Tips: Undvika datakostnader i europa?

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av per79, 31 mar 2013.

  1. per79

    per79 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2013
    Inlägg:
    339
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Hej,
    jag skall till Rom och skulle vilja kunna använda min telefon för att kontakta och ta emot vissa samtal & meddelanden. Hur gör jag vettigast för att få det att fungera utan att det skall kosta mig massa extra?

    Sen funderar jag på samma sak gällande datatrafik, Kan jag stänga av eller kontrollera det via något program?

    Tacksam för snabbt svar då vi skall åka imorgon :)
     
  2. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Gör såhär för att stänga av data: Håll inne strömknappen tills en lista med ca 4 alternativ kommer upp, tryck på datatrafik längst ner. Tror den ska fråga dig om du verkligen vill stänga av men kanske inte. Kolla sedan att du inte är ansluten till Wi-Fi och prova att gå in på en hemsida. Fungerar det inte så har du stämgt av.
     
  3. Sorid

    Sorid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2010
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    När jag var nere i Spanien så stängde jag bara av datatrafiken. Fungerade bra att ta emot sms och kostade inget extra. Samtal vet jag dock inget om. Kör med Comviq.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  4. fdacic

    fdacic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2013
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Annars så TROR jag att dem infört max-taxa inom EU. Så det får inte kosta mer än 80kr? / dag. Men behöver man inte använda internet på telefonen så blir det nog billigast så.
     
  5. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 688
    Mottagna gillanden:
    2 045

    MINA ENHETER

    Gå in i telefonens inställningar och stäng av datatrafik when roaming. Problemet löst för datatrafik.

    Vad gäller samtal: se till att du inte har telefonsvarare aktiv för då får du betala dubbla taxan (SE -> IT + IT -> SE) om någon ringer och säger något på den.
     
  6. oneman

    oneman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2011
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Om du har Tele2 så har de en app som heter +46 som gör att du kan ringa till alla telefoner/mobiltelefoner i Sverige till samma kostnad som om du var hemma. Du måste använda ha gratis WiFi som finns på många hotell, restauranger och caféer. Det går bra att ta emot samtal också.