Upload till market funderingar

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av sthlmoid, 31 okt 2010.

1. sthlmoid

sthlmoid Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej! Jag har några praktiska frågor om hur det funkar när man ska lägga upp en app på market.

1) Kan man lägga upp den där men på något vis ange att den ännu inte får publicerad? Dvs man vill hålla på ett tag med finslip och tester innan den blir allmänt tillgänglig?

2) Om man vill ta betalt för en app, vad anger man för konto? Kan man få pengarna till sitt kreditkortskonto eller hur gör man egentligen?

Det vore ju snällt om nån som säljer sin app kan berätta lite praktiskt hur det funkar och vad man ska tänka på. Jag har reggat mig som utvecklare men ännu inte skickat upp nån app!

2. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

1. Varför ska du lägga upp den och inte publicera den? Lägg bara upp den när den är klar helt enkelt. Löjligt att du ska ha den på deras server. När man laddar upp en applikation kan man välja 3 val. "Publish", "Save" och "Cancel". Så det kanske går att spara den på det sättet men jag förstår inte varför. Eller så sparar du helt enkelt formulär-datat.

2. Du ska ange ditt bankkonto för att få pengarna dit. Du får först skriva in bank, clearing och kontonummer för att få en testinsättning. Du får verifiera ditt konto med den lilla summan de sätter in. Om detta konto är det du har kopplat till ditt kreditkort är då ditt egna val.

Paypal ska komma som betallösning så det kanske finns en möjlighet att få betalt dit i framtiden, det har jag absolut ingen koll på.

3. sthlmoid

sthlmoid Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jo, tanken med att lägga upp den på market men inte publicera den offentligt är att testa det hela med Googles licenshantering http://developer.android.com/guide/publishing/licensing.html. Man kan ju med sitt eget market-konto få Google att skicka tillbaka svar på licensförfrågan, man kan även lägga till fler testkonton men dessa fungerar endast om programmet är upplagt på market. Min tanke är således att låta en eller flera betatestare köra programmet och få positiv respons från Google som om dom hade köpt programmet.

4. dafer45

dafer45 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Du kan som Zooklubba säger lägga upp applikationen utan att publicera genom att på http://market.android.com/publish/Home trycka upload application, fylla i formuläret, och trycka save istället för publish. Om det är möjligt att på det viset använda Googles licensservice vet jag dock inte då jag inte satt mig in i hur den fungerar. Men jag mistänker att användaren måste ladda ned applikationen från marknaden för att den skall fungera, vilket skulle kräva att du först publicerar applikationen. Men hur det verkligen fungerar kan jag inte svara på.

Vad som är viktigt att tänka på innan du laddar upp applikationen, publicerad eller ej, är att du väljer att den skall vara en betalapplikation redan från början. En applikation som anges som gratis kan nämligen inte i efterhand ändras till att vara en betalapplikation. Däremot skall det som jag förstår det inte vara några problem att ändra priset i efterhand så länge applikationen angets som betalapplikation.

För att ta betalt behöver du ha ett Google checkout merchant konto. En länk för att skapa detta skall finnas nära botten av http://market.android.com/publish/Home .

En annan sak som kan vara bra att tänka på innan du laddar upp applikationen är att se till att välja ett paketnamn för dit projekt som du är nöjd med. Det går nämligen inte att ändra detta i efterhand, och är därför en god idé att fundera igenom innan du publicerar. Specielt om du har för avsikt att lägga upp flera olika applikationer och både ha betal och gratis versioner av dessa.

5. Peter

Peter Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Har du några tips på vad man ska tänka på om man vill ha två versioner av programmet, där den ena är gratis och den andra kostar?

6. dafer45

dafer45 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ett första tips vad gäller paket är att välja en första del av paketnamnet som anknyter till dig som utvecklare eller ditt företag. Själv låter jag de första två delarna i paketnamnet nu mera vara com.dafer45. Anledningen till att jag väljer detta är att jag också registrerat internetdomänen dafer45.com och därför känner att det kan förknippas med mig, och sannolikheten att någon annan skulle välja samma inledning av sitt paketnamn är liten.

En fördel med att inleda sin paketnamn på detta viset är att man senare kan länka sina användare till en lista med alla sina applikationer i android market genom en länk så som:
    market://search?q=pname:com.dafer45
    (Tyvärr gjorde jag själv misstaget att inte välja paketnamn på detta viset från början, vilket betyder att länken ovan endast visar de senare applikationer jag skapat.)

När det kommer till betal- och gratisversioner av applikationer så är mitt tips att skapa tre projekt. Ett av dessa projekt skall vara ett bibliotek som innehåller alla klasser som applikationerna har gemensamt. De två andra projekten är de två versionerna av applikationen. Lämpliga paketnamn för dessa kan vara
    com.dafer45.projektnamn.lib
    com.dafer45.projektnamn.free
    com.dafer45.projektnamn.paid

Efter att dessa projekt skapats vänsterklickar du på biblioteksprojektet i projektmenyn till vänster och trycker sedan "properties". I fönstret som kommer upp väljer du "Android" i vänstermenyn, och trycker sedan i rutan "Is Library".

För de två andra projekten (betal och gratisversionen) gör du likadant. Men istället för att klicka i "Is Library", så trycker du "Add..." och lägger till biblioteksprojektet som bibliotek.

Efter dessa inställningar är du redo att programera ungefär som vanligt. Skriv alla klasser som är gemensamma i biblioteksprojektet, medans själva aktivitetsklassen skrivs i respektive version av applikationen. Jag tror också du måste skriva alla layoutfiler i respektive version av projektet då jag tror det för tillfället finns något problem med utvecklingskittet som gör att biblioteksprojekten inte kan innehålla dessa filer. Detta gör att just dessa filer kan behöva skrivas i ena versionens projekt och sedan kopieras till det andra varje gång en förändring sker.

7. Peter

Peter Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Bra tips det där med tre olika projekt. Det tackar jag för. :)

8. Adevade

Adevade Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

market://search?q=pub:dafer45

Funkar inte det?