Unroota DEFY?

Diskussion i 'Defy/Defy+' startad av Klirre, 7 mar 2011.

  1. Klirre

    Klirre Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag funderar på att roota min Defy, och har lite frågor...

    Vad är för/nackdelar? Jag har fattat att man får full kontroll över mobilen genom att roota, men är det lönt? Egentligen tänkte jag gå hela vägen och flasha in en ny rom också, men vågar inte riktigt än utan tänkte börja med root dådet verkar mindre riskabelt.

    Kanske det mest viktiga, kan jag göra det ogjort (unroota)? då jag har en riskabel B13-modell vill jag kunna återställa allt ifall högtalaren dör så jag får den reparerad... För visst "försvinner garantin" ifall man har rootat luren?

    tack för svar
    //klirre
     
  2. 4305ms

    4305ms Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    1 369
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Jag är inte helt säker men om jag förstår det rätt så kan du både roota och unroota med superoneclick. ev kan du testa med z4root på market.
    Men ska du inte flasha in någon ny mjukvara är det lite sak samma. Vist du kan använda ett par nyttiga program som clockworkmod och lite annat. Men störta anledningen till att roota är att kunna flasha in nya mjukvaror.

    Fast det är min åsikt och inte någon definitiv sanning såklart:)
     
    Klirre gillar detta.
  3. Klirre

    Klirre Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ok, men vad är skillnaden på superoneclick och z4root? Har fattat det som att superoneclick är via datorn och z4root bara är att tanka från market, men är där för/nackdelar med båda?
    Som sagt tänkte jag först flasha in ny rom men vill inte paja nåt då det knappt verkar finnas nån ROM som går att flasha tillbaka från...
    Om inte annat kan jag prova överklocka och byta till svart notification bar ;)
     
  4. 4305ms

    4305ms Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    1 369
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    z4root har visst inte fungerat för alla. annars vet jag inte

    Sent from my amazing groggpinne using Tapatalk
     
  5. mekholm

    mekholm Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Om du rootar kan du redan nu uppgradera luren till Froyo 2.2. För att roota Froyo så funkar inte z4root och du behöver då använda superoneclick som är något bökigare. Med z4root kan du även unroota med samma app som du rootar. mitt tips ifall du är osäker och inte vill spendera alltför mycket tid: roota med z4root - stanna med din original-rom (2.1) och roota/unroota med z4root om du behöver skicka in luren på lagning. inte krångligare än så. testa och se om du tycker det är något för dig.

    Blir du sedan intresserad av roms och liknande så kommer du kanske vilja sätta dig in i ämnet mera.

    Kolla här om du vill veta varför man vill roota:
    http://www.androidskolan.eu/varfor-roota/
     
  6. Rikardn

    Rikardn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Garantin må försvinna men det påverkar inte reklamationsrätten.

    Det bör dock påpekas att även den sistnämnda försvinner om romen orsakar skador på telefonen. Du kanske har läst på XDA om kinaromen som pajjar kamerablixten. :sealed: