Diskussion: Undrar om tidningen M3 & dess site får pengar utav apple eller

Diskussion i 'Off Topic' startad av 3kgt, 23 jan 2019.

  1. 3kgt

    3kgt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2012
    Inlägg:
    300
    Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Samsung Note 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Note 9
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Lenovo P2
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Samsung S8
    Platta:
    Asus Zeenpad 3S 10 LTE
    Platta 2:
    Asus Nexus 7 2gen
    ROM:
    LineageOS
    Undrar om tidningen M3 & dess site får pengar utav apple eller är trogna Isheeps bara!
    Trist nog så finns det inte många tidningar & källor att välja ifrån när det gäller teknik tidningar på Svenska! Och då jag är en teknik nörd så brukar jag läsa Svenska och engelska teknik tidningar via Readly!

    Men under åren har man sett mer och mer hur M3 är apple narkomaner! Det är bara pinsamt hur mycket dem hyllar och avgudar apple produkter medans nästan alltid "mobbar" och hittar fel på alla andra tillverkare och Android!
    Så för några dagar sedan googlade jag på E sim 2019! Och första artikeln som kommer var från deras sida. Och som vanligt så är dessa isheep Americans worshippers wannabes skrivit massa bs!
    Ni kan läsa här Operatörerna om e-sim: Därför dröjer nya tekniken i Sverige
    Här skriver dem bland annat att "Innan Apple släppte sina nya Iphone-modeller var det ingen som ens verkade planera stöd för e-sim i mobiler" .. Och i själva verket så har faktist Tele2 haft stöd för Windwos plattor och laptops sedan 2018!
    Sen skriver dem

    Prylarna som har stöd för e-sim i dag
    * Iphone XS, XS Max och XR
    * Apple Watch Series 3 4G, Apple Watch Series 4 (modellerna med lte)

    ! Hmm.. apple avgudarna sitter då som vanligt i tron att det är enbart äpplet som tillverkade E sim medans Samsung hade det i sin Samsung watch S3 (Lanserades i Sv utan E-sim) långt innan äpplet fick stödet, och idag har deras S4 (S watch) också stödet.

    Så denna är bara en av många artiklar där man ser hur dem favoritiserar apple och bashar oftast allt annat!
     
  2. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    IDG (som äger M3) äger även MacWorld.. Säga vad man vill om hur texterna skrivs (jag läser ingen av tidningarna eller besöker sajterna särskilt frekvent själv) Men att de skulle få betalt av Apple för det låter högst osannolikt. Vid det här laget är Apple ett såpass etablerat varumärke att de inte behöver prata illa direkt eller indirekt om övriga tillverkare.
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag kan inte tänka mig att Apple skulle betala någon tidning, men däremot är Apple enormt starka i mediavärlden.

    Om man ser till vad för arbetsredskap som används på de flesta redaktioner i landet så dominerar Apple. Tidningsredaktioner, mediabyråer, reklambyråer, bokförlag, mediaproduktion osv. har i regel en mycket hög andel Apple-datorer och telefoner i jämförelse med PC-, Chrome OS- och Android-enheter


    Det innebär också att kännedomen i regel är större kring Apples produkter eftersom intresset av naturliga skäl i regel är större för produkter man på egen hand regelbundet använder. Speciellt tydligt har det varit bland "gammelmedia" där event som Google I/O närmast inte nämns i jämförelse med tex Apples WWDC (sedan har ju Google å andra sidan inte riktigt samma produktionsvärde - brukar handla om en liten aula någontans :) )

    Apple är nog duktigare än Google på PR också, så det är delvis självförvållat. Det är mycket vanligt att Apples produkter förekommer i filmer, TV-serier och bland musikvideos etc. än produkter som kör Android eller som kommer från Google.
     
    Last edited: 23 jan 2019
  4. 3kgt

    3kgt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2012
    Inlägg:
    300
    Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Samsung Note 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Note 9
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Lenovo P2
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Samsung S8
    Platta:
    Asus Zeenpad 3S 10 LTE
    Platta 2:
    Asus Nexus 7 2gen
    ROM:
    LineageOS
    Nu hänger ni er på detta med betalningen :)
    Problemet är främst här i Sverige då äpplet dominerar som Bernard berättar om.
    Det är dock tragisk att en sådan stor tidning kan i ovan exempel ignorera ett så pass stort varumärke som dessutom lanserat E sim innan apple och inte ens nämner dem med i listan! Vad skall man tycka då? Okunskap? Fanboys eller ignorans! Oavsett vad anledningen är så skämmer dem ut sig i ögona på dem som har mera it koll och kunskaper i mitt tycke!
    Kunde inte låta bli att skriva om dem här när man läst deras tidningar, artiklar under åren.
     
  5. dermike

    dermike Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2012
    Inlägg:
    697
    Mottagna gillanden:
    325
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
  6. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Nu är ju M3 en tidning i Sverige och gear S3 hade inte e-sim i Sverige

    Du går verkligen igång på detta, till den grad att Apple som företag och dess produkter får öknamn.

    Faktum är att Apple är ett enormt stort medialt namn, och har störst börsvärde av ALLA företag i hela världen. Inte konstigt att dom syns och hörs
     
  7. 3kgt

    3kgt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2012
    Inlägg:
    300
    Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Samsung Note 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Note 9
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Lenovo P2
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Samsung S8
    Platta:
    Asus Zeenpad 3S 10 LTE
    Platta 2:
    Asus Nexus 7 2gen
    ROM:
    LineageOS
    Simkort på min gamla Galaxy Gear S, vart var applet då? :P
    Nu väntar jag på esim support på tele2 för min S watch. så får mobilen vara hemma när man gymmar, stranden, badet m.m :)
     
  8. 3kgt

    3kgt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2012
    Inlägg:
    300
    Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Samsung Note 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Note 9
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Lenovo P2
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Samsung S8
    Platta:
    Asus Zeenpad 3S 10 LTE
    Platta 2:
    Asus Nexus 7 2gen
    ROM:
    LineageOS
    Du missar poängen och tog på dig advokat rollen för äpplet när dem har gott med sånna :D
    Dem skriver om vilka enheter som har support för E sim i Sv 2019. Och dem har ej skrivit att ämnet/listan handlar specefikt om apple produkter. Ändå ignorerar dem andra varumärken. Samsung & Android har en betydligt större dominans. Men det är en annan femma som vi skall inte gå in på.
    Sen så allmänt är dem alltid väldigt kritiska i deras artiklar och tester om du läser/läst dem.
    Microsoft nu större än Apple i börsvärde | SvD
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Även om det bara är en parantes, men just nu värderas faktiskt Alphabet högre. Apple har varit i fritt fall sedan resultatrapporten och alla rykten om minskad orderingång bland leverantörerna:

    AAPL: Börsvärde 728,01 md
    GOOGL: Börsvärde 751,32 md
     
    jnsson gillar detta.