Guide: Uppdatera till 4.4.1 (Med Root)

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - ROM-filer och utveckling' startad av kendobendo, 6 dec 2013.

  1. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    1. Börja med att ladda ner OTA Uppdateringen ifrån Googles server här. Ladda även ner senaste SuperSU (1.90) här och spara dessa på din mobil.

    2. Om du är rootad måste du återställa systempartitionen eftersom OTA uppdateringsskriptet validerar så systempartitionen är orörd. Så de som du måste göra är avinstallera adblockern (inte själva appen men ändringarna som den gjort). Avinstallera Sercure Settings helper, busybox helper och alla andra appar som du har installerat som har en "helper" dvs som har gjort ändringar på system partitionen. Du behöver inte avinstallera själva programmen bara se till så att inställningarna är återställda. Kör du med Xpose Framework så bör du även inaktivera modulerna och avinstallera Xpose Framework. Med alla omstart som detta kräver.

    Slutligen så måste du göra en full unroot inne i SuperSU. Stäng sedan av din mobil.

    3. Boota om din telefon till recovery (tryck vol-up/ner+power), välj recovery. Väl inne i recovery så wipar du cache + dalvik. Sedan flashar du OTA uppdateringszipfilen.

    4. Om OTA flashen misslyckas så har du missat någon av sakerna i punkt 2. Kontrollera igen vad du har missat och försök igen. Om allt gick bra så kan du boota upp din mobil och kolla så allt gick bra. Boota sedan om till recovery igen och flasha den senaste SuperSu zippen som du laddade ner i punkt 1.

    Done! Dags å dra tillbaka alla helpers å allt igen! :)
     
    Wallandroid och tjtj gillar detta.
  2. opazo

    opazo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2011
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Går det utan att behöva återställa telefonen?

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk 2
     
  3. Vicious

    Vicious Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    37
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Det beror på vad du gjort. Jag hade enbart rootat och lagt in twrp recovery, inga andra mods. Jag flashade OTAn via twrp, wipeade cache och dalvik, flashade root. Funkade ypperligt.

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
     
  4. opazo

    opazo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2011
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Xposed + mods
    Franco kernel
    TWRP

    Det har jag ändrat.. Testar när jag får möjlighet :-)

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk 2
     
  5. Vicious

    Vicious Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    37
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Då behöver du återställa en del innan du kan lägga in OTAn, enklaste är nog att följa någon guide på XDA.
     
  6. opazo

    opazo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2011
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Hade enorma problem att installera 4.4.1.. Fick unroota helt och hållet. ALLT försvann så blev lite trött måste jag säga. Tur att jag hade Titanium Backup som syncar med Box... Men blev riktigt trött på det där.

    Så kom idag 4.4.2..
    Tankade bara från Googles servrar, installerade och sen var allt klart. Det enda jag förlorade var root.

    Det var väldigt enkelt att fixa.. Bara starta om i TWRP och flasha superuser + busybox. Perfekt.

    Innan jag flashade hade jag:
    Unlocked bootloader
    Root
    Xposed + 2 mods

    Gjorde bara en backup innan flash. Men var det så enkelt så gör jag det i fortsättningen också..
     
  7. Gustaf87

    Gustaf87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2009
    Inlägg:
    497
    Mottagna gillanden:
    103
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung S22
    Man behöver inte göra en unrot inne i superSU. Man tappar root under installationen i vilket fall.
    Wipa dalvik behövs inte heller då det görs automatiskt.
    Sen behöver man också flasha xposed-disabler som lägger sig i rooten av sd-kortet vid installation av xposed. Annars går det inte.

    Direkt efter ni flashat uppdateringen så flashar ni SuperSU så tappar ni inte root heller.


    Om ni som jag har tagit bort stock program så finns dom att ladda ner här:
    http://storagecow.eu/index.php?dir=Xda/Nexus+5/System+Dump/app/
    Sen lägger ni in dom i /system/app bara.

    För er som installerat Franco som jag hade gjort så måste ni flasha stock kernel och:

    Rename /system/lib/hw/power.msm8974.so.bak to /system/lib/hw/power.msm8974.so 2 - Rename /system/bin/thermal-engine-hh-bak to /system/bin/thermal-engine-hh

    Klart och betalt ;)
     
    Last edited: 11 dec 2013