Unroot Xperia X Compact

Diskussion i 'Allmänt' startad av Olle73, 11 feb 2021.

  1. Olle73

    Olle73 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hej,

    Behöver hjälp eftersom har inser att jag är inne på ett område som jag inte vet något om. Jag har köpt en begagnad Sony Xperia X Compact som är rootad med AOSP 9. Jag visste att den var rootad när jag köpte den, men jag hoppades att jag skulle kunna använda den som backup till min nuvarande telefon. Nu funkade inte det och jag skulle vilja unroota telefonen.

    Hur sjutton gör man det? Har googlat en del och fått en del träffar, men önskar lite mer handfasta råd innan jag kliver rakt ut i oändligheten.

    Tack på förhand.
     
  2. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    När du säger "unroot" så misstänker jag att du inte bara vill ta bort root/su funktionaliteten utan snarare att du vill återställa senaste officiella Android 7.0 ROM:en på din Xperia X Compact.

    Det du behöver ladda ner för detta är följande

    Sony Flash tool-verktyget för att programmera original firmware till telefonen
    Flash Tool - Open Devices - Sony Developer World

    Senaste firmware
    Sony Xperia X Compact F5321 Stock Firmware ROM (Flash File)

    Sony Flashtool ADB drivrutiner
    [Drivers] FlashTool Xperia Driver Pack (v1.5) [20140318]

    Instruktioner för hur du programmerar om hittar du i första länken till verktyget.

    Däremot om jag vore du så skulle jag nog hellre bara uppgradera TWRP, formatera system och data och installera senaste LineageOS 16 och OpenGapps eller MicroG så du får en mer aktuell version av Android, utifrån features and issues för denna så ser det ut som att allting fungerar.

    [ROM][UNOFFICIAL][9.0] LineageOS 16.0 for Xperia X Compact [FINAL]
     
    Olle73 och EricG gillar detta.
  3. Olle73

    Olle73 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Yes, du har rätt i att jag vill återställa till den senaste officiella versionen, dvs så jag kan köra Oreo på den, samma Oreo som jag på min nuvarande, men inte helt fungerade Xperia X Compact.

    Tack för länkarna, det blir något att bita i morgon med Fredagsbärsen i näven.
     
  4. Olle73

    Olle73 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jaja, det gick ju inte så bra...

    Följde instruktionen enligt den första länken. Laddade ned och installerade "Emma" och startade upp telefonen i Flashmode. Följde instruktionen enligt den andra länken och laddade ned och extraherade "F5321_34.2.A.0.292_R4C_Latin America Generic_1305-2001.ftf". I Emma såg det ut som i nedanstående attachment men ingenstans hittar jag ett sätt att ladda ftf-filen i Emma.

    På samma ställe som jag laddade ned ftf-filen så fanns det ju också en instruktion och där man skulle använda "Flashtool" istället. Eftersom det programmet kom med i samma zip-fil som ftf-filen så var ju bara att testa. Men inte det heller verkar ha fungerat, se det andra attachmentet. Startar jag om telefonen så ser den dessutom helt oförändrad ut.

    Så, vad gjorde jag för fel?
     

    Bifogade filer:

  5. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Just tusan, det finns ju verktyget Xperia Emma nu för tiden, vill minnas att jag snubblat över denna för två år sedan när jag höll på och återställde farsans gamla Xperia Z1.

    Men vad jag förstår så ska detta verktyg lösa allt åt dig vad gäller att ladda ner senaste Sony Xperia ROM för ansluten telefon och återställa systemet så du ska inte behöva göra annat än läsa och följa instruktionerna för Emma.

    Download Emma Sony Flash Tool for Sony Xperia Devices
     
    Olle73 gillar detta.
  6. Olle73

    Olle73 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tack för att du försöker hjälpa mig, men jag blir ändå inte riktigt klok på vad jag skall göra. Kör jag Emma så får jag, som synes, upp 8 st "services". Jag tolkar 34.1.A, 34.2.A, 34.3.A och 34.4.A som 4 st olika Firmware versioner. Till varje version finns två services, "Softare Update Content Erease", som jag tolkar som att man raderar den firmwareversionen, och "Firmware update", vilket jag tolkar som att man installerar den firmware versionen.

    Men varför få jag upp 4 olika firmwareversioner? Innebär det alla fyra är installerade i min telefon? Det åter märkligt med min begränsade kunskap om mjukvara, då vanligtvis så brukar en nyare version ersätta en äldre. Skall jag ta bort (erase) alla 4 och sedan uppdatera alla 4? Eller skall jag bara ta bort och lägga till sen nyaste, 34.4.A?

    Eller är det en ännu äldre firmware som är installerad i min telefon? Ingenstans i Emma så kan jag hitta info om vilken firmware som faktiskt är installerad i min telefon.
     
  7. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Programmet ska automatiskt identifiera din telefon och välja rätt ROM. Därefter så får du välja vilken mobil branding/region som du vill applicera på telefonen, förslagsvis en som heter något med SE eller CE(x) vilket borde stå gör Central Europe. Ta den senaste versionen utav denna och tryck på Apply service för att programmera in denna.

    Erase user data betyder bara att data-partitionen kommer formateras vilket ändå behövs för att inte systemet ska krascha på grund av inkompatibel data i data-partitionen så det är inga konstigheter.
     
  8. Olle73

    Olle73 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Efter en vecka i radioskugga, så återupptar jag den här resan. Som synes på den snapshot "Emma.png" så får jag upp 4 olika ROM, men ingen av dom heter något med SE eller CE(x), alla är på formatet Customized_NOBA 1304-9586 User-Live COM. Så jag väljer den som har högst löpnummer, dvs "F5321 34.4.A.2.118 Customized_NOBA 1304-9586 R7E User-Live COM". Det görs en lyckad installation av den, men efter en omstart av telefonen så är telefonen precis som tidigare. Den enda skillnaden är att om jag köra Emma nu, så kommer bara "F5321 34.4.A.2.118 Customized_NOBA 1304-9586 R7E User-Live COM upp som service.

    Så nu har jag tydligen gått vilse igen..