 har antagligen använt ret4rt's ROM. Denna använder jag!
    Högtalarna brusar. Sägs kunna göra en random reboot då och då, inget jag har upplevt dock.

    Aurora ICS 4.0.3 av DZO
    Använder denna som min daily driver nu! Inte helt perfekt, men sjysst med ICS och hårdvaruaccelerering!
    Kamera funkar inte, har inte testat gps och bluetooth, allt annat verkar funka felfritt! Har fått ett par random reboots dock.
    Flasha med Genos 5.0.2.7 clockworkmod recovery.
    TESTA!! Chrome på telefonen och ICS är amazing!

    För er vågade:
    Ice Cream Sandwich-beta:base on u8860-4.0-demo av Genokolar
    Änvände denna ett tag.
    Den förvandlade min telefon till en liten mini supernova, var helt perfekt i vintervädret ^^ Satte bara på ett youtubeklipp så blev telefonen 40 grader varm och var jätte mysig ;) Batterislukare ^^
    Mycket som inte funkar, som WiFi, root och kamera. Kolla in länken ovan för mer info.

    Hur man får tillbaka usb lagring i den rosa skärmen
    Detta är en grej som Blefish gjorde, han tog bootloader.bin från B518 (betan, med andra ord) och skapade en flash-bar .zip av det.
    Att byta ut en bootloader är inte det mest riskfria man kan göra, om det går fel så kan det leda till total brick av din telefon. Jag själv använder den, funkar finfint :)
    1. Se till att roota och installera Clockworkmod recovery (den från Blefish 5.5.0.7 rekommenderas)
    2. Ladda ner denna fil http://www.mediafire.com/?l5ja3ficb39bnud
    3. Lägg filen på ditt sd-kort och flasha den i recovery, flashningen tog inte mer än 2-5 sekunder för mig.
    Testa om det hela funkade. Stäng av telefonen och håll in vol +- och på-knappen. Rosa skärmen bör komma upp. Koppla in telefonen i datorn, du bör kunna montera disken, i disken så finns det en mapp som heter "image".

    Ifall man får en bluescreen...
    Bluescreen på våran u8800 är ett ganska okänt fenomen. Den förekommer random, både i 2.2 och 2.3 och raderar allt /.cust_backup, alltså recovery.img, boot.img etc.
    Din telefon kan vara svår att rädda om detta händer. Det är en bug av Huawei och det finns inget man kan göra åt det.

    I 2.2 var det ganska lätt att fixa telefonen efter en bluescreen. Det var bara att starta upp telefonen i rosa-läget, formatera partitionen och stoppa in dina standerd filer/backup för att rädda den, och sedan stoppa in en recovery för att flasha en rom.
    Nu kan man inte få tillgång till platsen i rosa-läget, och det har gjort allt mycket komplicerat ;P Stupid Huawei som var tvungen att låsa bootloadern...

    Börja med att ladda ner B138 2.2 från huawei och följ installationsintruktionerna som jag skrev tidigare.
    Det kommer stå att din uppdatering misslyckades. DETTA ÄR RÄTT!
    Nu, bör rosa-läget inte längre vara låst, och du kan fortsätta rädda telefonen.
    Börja med att formatera partitionen (minns inte vilket typ av filsystem, men är 80% på att det är fat32 eftersom man kan se den i windows)
    Lägg in /.cust_backup/image filerna.
    Gör om installationen av B138, då bör det funka.


    LYCKA TILL :D
     
    Last edited: 13 feb 2012
  2. Elax

    Elax Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tack för guiden, funkade perfekt :D
    Startade från 2.2.1 och började med att roota (z4root), backupade IMEIn med appen du länkade och backupade alla appar med Titanium Backup. Sedan följde jag din installationsguide och allt funkade perfekt! Jag formaterade dock SD-kortet innan jag la in dload mappen, vet inte om det var nödvändigt eller ej.
    Jag fick också starta om den manuellt efter uppdateringen, som du skrev.

    Tack ännu en gång :)
     
  3. JohnDaniel

    JohnDaniel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2011
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Härligt! Hur upplever du uppdateringen då?
    Många på xda väljer att nedgradera till 2.2 dock, vet inte varför.
    Om du får problem så skriv dem här!
     
  4. Elax

    Elax Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Blev lite besviken på Huawei's launcher så jag bytte till GO Launcher direkt... Annars känns den mycket snabbare i menyer och dylikt, stort lyft från 2.2 :)

    WiFi tar ibland väldigt lång tid att starta, vet inte riktigt varför. Har fått vänta upp till en minut(!) ibland. Upplever att det går snabbare om jag kopplar på WiFi via power-widgeten och sedan scrollar snabbt mellan två sidor på hemskärmen. Då kopplar den upp på runt 10 sek istället för 20 sek om jag inte scrollar... Väldigt skumt :/

    (Btw, du har PM ;))
     
  5. JohnDaniel

    JohnDaniel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2011
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Haha tack för påminnelsen xD
    Guiden uppdaterad ;) Tack så mycket!

    Skum bugg... Har inte upplevt den själv dock. Du kom på en lösning iafl xD
     
  6. mobiltelefoner

    mobiltelefoner Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2012
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Får man blåskärmen när man uppdaterar eller får man den helt random vid normal användning?

    Vad har man gjort för fel om detta händer?

    Är det någon märkbar prestandaförbättring i andra rommar än standard 2.2?
     
