Universal smygförsämrar surfen

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av nyx, 26 dec 2012.

  1. nyx

    nyx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    632
    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    Oneplus Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    Oneplus Nord
    Jag är en hyggligt nöjd kund hos Universal sen ett år tillbaka. Surfen har på pappret varit obegränsad surf symmetriskt 1Mbit/s. I praktiken så har hastigheten stabilt legat på 1Mbit/s ned och 500-600kbit/s uppåt.

    Sen en tid tillbaka så har jag märkt att surfen funkar mycket sämre. När det blev avbrott på det fasta bredbandet under julen och jag skapade en surfpunkt via telefonen då blev det helt uppenbart att något inte var som förut. Sån surfning var olidligt långsam idag.

    Jag körde speedtest och kunde då konstatera att uploaden helt plötsligt var väldigt mycket sämre och nu låg på 130-140kbit/s. Jag skrev till Universal och frågade om de hade problem i nätet eller vad som hänt.

    Jag blev väldigt överraskad över svaret jag fick:
    "Vi hade skrivit fel på vår hemsida gällande hastigheten för mobil surf, dem korrekta hastigheterna är 1 Mbit/s ned och 0,128 Mbit/s upp. Vi har nu rättat till informationen på vår hemsida och beklagar för detta.


    Det verkar som de tänkt genomföra den här försämringen utan att berätta något för oss som är kunder. Riktigt dålig stil. Om vi förutsätter att detta är något som de blivit påtvingade av Telenor och inte kan påverka själva, är det inte ett rimlig krav att de släpper kunder som vill byta operatör p.g.a denna försämring utan uppsägningstid? Trodde att det var ett givet förfarande när opratören vill förändra villkoren till kundens nackdel. För mig så är detta helt klart en dealbreaker.
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 958
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vad står det i avtalet du skrev på gällande hastigheter osv?
     
  3. nyx

    nyx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    632
    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    Oneplus Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    Oneplus Nord
    Det står bara "Obegränsad surf i en hastighet av 1 Mbit/s."

    Frågan har nu varit till deras tekniker som hävdar att tjänsten alltid har varit 1Mbit/s ner och 128kbit/s upp.

    Eftersom Universal inte vill kännas vid att tjänsten ändrats, så är det enda jag kan tänka mig är att det är Telenor som skruvat ned farten så att Universalkunderna får det som Universal betalar för.

    En positiv sak dock, de låter mig byta operatör utan uppsägningstid, det var ju juste i alla fall.
     
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 958
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Surf kan säkert vara en tolkningsfråga också - men bra lösning de kom med :)


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  5. Davil

    Davil Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    2 500
    Mottagna gillanden:
    455
    Telefon:
    HTC U11+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Jag har den senaste tiden märkt att min upp-hastighet blivit kraftigt försämrad och såg denna tråd precis nu.

    Jag har också varit nöjd med universal telecom. Men med en näst intill obefintlig upp-hastighet så tänker jag nu omgående se efter annat alternativ.

    Har du själv funnit något likvärdigt?
     
  6. nyx

    nyx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    632
    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    Oneplus Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    Oneplus Nord
    Det blev Tele2 Snackis för mig.
    Marginellt dyrare än Universal på det mesta. Det har dock den begränsningen att det som ingår är 1 GB surf/månad. Det är dock ungefär vad jag har förbrukat tidigare också så jag tror att jag klarar mig på det.
    Farten är bättre än Universal, teoretiskt 10Mbit/s. I verkligheten så ligger jag på ca 3Mbit/s ned och 1Mbit/s upp.

    4G ingår också om man har en telefon som stöder det.
     
  7. Davil

    Davil Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    2 500
    Mottagna gillanden:
    455
    Telefon:
    HTC U11+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Chat idag med Universal Telecoms kundtjänst:

    "Jag:
    Hejsan!

    Jag har en fråga ang. Mobilsurf. Något måste ha hänt med den för den senaste tiden har jag riktigt dålig uppload-hastighet. jag har provmätt vid fler tillfällen och får alltid ca 0.2Mbit upp och 1Mbit ner.

    Vad har hänt?
    Hej! Din fråga har skickats till Kundtjänst . V.g. vänta, så tar vi strax emot din förfrågan.
    Samtalet mottaget av Madeleine. Just nu aktiva: Madeleine.
    Madeleine:
    Hej!
    Madeleine:
    Uppladdningshastigheten för mobiltelefoni är 0,128 mbit/s.
    Jag:
    Hm.. ok. Då har ni ändrat detta, utan att meddela om det eller skriva det på er hemsida. För det har varit 1Mbit både ner och upp.
    Madeleine:
    Nej, det har vi aldrig haft. Vi har alltid haft upp till 1 mbit/s upp och upp till 0,128 mbit/s ner.
    Jag:
    Men när jag skaffade Universal telecom så frågade jag specifikt om just detta och fick som svar att det var 1Mbit åt båda hållen. Och med Bredbandskollen -appen har jag mätt upp ganska exakt 1Mbit både ner och upp.
    Madeleine:
    Det måste varit ett missförstånd. Vi har aldrig haft upp till 1 mbit/s som uppladdningshastighet, endast ned.
    Jag:
    Det är nyligen som detta blev ganska rejält sänkt vilket jag märkte av då jag har en ftp-klient på min Android telefon där jag kan se hastigheten.
    Madeleine:
    Nej, vi har inte sänkt någonting. Vi har alltid haft 0,128 mbit/s som upphastighet.
    Madeleine:
    Vi har aldrig haft någon annan hastighet avtalat med Telenor.
    Madeleine:
    Finns det något annat jag kan hjälpa dig med?
    jag:
    Det verkar som sagt märkligt...

    Det veraks vara fler som har upptäckt en förändring när jag googlar på detta:
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=88270
    Madeleine:
    Det stämmer inte.
    Madeleine:
    Vi har inte ändrat hastigheten.
    Madeleine:
    Upplever man hastighetsförändringar ska man i första hand kontrollera sin täckning.
    Madeleine:
    Vi har aldrig haft avtalat för någon högre hastighet än 0,128 mbit/s med Telenor, som sagt.
    Jag:
    Ok då har både Bredbandskollen och min ftp angett fel...

    Tack för dina svar.
    Madeleine:
    Ja, i sådana fall. Tack själv!"
     
  8. nyx

    nyx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    632
    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    Oneplus Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    Oneplus Nord
    "Madeleine:
    Nej, vi har inte sänkt någonting. Vi har alltid haft 0,128 mbit/s som upphastighet.
    Madeleine:
    Vi har aldrig haft någon annan hastighet avtalat med Telenor."


    Det där skulle jag gissa är den springande punkten. Om de har haft den hastigheten i sitt avtal med Telenor, och Telenor har levererat mer än det men sen drar ned till den avtalade hastigheten, så är det nog inte mycket de kan göra.

    Att hon sen förnekar att de tidigare hade uppgiften på sin sida att det var en symmetriskt 1 Mbit/s tjänst, det är ju dåligt. Den jag pratade med var åtminstone ärlig och sa att det hade stått fel tidigare:

    "Universal Telecom Kundtjänst skrev 2012-12-26 11:21:
    Hej!

    Jag förstår att ni är missnöjd, men vi har inte försämrat tjänsten utan den har alltid vart den samma. Har bara vart fel information på vår hemsida."