Tråden om Bredband2

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av svenix, 6 maj 2021.

  1. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 266
    Mottagna gillanden:
    6 969
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
  2. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 295
    Mottagna gillanden:
    770
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Dåligt för konkurrens. Dom köpte A3 för några år sen. Blir du kvar hos B2?
     
    Kristy gillar detta.
  3. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 266
    Mottagna gillanden:
    6 969
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Ja, tills vidare blir jag kvar. Så får jag se vad jag tycker om Bredband2.
     
  4. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 295
    Mottagna gillanden:
    770
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Finns det något negativt med Bredband2 genom åren? Alltså infamous som ComHem,Telia, Tele2,Telenor? Vi valde Bahnhof för att det är Bahnhof.
     
  5. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 266
    Mottagna gillanden:
    6 969
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    För ett antal år sedan hade Bredband2 ganska dåligt rykte. Kundservicen var inte på topp och tjänsterna krånglade en del.
    Men jag har inte hört något de senaste åren så de kanske har skärpt till sig.

    I mitt fall vill jag inte gärna krångla med något operatörsbyte eftersom jag lyckats få tre stabila publika IP-adresser till mitt fiberabonnemang som jag använder till div. tjänster. Med tanke på att fler och fler operatörer övergår till att leverera NAT:ade IP-adresser så vill jag gärna ha kvar mitt upplägg så länge det går.
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ser sisådär ut, men det är ju alltid svårt att få en bra uppfattning av trustpilot då de flesta vänder sig dit enbart vid missnöje: Bredband2 is rated "Poor" with 2.5 / 5 on Trustpilot

    Främst verkar kritiken kretsa kring hanteringen av fakturorna. Ser dock ut att vara relativt få ärenden sedan ~sommaren 2020 eller så, vilket ju är ett gott tecken.
     
    Kristy och svenix gillar detta.
  7. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 295
    Mottagna gillanden:
    770
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Aj då, men min ISP Bahnhof har sämre betyg men det är mest angående support. Men om man konfigurerar rätt får man aldrig problem. Det är normalt pga dålig kännedom av teknik.
     
  8. Peddapee

    Peddapee Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Se upp med prishöjningar! Brevet med prishöjning försvann på vägen till mig. Allt annat skickar de elektroniskt. De ville inte göra någon justering först. Jag blev så missnöjd att jag sade upp tjänsten och fick då 4 månader för halva priset. Så ha koll på att de kan höja efter ett års kampanjpris
     
    Kristy, aomba, svenix och 1 annan gillar detta.
  9. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 266
    Mottagna gillanden:
    6 969
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Bredband2 har i natt lagt om mitt bredband från Publika IP-adresser till CGNAT. Förut hade jag en publik IP 83.209.x.x nu har jag 100.79.x.x. Denna omläggning har de gjort utan minsta förvarning eller information om att det ens var på gång!

    Detta påverkar mig för jag har flera tjänster som är beroende av en publik IP, bl.a. en webserver. Min IPv6-lina gick också ner för den är beroende av publik IP.

    Det positiva var att jag fick tag på deras kundtjänst via chat efter bara 5 minuter. Och fick en person som begrep vad jag talade om! Hen lovade att lägga ett ärende så att jag skulle få tillbaka publik IP under dagen. Vi får väl se om det håller.
     
    Kristy, Majkey, bernard och 1 annan gillar detta.
  10. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 021
    Mottagna gillanden:
    1 317
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Rätt sjukt att vi fortfarande inte har gått över till IPv6 som standard... Känns nästan som vi kommer vara fast med CG-NAT i all framtid.
     
    Majkey och bernard gillar detta.
  11. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 266
    Mottagna gillanden:
    6 969
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Nu säger de i.o.f.s. att de gör denna omläggning "i väntan på IPv6":

    upload_2022-9-15_11-41-9.png

    Men de lovar ju inget om IPv6. IPv6 är bra, jag har kört det bortåt tio år nu via Tunnelbroker.net. Men IPv6 löser inte alla problem om inte all världens siter också går över till IPv6.
     
    bernard gillar detta.
  12. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 266
    Mottagna gillanden:
    6 969
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    För någon timme sedan märkte jag att jag fått publika IP-adresser igen! Jag har inte fått någon klarrapport från Bredband2 ännu men nu har jag publika IP-adresser på de två burkar jag har anslutna till bredbandet. Visserligen i en helt annan serie än jag hade innan men ändå. Efter lite uppdateringar av DNS-entryn m.m. så verkar alla mina tjänster fungera igen! :)

    Jag får säga att jag är rätt nöjd med hur snabbt Bredband2 fixade detta. Dels tog det bara fem minuters väntan i chatten innan de svarade. När de svarade förstod de med en gång mitt problem. Och sedan löste de det på några timmar. Det får bli godkänt tycker jag! :)

    Annars har jag inte mycket förtroende för Bredband2 men idag växte de lite i mina ögon. En bra sak är också att det inte kostar något extra med publika IP-adresser, det kan det göra hos andra operatörer.
     