  7. JohnDaniel

    JohnDaniel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2011
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Blåskärmen kan komma vid uppdatering om man skulle t.ex avbryta uppdateringen, men det känns nästan som att man måste göra fel med avsikt för att det ska hända.
    Förutom det, blåskärmen är en bugg i Huaweis bootloader, och den är lika förekommande i vanliga 2.2 som i 2.3. Om du får en blåskärm så har du absolut inte gjort något fel, huawei har klantat sig.
    Så man kan inte heller förhindra en bluescreen, de kommer random.

    Jag upplever den mycket snabbare! Visst, den får "bara" 1500 poäng i quadrant, men flytet när man skrollar osv är mycket bättre, så den känns iafl snabbare :P
     
  8. Mädz

    Mädz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tackar för en bra guide JohnDaniel! Fungerade klockrent att lägga in.

    Jag upplever också att den känns snabbare, allting flyter på bättre och märks markant när man skrollar. Snabb uppstart var som natt och dag jämfört utan med 2.2.1 ;)
    Enda problemet jag har är att den tyvärr tappar wifi när den ligger i standby samt att MMS nu inte fungerar utan att mobil data är aktiverat (Halebop kontaktkort).
     
  9. JohnDaniel

    JohnDaniel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2011
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Testa kolla dina inställningar för wifi! Som default så brukar android stänga ner wifi i viloläge.
    Inställningar > Trådlöst och nätverk > wifi inställngar
    Meny-knappen > wifi policy (jag tror det var vägen man tog, i miui ser systeminställningar annorlunda ut)

    Under wifi policy så tror jag att man ska kunna ställa in hur wifi ska bete sig.
     
    Jonas Bergius gillar detta.
  10. Mädz

    Mädz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja tusan du har helt rätt ang wifi, glömt att det fanns att ändra där.. Gjorde det i 2.2.1 när jag skaffade luren och sedan inte tänkt på det!

    Ingen idé angående att mms inte vill fungera utan att mobildata är aktiverat? Det fungerade ju som sagt i 2.2.1 utan att tvingas att alltid ha det aktivt.
     
  11. Jonas Bergius

    Jonas Bergius Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2011
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej
    Har uppdaterat telefonen nu och jag har inte fått några problem alls. Allt var kvar utom mina appar som jag laddat ner.
    Fungerar klockrent hittills.
     
    Last edited: 15 jan 2012
  12. antec

    antec Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2011
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ja kunde installera om till 2.3. Men sen kommer ja hit men inte längre.

    Kopiera din recover till sd-kortet och döp om den till recovery.img
    Navigera till ./cust_backup/image och döp om recovery.img'n som finns där till "recovery_backup.img" (utan ")
    Kopiera in din recovery.img
    Stäng av telefonen. Starta den och håll in power + volym upp. Du bör se din nya recovery ;D

    Hittar ingen mapp med /cust_backup :S
    O den där superoneclick hängde sig flera gånger när ja försökte. Nån som vet hur ja ska göra för att kunna få igång roomen?

    Förövrigt får ja köra me 2.3 sålänge utan room. Men är lite störit
     
  13. JohnDaniel

    JohnDaniel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2011
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Har du gjort så att du kan se dolda mappar? I linux så döljs alla mappar som börjar ".", så för att se dem så går du till inställningar för ES och letar runt lite bland inställningarna.

    Vad det gäller superoneclick, har du satt på USB felsökning och satt på log switch?
    Gå till: projectmenu > background settings > log settings > log switch > och sätt: Log on
     
  14. JohnDaniel

    JohnDaniel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2011
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Min vän ville uppgradera och han har samma problem som du beskriver ovan.
    Ska försöka komma på en lösning
     
  15. JohnDaniel

    JohnDaniel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2011
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

  16. antec

    antec Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2011
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Har prövat det med den funka men när jag går in i es file explorer hittar den i nte cust backup mappen :S trots att ja tryckt show hidden files, mountat den osv.
    I clockwork så hittar den inte sdkortet vad ja fattar de som hmm
     
    Last edited: 21 jan 2012
  17. antec

    antec Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2011
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Sådär då har ja tillbringat min halva dag på lösa detta :P

    Gick säkert o lösa lättare men det jag gjorde nu sist som funkade det var:

    Formatera ditt minneskort samt din telefon genom att högerklicka på dem i datorn.
    Följer hela din guide tills jag kommer till momentet med es file explorer. Denna funkade inte för mig. Så isället laddade jag ner explorer i market. Sen följer jag alla dina steg på samma sätt. När du sen startar upp telefonen i clockworkmod kolla så de är rätt verision 5.0.2.7 eftersom har du inte det funkar de inte.

    Lägg in den romen du vill använda på minneskortet döp om den till upgrade.zip. Sen startar du cvm på samma sätt som i guiden.
    Tryck på wipe Data o wipe Cache!
    Sen apply /sdcard/upgrade.zip
    När det står sucesfully tar du reboot o grattis du har en grym telefon <3:teeth:
     
  18. JohnDaniel

    JohnDaniel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2011
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Vad bra att du fixade det! :D
    Vad var det för "explorer" du laddade ner från market?
     
  19. Osco

    Osco Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2011
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Min vägrade starta efter första försöket, bara svart skärm. Så jag prövar på nytt med att starta via +,- power. :(

    EDIT: Ska den där indikatorn blinka rött?
     
  20. antec

    antec Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2011
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    ja inte utan din guide dock;) så tack! den heter bara Explorer o är ifrån Speed Software
     
    JohnDaniel gillar detta.