Problem: Unroot eller hur ska jag göra?

Diskussion i 'Galaxy Note 2 LTE' startad av Jdawg, 19 mar 2013.

  1. Jdawg

    Jdawg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej.

    Jag rootade min Note 2 LTE i tron om att jag skulle ha tid att sitta och leka med diverse ROMS och mods men efter ett tag märkte jag att det tog upp allt för mycket av min lilla tid jag har till övers. Nämnas bör är att jag inte rootat någon telefon innan.

    Nu sitter jag alltså här med en rootad telefon utan tid och vill på lättast sätt kunna uppdatera den så jag får nya funktioner. Sitter för nuvarande på 4.1.1, låst till tele2.
    Jag har gjort en backup genom cwm på telefonen.
    Har kört triangelaway och nollställt flashcount.

    Jag har sökt och sökt och sökt men inte hittat svar på mina frågor konstigt nog. Läser en sak där och sen står det en annan sak här. Frågorna är säkert uttjatade vid det här laget men måste få klara svar.

    1. Så som jag förstått de så kan jag genom odin flasha in den nyaste firmwaren, alltså i mitt fall GT-N7105-COV-N7105XXDMB2, iom att jag har tele2. Am I right?

    2. Rensar detta all data på telefonen? Om så är fallet, kan jag köra recovery i cwm och få alla appar, inställningar osv återställt?

    3. Försvinner min root access då jag utför nr 1? Och om så är fallet, kan jag fortfarande köra recovery i cwm?

    4. Det jag slutligen vill är att bli av med root access för att på enklaste sett, utan att böka, kunna uppdatera telefonen OTA.

    5. Vad hade du gjort om du var i min sits? Fortsatt ha root access och uppdaterat via odin eller unrootat för att få OTA uppdateringar?

    Tack på förhand!
     
  2. viwa

    viwa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2010
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Om du kört triangle away innan så kan du flasha in den du sa med odin så ska root försvinna och du kan köra på med autouppdatering framöver.

    Jag gjorde samma fast med mobile odin. För jag lämnade nyss in min telefon på garanti service. Klickade bort ever root så den inte behåller root. Sen är jag inte säker på om odin på dator resetar allt men har för mig det är en ruta som är iklickad som heter full reset. Det borde bli fabriksåterställning då.

    Vet inget bra sätt att återställa appar utan root :-(. Med root kör jag med titanium backup.

    Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2
     
  3. Jdawg

    Jdawg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Okej.
    Går det att klicka bort full reset i Odin i datorn? Eller kan man lösa de i mobile Odin? Värt att skaffa mobile Odin endast för detta?

    Hade vart skönt att bli av med root men finns det inget sätt att säkerställa att ens appar osv inte resetas lär jag få fortsätta i root och bara hålla koll efter nya uppdateringar här på forumet. Är inte sugen på att börja på noll.

    Titanium backup, tar de backup på allt du har i det interna? Foton osv också?

    I framtiden, måste jag ladda ner uppdateringar med COV i namnet? Eller räcker det med nordic(NEE)?
    Med tanke på att jag har tele2.

    Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2