    Kristy, Majkey och Buzz gillar detta.
  13. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 295
    Mottagna gillanden:
    770
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Vet ej om detta är relevant men efter varje kortslutning hemma så stänger Routern av IPv4. Måste gå in i admin för att aktivera igen. Har Bahnhof och andra operatörer ändrat något?
     
  14. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 266
    Mottagna gillanden:
    6 969
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag fick en glad överraskning idag när jag plötsligt fick ett mail från Bredband2 att de bjuder sina kunder på fem månader Viaplay Film & Serier utan kostnad. Jag provade och det gick fint att aktivera på länken de skickade.

    upload_2022-9-22_10-39-10.png
     
    Holabanarne gillar detta.
  15. Itson

    Itson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    334
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Trevligt. Är själv kund men har inte fått något mail ännu. Får la se ifall något dyker upp.
     
    svenix gillar detta.
  16. frpl

    frpl Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2015
    Inlägg:
    1 018
    Mottagna gillanden:
    669

    MINA ENHETER

    Noterade att Bredband2 hade bra priser på bredband nu. Är det nån som vet om man fortfarande kan be om publik IP och få det?
     
  17. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 021
    Mottagna gillanden:
    1 317
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Nu gissar jag bara, men jag tror det beror på vilket nät du sitter i. Är nog bäst att du ringer och frågar dem.
     
    Kristy gillar detta.
  18. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 266
    Mottagna gillanden:
    6 969
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag vet inte vad som gäller nu. Men för knappt ett år sedan lade Bredband2 plötsligt om min fiber till CGNAT helt utan förvarning eller någon information om att det skulle ske.

    Jag skrev då ett argt mail till supporten och menade på att de åtminstone kunde förvarna om en sådan förändring, det var mycket saker som slutade fungera för mig. Jag fick då ett ganska snabbt svar att de skulle fixa det samma dag och det gjorde de faktiskt utan att det kostade något extra. Så jag fick behålla publika IP-adresser för samma pris som tidigare. Detta var i IP-Onlys nät i Göteborg.

    Däremot kan en varning vara på plats när det gäller Bredband2 priser. De kör med ful taktik när det gäller priserna så det är inte säkert att du får det pris som står på hemsidan. Tecknar du en kampanj så får du nog det angivna priset under bindningstiden. Men tecknar du utan bindningstid kan du vara ganska säker på att du snart börjar få brev om att de tyvärr tvingas höja priset för din anslutning. Om jag kollar min adress på Bredband2 hemsida så står det idag att ordinarie pris för 250/250 är 438:-/mån. Men jag betalar nu 459:- från den 1/2 och de har varslat en ytterligare prishöjning till 475:- från den 1/9.

    Om jag kontaktar supporten och påpekar att det står ett annat pris på hemsidan än det jag betalar så säger de bara att det är individuell prissättning och inget de kan göra något åt. Om jag inte var på väg att flytta från den adressen hade jag bytt till något annat än Bredband2 för jag har tröttnat på deras oärliga prisangivelser! :(
     
    Westholma4t, Kristy och KTM gillar detta.
  19. frpl

    frpl Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2015
    Inlägg:
    1 018
    Mottagna gillanden:
    669

    MINA ENHETER

    Tack för svaret! Kanske inte är värt att riskera det för att spara nån hundring i månaden låter det som. Är nöjd med Ownit men dom höjde nyligen priset med en hundring. Tror att det var pga stadsnätet dock.
     
  20. Westholma4t

    Westholma4t Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    1 378
    Mottagna gillanden:
    177
    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung tab s6
    Övrigt:
    acer Chromebook cp315-1h, mk802 HDMI.
    Skrev till chatten att jag skulle säga upp Bredband 2. Detta på grund av att de skulle höja priset. Jag skulle då få tillbaks pengar för det jag har betalat in redan. Så blev jag uppringd av en säljare som skulle avsluta abonnemanget sen skulle han koppla mig till fakturaavdelningen efter samtalet. Där är jag på plats nummer två i kön i cirka 20-25 minuter. Sen är jag på köplats 1 i cirka en kvart sen när jag kommer fram så bryts samtalet. Inte en slump om du frågar mig. jag kan lova att de kopplar alla som vill säga upp sin abonnemang just till den här telefonsvararen som säger att du är på plats nummer två i kön bara för att man ska plågas i 30 minuter. :mad: